پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

مشهورترین مجسمه های جهان

در جهان مجسمه‌ هایی وجود دارند که هر یک به تنهایی سالانه میزبان هزاران گردشگر هستند.علاقه انسانها به ساخت مجسمه های بزرگ برای نشان دادن قدرتشان به دیگران قدمتی چند هزار ساله داشته و تا به امروز ادامه دارد.

بر اساس متون تاریخی بزرگترین مجسمه جهان در هزاران سال قبل «غول رودس» نام داشت که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان  به شمار رفته  که از صفحات برنز روی پایه ای از سنگ مرمر در ورودی بندر شهر تاریخی رودس تمدن یونان باستان برای نشان دادن  قدرت مردم این شهر به دشمنان ساخته شد. این غول فلزی عظیم پس از ساخته شدن تنها ۵۶ سال پابرجا بود، با این وجود به گفته  مورخان این تندیس عظیم حتی در زمانی که بر روی زمین افتاده بود نیز بسیار شگفت انگیز بود.

اکنون پس از هزاران سال مجسمه های بزرگی که انسانها برای نشان دادن قدرتشان به دیگران از هزاران سال قبل تا دهه های اخیر  ساخته اند، هریک به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده اند که مشهورترین آنها در کشورهای مصر، چین، مالزی، آمریکا، روسیه، برزیل،  شیلی و افغانستان نمادی از این کشورها به شمار رفته و سالانه میزبان میلیونها گردشگر است.

این مجسمه‌ها به این ترتیب هستند:

مجسمه «ابوالهول» در مصر

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «ابوالهول» در مصر که چگونگی ساخت آن همچنان به صورت یک راز باقیمانده، مجسمه شیری با بدن انسان ساخته شده از  سنگ آهک است که در سال ۱۸۱۶ توسط کاپیتان کاویجیالا کشف شد. این مجسمه با حدود ۷۴ متر طول، شش متر عرض و حدود ۲۰  متر ارتفاع  به دستور فرعون خفرع در کرانه شرقی رود نیل در مجاورت اهرام ثلاثه شد بنا شد، همواره مقصد نخست گردشگران  مصر بوده و در سال ۱۹۷۹ به همراه مجموعه اهرام ثلاثه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

مجسمه «بهار معبد بودا» در چین

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «بهار معبد بودا» در شهر جیانگ سو چین، مرتفع‌ترین مجسمه جهان است که  با ۱۵۳ متر ارتفاع و ۳۰ تن وزن با هزینه بالغ  بر ۴۰ میلیون دلار ساخته شد.

این مجسمه که در این سالها به جاذبه جدید گردشگری چین تبدیل شده، بر فراز یک تپه‌ واقع شده  و پروژه ۹ ساله ساخت آن در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید.

مجسمه «معبد باتو» در مالزی

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «معبد باتو» در مالزی که در سال ۱۸۹۱ توسط بازرگان مشهور هندی به یکی از بزرگان تاریخ هندو پیشکش شده، در  مجاورت معبد باتو قرار دارد. این معبد و مجسمه مشهور آن که یکی از معروفترین معابد هندوها در خارج از کشور هند به شمار می  رود و در ۱۳ کیلومتری شمال شهر کوآلالامپور، پایتخت مالزی واقع شده و از سالها قبل با قرار گرفتن در جمع جاذبه های برتر  گردشگری این کشور، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است.

مجسمه «آزادی» در آمریکا

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «آزادی» در آمریکا که با الهام از مجسمه رودس ساخته شده و در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده،  مجسمه زنی است که در دست راست خود یک مشعل و در دست چپ یک لوح را نگه داشته است. این مجسمه که یکی از سه جاذبه اصلی  شهر نیویورک آمریکا به شمار می رود، در جزیره آزادی در دهانه رود هودسون نیویورک واقع شده است.

مجسمه آزادی با حدود ۹۳ متر  ارتفاع توسط فرانسه در سال ۱۸۸۶ به آمریکا اهدا شد و یکی از سازندگان  آن نیز گوستاو ایفل، سازنده برج مشهور ایفل بوده است.

