جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی و زمان عرضه اعلام شد

خریداران نوبت اول خودروهای وارداتی مشخص شد

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: اطلاع رسانی به ۱۱۰۸ منتخب خرید خودروهای وارداتی برای خرید چانگان طی یکی دو روز آینده انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا، مهدی ضیغمی گفت: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی تا پایان روز چهارشنبه ۹ فروردین فرصت داشتند تا با مراجعه به سایت  saleauto.ir نسبت به ثبت نام  و انتخاب خودرو اقدام کنند.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه از ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی ۳۴ هزار نفر واجد شرایط خرید شدند، افزود: در مرحله اول عرضه خودروهای وارداتی ۱۱۰۸ خودرو چانگان  در دو مدل،  چانگان CS35 Plus تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه شد و بنابراین براساس نوبت دهی اسامی ۱۱۰۸ نفر اول برای خرید این خودروها مشخص شده است.

ضیغمی بیان داشت: اطلاع رسانی به متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که اسامی آنها برای خرید ۱۱۰۸  خودرو وارداتی چانگان در صدر قرار گرفته است طی یکی دو روز آینده از طریق ارسال پیامک انجام می شود.

وی با بیان اینکه در این دوره خودروهای وارداتی توسط شرکت سایپا عرضه می شود، گفت: بنابراین لیست اسامی ۱۱۰۸ نفر؛ امروز به شرکت خودروسازی سایپا اعلام می شود تا این شرکت زمان و محل ثبت عقد قرارداد را به خریداران اعلام کند.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: براساس تعهدی که به مشتریان داده ایم تحویل خودروها حداکثر سه ماه پس از عقد قرارداد است و هیچ چالش و مشکلی برای تحویل این خودروها وجود ندارد.

وی در مورد قیمت عرضه خودروهای وارداتی بیان داشت: قیمت نهایی خودروها مطابق رویه های جاری پس از ارسال دعوتنامه و با احتساب همه هزینه های قطعی واردات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودرو، بیمه شخص ثالث ،کرایه حمل و سایر عوارض قانونی مشخص خواهد شد.

ضیغمی اظهار داشت: در این دوره ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ عرضه می‌شود که قیمت علی‌الحساب  خروج از گمرک این نوع خودرو ۸۵۰ میلیون تومان و همچنین ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳  عرضه می شود که قیمت علی الحساب درب خروج گمرک این خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است که قیمت نهایی و قطعی آنها پس از محاسبه هزینه های فوق تعیین می شود.


سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی باز شد

(۱۴۰۱/۱۲/۲۸) مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: سامانه عرضه خودروهای وارداتی باز شد و ثبت‌نام برای متقاضیان واجد شرایط به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

مهدی ضیغمی در گفت‌گو با فارس گفت: سامانه عرضه خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir اکنون باز شده و متقاضیان خرید خودرو که شرایط لازم برای ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی را اخذ کرده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه مذکور، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره دو مدل چانگان، چانگان cs۳۵ Plus تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود، افزود: در فرآیند تخصیص خودرو متقاضیان می‌توانند دو اولویت را انتخاب کنند.

مدیر طرح وارداتی خودروی وزارت صمت با بیان اینکه افراد از امروز به مدت ۱۰ روز می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند، گفت: متقاضیان با ورود به سایت می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند و افرادی که نمی‌توانند وارد سایت شوند، گزینه فراموشی رمز را بزنند تا رمز عبور برای آنها ارسال شود.

ضیغمی بیان داشت: زمان ثبت درخواست تاثیری در اولویت تخصیص خودرو ندارد.

به گفته ضیغمی از میان ۱۲۰ هزار ثبت‌نام کننده برای خرید خودروهای وارداتی ۳۴ هزار نفر شرایط لازم را برای خرید خودروی وارداتی اخذ کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این دوره ۱۱۰۸ خودرو چانگان به متقاضیان عرضه می‌شود.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان داشت: در این دوره ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ با زمان تحویل حداکثر سه ماهه عرضه می‌شود که قیمت علی‌الحساب درب خروج کارخانه این نوع خودرو ۸۵۰ میلیون تومان است.

