پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

معرفی خانه های تاریخی شیراز

 برای یک ایرانی، ذکر نام شیراز باعث می شود تا احساسی ظریف و شاعرانه به وجود بیاید. هنر و زندگی در شهر شیراز چنان به هم آمیخته شده اند که مانند آن در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی شود. این شهر زیبا از فضاهای سبز، خانه های تاریخی و آثار فرهنگی بی نظیر تشکیل شده است. شیراز، شهر گل رز، بلبل، عشق و شعر است؛ اما مهمتر از همه، شیراز شهر سعدی و حافظ است.

در این مطلب قصد داریم تا زیباترین خانه های تاریخی این شهر را معرفی کنیم، خانه هایی که هر کدامشان از سرمایه های تاریخی این کشور و نماینده فرهنگ، هنر و سبک زندگی مردمان دیار شیراز هستند. با ما همراه باشید.

خانه زینت الملک

یکی از خانه های زیبا در شیراز، عمارت زینت الملوک است. زینت الملوک یکی از نوادگان خاندان قوام الملک است. وی با حاج ابراهیم خان کلانتر، حاکم استان فارس، نسبت فامیلی داشته است. ساخت و ساز این ساختمان در سال ۱۹۱۱ شروع شده و در سال ۱۹۲۳ توسط قوام الملک دوم به پایان رسیده است. این ساختمان از طریق مسیر زیرزمینی به نارنجستان قوام متصل می شود. از ویژگی های این بنا می توان به هشتی، دو باغ کوچک، یک حوض آب بزرگ، درها و پنجره های چوبی، تزئینات گچی، تزیینات آینه ای و نقاشی های زیبا اشاره کرد. معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است.

خانه فروغ الملک

این عمارت زیبا در سال ۱۹۳۱ توسط فروغ الملک قوامی ساخته شده است. این خانه برای اسکان شخصی ساخته شده است و شامل بخش هایی از جمله عمارت شاه، استخر سرپوشیده، حمام، آشپزخانه، اتاق نگهبان، اصطبل و دو منزل مسکونی است. نقاشی هایی که بر روی دیوارها و سقف به یادگار مانده از هنر دوران زندیه است. این بنا همچنین دارای یک سازه و تزئینات چوبی است. اولین موزه هنرهای تجسمی خانواده مشکین فام در این خانه واقع شده است و مکانی برای آشنایی بیشتر گردشگران با هنرهای ایرانی است. مسافران اصفهانی که می خواهند از این خانه زیبا دیدن کنند، می توانند بلیط اتوبوس اصفهان شیراز را به صورت آنلاین تهیه کرده و به راحتی خود را به این شهر زیبا با عمارت های تاریخی اش برسانند.

خانه ناصر الملک

این خانه تاریخی زیبا متعلق به میرزا حسنعلی خان ناصر الملک است. در ابتدا این بنای تاریخی که در کنار مسجد نصیرالملک ساخته شده است، شامل حمام ها و قسمت های دیگری بود که تخریب شدند و اکنون فقط بنایی وجود دارد که اخیرا بازسازی شده است. یکی از جذابیت های این ساختمان زیبا، یک زیرزمین گسترده و مارپیچ است که دارای پنجره های مشبک زیبایی است. این خانه دارای شیشه های رنگی، طاق، استخر آب، سالنی با تزیینات گچی و تزئینات آینه ای است. این بنا دارای دو سقف با نقاشی های اروپایی است.

 

خانه شاپوری

یکی از زیباترین خانه های تاریخی استان فارس، بی شک خانه شاپوری است. این بنا بین سال های ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۵ ساخته شده است و متعلق به تاجری به نام عبدالصاحب شاپوری است. این بنا در دو طبقه با مساحت ۸۴۰ متر مربع ساخته شده است و مساحت کل ساختمان نیز ۴۶۳۵ متر است. از ویژگی های این بنا می توان به یک تراس در ساختمان اشاره کرد که تاکنون در معماری ایرانی مشابه آن وجود نداشته است. حتی مسافران تهرانی نیز که فاصله زیادی از شهر شیراز دارند، می توانند با خرید بلیط اتوبوس تهران شیراز، به این شهر شگفت انگیز سفر کرده و عمارت شاپوری را با تمام ویژگی های منحصر به فردش از نزدیک ببینند.

خانه توکلی

خانه توکلی یکی دیگر از خانه های شیراز است که در دوره قاجار ساخته شده است. این خانه دارای حیاط مرکزی و چهار عمارت در اطراف حیاط است. از ویژگی های این خانه تاریخی زیبا می توان به تزئینات آجری، کاشی های تزئینی در هفت رنگ مختلف، تزئینات چوبی در درها و سقف ها اشاره کرد. تصاویر روی کاشی ها داستان هایی را روایت می کنند. به همین دلیل، این عمارت، یک شاهکار در میان عمارت های هم دوره خود است.

خانه منطقی نژاد

یکی دیگر از خانه های دوره قاجار که در شیراز ساخته شده، خانه منطقی نژاد است. این عمارت زیبا یکی از بی نظیرترین آیینه کاری های تاریخی ایران را دارا است. از دیگر جاذبه های این خانه می توان به ستون های مقرنس با تزئینات آینه ای، سقف مملو از نقاشی های گیاهان و نقاشی های عربی، تزئینات گچی زیبا و حوض آب اشاره کرد. این عمارت اکنون به عنوان موزه هنرهای اسلامی تبدیل شده است.

خانه محتشم شیراز

خانه محتشم شیراز یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی شیراز است. این بنا در دوره زندیه ساخته شده و در مجاورت ارگ کریم خان قرار دارد. در دوره قاجار، قسمت هایی از این خانه بازسازی شده است. از ویژگی های خاص این خانه می توان به حکاکی هایی با تصاویری از گیاهان و حیوانات، ستون های چوبی با تصاویر زیبا، ایوان ها، طاق ها با تزئینات گچی رنگی، کاشی های زیبا با هفت رنگ و ایوان با دو ستون سنگی که سقف آن نقاشی شده است، اشاره کرد. اتاق های به هم پیوسته این ساختمان دو طبقه اکنون به یکی از مکان های دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. گردشگرانی که از سراسر ایران با تهیه بلیط هواپیما شیراز، خود را به این شهر می رسانند تا از زیبایی های بی بدیل این شهر بهره مند شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.