مجسمه «مام میهن» در روسیه

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «مام میهن» در روسیه در روزهایی که رقابت بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سر ساخت سلاح به اوج خود  رسیده بود، به عنوان نمونه کمونیستی مجسمه آزادی آمریکا در سال ۱۹۶۷ بر فراز تپه ای در شهر ولگوگراد به عنوان یادبود از نبرد استالینگراد با استفاده از حدود ۷۹۰۰ تن بتن فشرده ساخته شده و سالانه میزبان میلیونها گردشگر است.

مجسمه «آزادی مسیح» در برزیل

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «آزادی مسیح» با نزدیک به ۴۰ متر ارتفاع در شهر ریودوژانیرو برزیل در سال ۱۹۲۶ در ارتفاع ۷۱۰ متری در نوک کوه  کورکووادو توسط مجسمه‌ساز بزرگ مشهور فرانسوی، پل لندوسکی، ساخته شد.

این مجسمه که عیسی مسیح (ع) را در حالی‌که دستان  خود را به طور کامل باز کرده، نشان می دهد، در سال‌های اخیر به یکی از جاذبه های گردشگری برزیل تبدیل شده و در سال ۲۰۰۷ نیز  براساس یک نظرسنجی جهانی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان از نگاه مردمان دنیای مدرن انتخاب شد.

مجسمه «بودای بزرگ» در چین

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه «بودای بزرگ» در بخش جنوبی استان سیچوان در چین، در نزدیکی شهر لشان این کشور قرار دارد. این مجسمه که در  دوران سلسله تانگ در کوهستان امی و در کنار یک رودخانه بنا شده، سالانه میزبان میلیونها گردشگر است.

مجسمه بودای بزرگ با حدود  ۷۱  متر ارتفاع در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان نخستین پرستشگاه بودایی که در چین بنا شده است،  یکی از مهمترین مکا‌نهای مقدس بودائیان به شمار می رود.

مجسمه های‌ «موآی» در شیلی

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه‌های «موآی» در جزیره ایستر شیلی که از خاکستر یا سنگ آتشفشانی متراکم ساخته شده‌اند، قدمتی چند هزار ساله داشته و به  عنوان نماد فرهنگ غنی مردمان این جزیره، سالانه میزبان میلیونها گردشگر هستند.

در جزیره ایستر ۸۸۷ مجسمه موآی که نمادی از  تجسم زندگی پر قدرت بوده اند با کلاه و یا تاجهای قرمز وجود دارند که بزرگترین آنها حدود ۱۰ متر ارتفاع و ۷۵ تن وزن دارد.

مجسمه های‌ «کوه راشمور» در آمریکا

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه های‌ «کوه راشمور» در آمریکا بر روی کوهی در پارکی به همین نام در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا واقع شده که روی آن  مجسمه صورت چهار تن از مشهورترین روسای جمهور این کشور کنده کاری شده است و از زمان افتتاح آن در سال ۱۹۲۵ یکی از  جاذبه های برتر گردشگری آمریکا به شمار می روند.

مجسمه های‌ «بودا» در افغانستان

مجسمه‌هایی که گردشگری دنیا را رونق داده‌اند+عکس

مجسمه های‌ «بودا» در بامیان افغانستان شامل مجسمه هایی با ۵۳ و ۳۵ ارتفاع هستند که حدود ۲۵۰۰ سال قبل توسط بودائیان در  مسیر جاده ابریشم ساخته شده و و تا چند دهه قبل جاذبه های اصلی گردشگری این کشور به شمار می رفتند. این مجسمه ها که  زمانی بلندترین مجسمه‌های سنگی تاریخی جهان بودند، در مارس سال ۲۰۰۱ توسط نیروهای حکومت طالبان تخریب شدند. بلافاصله پس  از سقوط طالبان مرمت مجسمه های‌ بودا توسط مرمتگران آلمانی آغاز شده و در حال حاضر این مجسمه ها سالانه میزبان معدود  گردشگرانی هستند که به افغانستان سفر می کنند.

 

خبرگزاری فارس

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...