ضیغمی بیان داشت: همچنین در این دوره ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳ با زمان تحویل حداکثر سه ماه عرضه می‌شود که قیمت علی الحساب درب خروج گمرک این خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است.

در این دوره عرضه خودرو  توسط شرکت سایپا عرضه  می‌شود و قیمت نهایی خودروها مطابق رویه های جاری پس از ارسال دعوتنامه و با احتساب همه هزینه های قطعی واردات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودرو، بیمه شخص ثالث ،کرایه حمل و سایر عوارض قانونی مشخص خواهد شد.

ثبت‌نام پس از عقد قرارداد متقاضی با شرکت واردکننده و تسویه حساب، قطعی خواهد شد.

انتخاب رنگ خودرو بر اساس اولویت فرد متقاضی در سامانه است. در صورتی که متقاضی با اولویت بالاتر خودرو عرضه شده را انتخاب نکند، اولویت وی حفظ خواهد شد.

همچنین متقاضیان می‌توانند در زمان تخصیص خودرو در سامانه نسبت به انصراف از انتخاب خودرو (بدون جریمه) اقدام کنند. انصراف از خرید خودرو پس از عقد قرارداد با شرکت واردکننده مشمول جریمه (مطابق قانون) و از بین رفتن اولویت تخصیص خودرو خواهد شد.


اولویت تخصیص خودروی وارداتی برای ۳۴ هزار نفر مشخص شد

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: با پالایش متقاضیان دریافت خودرو‌های وارداتی، اولویت تخصیص خودرو به حدود ۳۴ هزار نفر مشخص و به آنان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری افزود: با وجود ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ هزار نفر در طرح واردات خودرو، اما در عمل با توجه به اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود ۳۴ هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد متقاضیان در بحث وکالتی کردن شماره حساب‌هایشان دچار اشتباه شدند، اما برای افرادی که اعتراض دارند امکان مکاتبه و نامه‌نگاری و تحویل آن به دبیرخانه وزارت صمت یا تماس با سامانه ۱۲۴ با درج کد ملی، شماره تلفن همراه و مشکل پیش‌آمده وجود دارد.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: در موضوع انصرافی ها، با بانک‌ها در تماس بودیم و فهرست انصرافی‌ها نیز به بانک‌ها اعلام شد. با این حال برخی بانک‌ها همکاری لازم را در زمینه رفع مسدودی حساب افراد نداشتند، اما تعهد دادند که از امشب کار را به انجام برسانند.

وی گفت: یک‌هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو از برند چانگان (شامل ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ و ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳) که در کشور موجود بوده یا به سمت بنادر کشورمان بارگیری شده‌اند، عرضه خواهد شد و در تلاشیم که از امشب عرضه آن‌ها آغاز شود.

ضیغمی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ دستگاه خودروی النترا مجوز سازمان ملی استاندارد و مجوز گمرک را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل فاصله اندک باقی مانده تا عید، پس از تعطیلات نوروز و از پنجمین روز سال جدید عرضه آن‌ها انجام خواهد شد.

وی گفت: تا امروز از ۱۱ شرکت از جمله شرکت‌های چانگان، دانگ فنگ، کیا، هیوندایی، سانگ یانگ، نیسان، جتا، فیات، سئات، تویوتا، میتسوبیشی، اپل و داچیا اقدام به ثبت سفارش خودرو شده است و باید گفت به جز خودرو‌های آمریکایی و فرانسوی، در سایر خودروسازان جهانی امکان صادرات خودرو به کشور وجود دارد و ثبت سفارشات آن‌ها انجام شده یا در مرحله ثبت سفارش هستند و یا نمونه‌های خودروی آن‌ها وارد کشور شده است.

این مقام مسئول وزارت صمت افزود: بخشی از این خودرو‌ها اکنون در کشورمان موجود است، اما انبوه واردات را در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ شاهد خواهیم بود.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: هر نفر در آن واحد می‌تواند دو اولویت خودرو انتخاب کند.

وی با اشاره به قیمت‌ها گفت: به طور مثال قیمت علی الحسابی که برای چانگان تیپ دو ۸۵۰ میلیون تومان و برای چانگان تیپ ۳ حدود ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده، قیمت درب خروج گمرک است و قیمت قطعی در زمان ارسال دعوتنامه برای افراد مشخص خواهد شد.

