جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر شگفت انگیز آن بر جذابیت نما

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان از فاکتور هایی است که در زیبایی و جلوه ساختمان تاثیر بسزایی دارد.رعایت اصول نورپردازی در نمای ساختمان میتواند تاثیرات چشم گیری به دنبال داشته باشد

نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم ترین و اساسی ترین موارد در طراحی نمای بیرونی ساختمان است;که می تواند ظاهر آن را بسیار شیک، مدرن و زیبا کند و یا آن را ناموزون نشان دهد. با استفاده از نورپردازی مناسب می توان کاستی های احتمالی نمای ساختمان را به شکل چشمگیری پوشاند و یا بر بخش های خاصی از آن تاکید کرد. با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

از چه نورهایی در نورپردازی نمای ساختمان استفاده می شود؟

برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان ها با توجه به سبک ساخت و مصالح به کار رفته می توان از سه روش نور دکوراتیو، پروژکتور و نور رنگی استفاده کرد. هر کدام از انواع نورپردازی بالا مزایا و تکنیک های طراحی خاص خود را دارد. برای مثال از دکوراتیو برای تمرکز بر بخش خاصی از نمای ساختمان استفاده می شود در حالی که پروژکتور تمام یا بخش زیادی از سازه های بتنی و یا سنگی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

اصولی که در طراحی نور نمای بیرونی باید به آن توجه کرد چیست؟

برای آن که طراحی نور فضای بیرونی بتواند زیبایی و تاثیرگذاری کافی و مناسب خود را داشته باشد، طراح باید به فاکتورهای دقیقی توجه داشته باشد. البته برای داشتن نمایی خاص و بی نظیر طراح نقشه ساختمان هم باید اصول اولیه ایی که به زیبا سازی نما کمک می کند را مد نظر داشته و در طراحی خود لحاظ کند.

یکی از این اصول بسیار مهم، پنهان بودن منبع نور است. اگرچه در بعضی از طراحی های مدرن و خاص شما می توانید منبع نور را به صورت مشخص ببینید، اما در حالت کلی منبع نور نمای بیرونی باید از دید عموم پنهان شود.مسئله دیگر شدت و میزان نورهای به کار رفته در طراحی است. طراح باید به اندازه کافی در انتخاب شدت رنگ ها دقت داشته باشد تا این شدت از میزان استاندارد و مناسب خود کم یا زیادتر نباشد. مسئله مهم دیگر تناسب رنگ های مورد استفاده است. این نکته به خصوص در زمینه نورپردازی نمای ساختمان رنگی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی در سبک های مختلف طراحی نما

نورپردازی نمای ساختمان در همه سبک های طراحی نمای ساختمان کاربرد دارد. نمای مدرن یک ساختمان، با طراحی خلاقانه و جسورانه ، اولین سرنخ در مورد چیزی است که پس از ورود به ساختمان در انتظار افراد می باشد . استفاده از نورپردازی مناسب و اصولی جلوه ایی بی نظیر از نما را خلق می کند.

در مورد نمای کلاسیک و رومی نیز استفاده از نورپردازی مناسب جلوه ایی فوق العاده و بی نظیر به نما می بخشد.

انواع روش های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای بخش بیرونی سازه ها می توان از تکنیک ها و روش های مختلفی استفاده کرد. در ادامه با پر کاربردترین آن ها بیشتر آشنا می شویم.

نورپردازی نمای ساختمان تاکیدی

یکی از روش های متداول در نورپردازی های مدرن، روش تاکیدی و نقطه ای است. در این روش با استفاده از نور، روی بخش های خاصی از سازه به خصوص پنجره ها و بالکن ها تاکید خاصی شده و نسبت به بخش های دیگر روشن تر خواهند شد.

نورپردازی کل سازه

این نوع نورپردازی مناسب سازه های قدیمی و یا مراکز تاریخی است. این روش نمای واقعی سازه را به طور کامل به نمایش می گذارد.

نورپردازی نمای ساختمان پس زمینه ای

یکی از جذاب ترین روش های طراحی نور در نمای بیرونی ساختمان، استفاده از روش پس زمینه ای است. در این حالت با استفاده از تکنیک های خاصی فضای ساختمان از پس زمینه آن جدا و به شکل یک سایه دیده می شود.

نورپردازی از داخل و بیرون ساختمان

در این روش طراح می تواند از عناصر درونی و بیرونی سازه برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده کند. استفاده از فیبرهای نوری یا لامپ های نئونی در لبه های خارجی سازه و یا نورپردازی توسط پنجره ها می تواند سازه را بسیار زیبا و مدرن نشان دهد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.