ضیغمی افزود: قیمت علی الحساب، عمده هزینه‌های ارزش خودرو شامل علی الحساب هزینه‌های ترخیص، حمل و بیمه را شامل خواهد شد.

ضیغمی تاکید کرد: وزارت صنعت فهرست مربوطه را به شرکت‌های وارد کننده می‌فرستد، پس از آن افراد باید با آن شرکت‌ها قرارداد بسته، رنگ خودرو را مشخص کرده و مابه التفاوت قیمت را پرداخت کنند که پس از آن تحویل خودرو حداکثر سه ماه انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: افراد نگرانی بابت تحویل خود نداشته باشند، زیرا قرارداد‌های مربوطه منعقد شده است.

به گفته ضیغمی وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد بود که تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حدود یکصد هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند و این روند ادامه دار خواهد بود.

­مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: پس از انجام تحویل خودرو‌های وارداتی به متقاضیان، امکان ثبت نام مجدد برای خودرو‌های وارداتی جدید وجود خواهد داشت.


زمان عرضه خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال اولین عرضه خودروهای وارداتی از روز شنبه ۲۷ اسفند ماه خبر داد.

به گزارش ایرنا، امید قالیباف در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: تصمیم وزارت صمت این است که اولین عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از شروع سال جدید، یعنی طی چند روز آینده و احتمالا از شنبه هفته آینده انجام شود.

وی افزود: خودروهای قطعی عبارت است از دو مدل چانگان CS۳۵ و CS۳۵ پلاس و به احتمال زیاد هیوندای النترا هم عرضه خواهد شد. سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: کسانی که خودرو را خریداری می‌کنند به خاطر شروع تعطیلات نوروز باید بقیه فرایند خرید را در سال ۱۴۰۲ انجام دهند.


اعلام دلایل حذف برخی متقاضیان خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دلایل حذف برخی متقاضیان خودرو‌های وارداتی را توضیح داد.
به گزارش ایبِنا؛ «امید قالیباف» افزود: پس از نوبت دهی به متقاضیان خودروهای وارداتی برخی متوجه حذف خود از سامانه شدند.

وی در تشریح مهمترین دلایل حذف این افراد، تکمیل نشدن فرایند وکالتی کردن حساب، تکمیل نشدن فرایند ثبت نام، دارا نبودن یکی از شرایط عمومی ( مانند داشتن پلاک فعال و غیره) و نبود موجودی کافی در حساب وکالتی عنوان کرد.

قالیباف خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر گزینه انصراف فعال است و بانک‌ها باید بلافاصله نسبت به رفع انسداد وجه افرادی که انصراف می‌دهند اقدام کنند.


اسامی متقاضیان خودروهای وارداتی منتشر شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: زمان بندی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی ساعت ۲۱ در سامانه saleauto.ir بارگذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: زمان بندی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی ساعت ۲۱ در سامانه saleauto.ir بارگذاری می شود.

وی افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه saleauto.ir و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور از نوبت خرید خودروی خود مطلع شوند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام ضیغمی مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی امروز ۲۲ اسفند اعلام می‌شود.

روز گذشته مراسم قرعه‌کشی و نوبت‌دهی خودروهای وارداتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و امروز ۲۲ اسفند نتایج آن اعلام‌ در سامانه saleauto.ir و متعاقب آن پیامک برای برندگان ارسال می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ خودرو به کشور وارد شده که نزدیک به ۱۲۰۰ دستگاه از این خودروها قابل عرضه است.

به گزارش تسنیم، مطابق اعلام قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، در این دوره از ثبت نام خودروهای وارداتی حدود ۱۲۰ هزار متقاضی خرید در سایت ثبت نام کرده‌اند.


سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی از هفته آینده (۶ اسفند) خبر داد و گفت: فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی طی چند روز آینده شروع می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این اطلاعات، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه کشی عرضه شود و شرکت‌کنندگان در قرعه کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

همچنین شرکت کنندگان برای ورود به قرعه کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند. بعد از پایان قرعه کشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام می‌شود. بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعه کشی، شرکت‌های واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه می‌کنند و متقاضی از بین آن‌ها انتخاب می‌کنند.

اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه کشی برنده شده‌اند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه کشی است.

همچنین اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود و باید ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.

افراد متقاضی که در قرعه کشی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه (CFR) را پرداخت کند (البته ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه کشی پرداخته شده است). اگر افراد نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت نام باطل می‌شود و باید پنج درصد هم جریمه پرداخت کنند.

مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرپاخت کند.

مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است.

در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به آن‌ها اضافه شده است.

گفتنی است؛ این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز است.

از زمانی که فرد در مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا می‌کند، شرکت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این سه ماه، شرکت به ازای هر یک ماه دیر کرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرار داد، حتی اگر افراد در قرعه کشی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.

گفتنی است؛ ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو که با همکاری یک شرکت جدید طراحی شده و آدرس آن به زودی در اطلاعیه وزارت صمت منتشر خواهد شد، انجام می‌شود.

آغاز ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی از ۶ اسفند

  • متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون پرداخت کنند
  • ثبت‌نام برای فروش خودروهای وارداتی از ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و مبلغ پیش پرداخت برای خرید خود‌روهای وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
  • متقاضیان یک‌هفته فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه یکپارچه خودرو روند ثبت‌نام را انجام دهند. در این دوره ۱۰۰ هزار نفر انتخاب می‌شوند.
  • بعد از قرعه‌کشی عرضه خودروها انجام می‌شود و متقاضیان متناسب با ظرفیت، خودروها را انتخاب می‌کنند و سه روز مهلت است تا هزینه (CFR) (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش پرداخت واریز کنند و خودروها را حداکثر ۳ تا ۶ ماه با تکمیل وجه تحویل می‌گیرند.
  • اگر متقاضی در زمان مقرر محصول را دریافت نکرد می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد ۷.۵ درصدی و ۵ درصد هزینه ابطال را دریافت کند.
  • حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ۴۸ ماه است.

بر اساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامه های اولویت دار دولت، عرضه اولین گروه خودروهای وارداتی (چانگان) در بورس ۴ بهمن عملیاتی خواهد شد.

تسنیم نوشت؛ از جلسه اخیر ویژه پیگیری برنامه های اولویت دار دولت حاکی است، در این جلسه وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات ۷۰ هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تامین ارز با منشا خارجی و اخذ مصوبه ای برای قیمت گذاری خودروها در گمرک شده است.

در این جلسه که ۲۷ دی ماه با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی برگزار شده، مصوب شد، عرضه اولیه خودروهای وارداتی – چانگان های چینی- در بورس کالا تا روز سه شنبه ۴ بهمن ماه عملیاتی شود.

تاکید بر استفاده از ارز منشا خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، از دیگر مصوبات این جلسه بوده است.


تاریخ فروش خودروهای وارداتی در بورس مشخص شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: عرضه خودروهای وارداتی در بورس‌ کالا نهایتا تا پایان دی ماه انجام خواهد شد.
همشهری: امید قالیباف افزود: مجوزهای مربوط شامل مجوز سازمان‌های استاندارد و محیط‌ زیست است که مجوز استاندارد اخذ شده و مجوز محیط‌ زیست نیز به‌زودی صادر می‌شود تا زمینه برای فروش خودروها فراهم شود.

او گفت: ممکن است کار عرضه خودروهای وارداتی در بورس‌ کالا حتی تا پایان همین هفته اجرایی شود. قالیباف اضافه کرد: این کار به اطلاعیه بورس‌ کالا موکول شده و اگر تا چهارشنبه هفته جاری بورس‌ کالا اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کند، عرضه خودروها در روزهای یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

فروش خودرو در بورس‌ کالا از آغاز با انتقادهایی مواجه بوده. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقادات صورت‌ گرفته احتمال تغییر فرایند فروش خودرو وجود دارد یا خیر؟، گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو سازوکار بورس‌ کالا برای فروش خودروهای وارداتی دیده شده و اگر قرار باشد در شیوه فروش تغییری ایجاد شود، باید آیین‌نامه تغییر کند که این کار هم باید با تأیید هیأت وزیران صورت گیرد. در نتیجه وزارت صمت طبق آیین‌نامه باید خودروها را در بورس عرضه کند مگر اینکه هیأت دولت آیین‌نامه دیگری را جایگزین کند.


خودروهای وارداتی که دقایقی پیش در بورس کالا پذیرش شدند

لیست خودروهای متعلق به شرکت KIA کره جنوبی را در بورس کالا پذیرش کرده است.

  • ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CERATO
  • ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA SPORTAGE
  • ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA K۵
  • ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CEED
  • ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PICANTO
  • ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PEGAS
  • ۱۰۰ دسنگاه خودرو سواری KIA RIO
  • ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SONET
  • ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SELTOS
  • دنا هم در بورس کالا پذیرش شد
  • ۱۹ هزار خودرو سواری چانگان CHANGAN متعلق به چانگان چین نیز پذیرش شدند.

سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر افزایش سرعت فروش خودروهای وارداتی از روزهای آینده، از ثبت سفارش واردات ۲۷ هزار دستگاه خودرو خبر داد.

فروش خودروها وارداتی از هفته سوم دی ماه

امید قالیباف گفت: ثبت سفارش خودرو تا پایان هفته آینده به ۴۰ هزار دستگاه خواهد رسید و همزمان عرضه و فروش خودروها به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی ماه در بورس کالا برنامه‌ریزی شده است.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: روند ورود خودرو نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت و هدف‌گذاری واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد.

گفتنی است که شنبه هفته جاری ( ۳دی ماه ) نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندر «لنگه» پهلودهی و کار ترخیص نخستین خودروهای وارداتی به کشور پس از پنج سال وقفه، آغاز شد.

این محموله شامل ۲۲ خودرو و ۶ نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که از کره جنوبی، وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان شد. قرار است این محموله برای ترانزیت به گمرک شهریار تهران بارگیری شود.

وزارت صمت اعلام کرده است که برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو ظرف شش ماه آینده برنامه‌ریزی شده که در سه ماهه باقیمانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود. تحویل خودروها در دو بازه سه و شش ماهه خواهد بود که البته این زمان با توجه به ساخت خودرو، حمل آن تا رسیدن به کشور و طی مسیر فرآیند واردات و ترخیص، طبیعی است.

تاثیر واردات خودرو بر  قیمت خودروهای لوکس

کریمی سنجری کارشناس خودرو گفت: واردات خودروی خارجی تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت! چراکه به این صورت رقابتی میان تولیدکنندگان خودروی داخلی ایجاد نمی‌شود. درواقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند اما با‌وجوداین عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمت‌های گران هستند. در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و به‌دنبال آن تورم ایجادشده قیمت خودروی داخلی با افزایش غیرقابل‌باوری مواجه شده و همین مساله در قیمت خودروی خارجی نیز تاثیرگذار است. علاوه‌برآن به محض ورود خودروی خارجی به ایران قیمت آن دچار شوک قیمتی شده و گاهی در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد؛ بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و باوجوداین نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت داشت.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی

فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: بازار خودروهای وارادتی قدیمی از این مصوبه تاثیری نمی‌گیرد و خودروهایی مانند سانتافه، انواع بنز و بی‌ام‌و عمده محصولات هیوندای کیا و تویوتا از این واردات تاثیری نمی‌گیرد. بازار خودروهای چینی مونتاژی هم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و همچنان با سودآوری خوبی بی‌تهدید خواهند ماند. تنها خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع خودروهای هاچ‌بک و مونتاژی‌های کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متاثر می‌شوند و قیمت آنها کاهشی می‌شود.در این بین خصوصا مونتاژی‌های کره‌ای پسابرجامی و وارداتی‌های هاچ‌بک کره‌ای ژاپنی بیشترین تاثیر کاهش قیمت را تحربه می‌کنند.این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای داخلی هم تاثیر کمی از این مصوبه خواهند داشت. در بازه قیمتی ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، بیشترین تاثیر بر محصولات بازار خواهد بود و محصولات پایین‌تر، تاثیرپذیری کمتری خواهد داشت.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 4,63 از 5)
Loading...