پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مراحل پوسیدگی دندان تا درمان

پنج مرحله پوسیدگی دندان وجود دارد. ما علائم شایع را در هر مرحله بیان کردیم، بنابراین می توانید به دنبال علائم اولیه باشید تا پوسیدگی زودرس را زودتر تشخص دهید و دندان های سالم تری داشته باشید.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان مدتها قبل از آشکار شدن آسیب دندان ایجاد می شود و با فرسایش مینای دندان شما شروع می شود. لایه محافظ قوی و اطراف دندانهای شما تقریباً کاملاً از کریستال های معدنی (کلسیم و فسفات) تشکیل شده است. قبل از پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره ها، باکتری ها باید با تولید اسیدها به این لایه محافظ نفوذ کنند تا مواد معدنی دندان شما را از بین ببرد. در معاینه و تمیز کردن منظم دندانپزشکی، دندانپزشک شما می تواند علائم فرسایش مینای دندان را تشخیص داده و یک دوره درمانی مناسب را انجام دهد. به عنوان مثال ، بهبود روشهای بهداشت دندان ممکن است بتواند روند فرسایش را معکوس کند قبل از اینکه مینای دندان شما آسیب ناپذیر آسیب دیده باشد.

هنگامی که اسید باکتریایی مینای دندان شما را به خطر بیاندازد، به زودی باکتری ها می توانند به ساختار اصلی دندان شما موسوم به عاج نفوذ کنند. از آنجا که عفونت در این ساختار از بین می رود، سوراخ های کوچک (به نام حفره ها) ایجاد می شوند که باعث ایجاد حساسیت شدید در برابر تغییر دما، غذاهای شیرین و نوشیدنی ها و فشار می شوند. به طور معمول، عاج آلوده با از بین بردن ساختار پوسیده و جایگزین کردن آن با یک پر کننده دندان ساخته می شود.

ترمیم، که معمولاً از رزین کامپوزیت سفید ساخته می شود، به منظور تقویت ساختار ضعیف دندان شما ساخته شده است و قسمت داخلی دندان شما را از عفونت باکتریایی بیشتر محکم می کند. این رزین همچنین برای تقلید از رنگ طبیعی دندان شما رنگ آمیزی شده است و غالباً به عنوان یک پر کننده رنگی دندان نامیده می شود.

متأسفانه، پوسیدگی دندان غالباً امکان پیشرفت و نفوذ به محفظه داخلی دندان شما را دارد. این قسمت مستقل معروف به پالپ، اعصاب و رگ های خونی دندان شما را در خود جای داده است. هنگامی که این بافت ها آلوده می شوند، ممکن است وجود دندان شما در معرض خطر باشد. برای نجات دندان خود و جلوگیری از انتشار عفونت به بافتهای اطراف، دندانپزشک شما ممکن است کانال ریشه درمانی را که شامل استخراج بافتهای آلوده، تمیز کردن فضای داخلی دندان و ریختن ریشه ها برای جلوگیری از عفونت بیشتر است، توصیه کند. اما در موارد شدید ممکن است دندانپزشک شما برای نجات بقیه از سلامت دهان و دندان شما نیاز به کشیدن دندان داشته باشد.

دمینرالیزاسیون:

مرحله اولیه پوسیدگی دندان به صورت لکه های سفید یا قهوه ای روی سطح دندان صورت می گیرد. این حالت در صورت ضعیف شدن مینا صورت می گیرد و در معرض خطر جدا شدن قرار می گیرد. واژگونی پوسیدگی در این مرحله با خمیردندان تقویت کننده مینای دندان امکان پذیر است.

پوسیدگی مینای دندان:

در مرحله دوم پوسیدگی، مینای دندان همچنان توسط باکتری ها خورده می شود تا لایه عاج را در زیر آن قرار دهد. از آنجا که تغییر رنگ و حساسیت در این زمان رایج است، یک خمیردندان با حساسیت می تواند به کاهش درد کمک کند. با این وجود، درمان صحیح از متخصص دندانپزشکی شما تنها راه اطمینان از پوسیدگی به مرحله بعدی پیشرفت نمی کند.

پوسیدگی عاج:

نرم تر از مینای دندان، عاج، لایه ای که زیر لبه مینای دندان قرار دارد، آسیب پذیرتر است و با سرعتی بیشتر از لایه بیرونی محافظ آن پوسیدگی می کند و به یک حفره تبدیل می شود. همانطور که باکتری ها در عاج دندان از بین می روند، درمان های حرفه ای تنها گزینه هستند. این شامل پر کردن ها، این لایه ها و تاج ها می شود. اما به دلیل سرعت عمل پوسیدگی در این مرحله ، زمان محدود است و ممکن است یک درمان جدی تر برای متوقف کردن پوسیدگی ضروری شود.

عفونت:

اگر پوسیدگی بیشتر پیشرفت کند، لایه ای در زیر عاج که به پالپ دندان معروف است، آلوده می شود. از آنجا که پالپ سرشار از اعصاب است، این مرحله اغلب با درد شدید دندان همراه است. برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر، کانال های ریشه اغلب برای از بین بردن عفونت قبل از قرار دادن تاج بر روی دندان آسیب دیده مورد نیاز است.

تشکیل آبسه:

هنگامی که پوسیدگی دندان به مرحله پنجم و پایانی خود رسید، عفونت در سراسر فک و حتی دندانهای دیگر حرکت می کند تا آبسه را تشکیل دهد، که این یک جیب چرک است. اگر ریشه هنوز گسترده نشود، یک کانال ریشه هنوز یک گزینه مناسب است. اما در برخی موارد، کشیدن دندان لازم است. اگر درمان نشود ، در نهایت دندان از بین می رود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها پس از تخلیه آبسه رایج است تا به از بین بردن باکتری های مضر باقی مانده کمک کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان بهترین روش عملی برای درمان پوسیدگی در مراحل اولیه آن یا جلوگیری از پوسیدگی به هیچ وجه است.

  • دو بار در روز با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید تا باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی از دندان و لثه شما خارج شود.
  • برای تمیز کردن جامع تر به سراغ مسواک برقی بروید.
  • حداقل روزانه یکبار برای تمیز کردن نواحی بین دندان و در امتداد خط لثه نخ دندان بزنید.
  • بعد از غذا با دهانشویه ضد حفره بشویید.
  • برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای سالی دو بار به دندانپزشک یا بهداشت دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیروی از یک روال دقیق مراقبت از دهان در فرار از پوسیدگی دندان بسیار مهم است. هم زمان، هر وقت ممکن بود از خوردن مواد غذایی نشاسته / قند و نوشیدنی خودداری کنید. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، منجر به ریزش دندان و سایر عوارض سلامتی می شود، بنابراین حتماً در اسرع وقت پوسیدگی را رفع کنید.

هنگامی که پوسیدگی دندان وجود دارد، مهم است که در هر مرحله از آن استفاده کنید، هرچقدر زودتر بهتر است، آن را درمان کنید.

اگر در دندان خود احساس درد یا حساسیت دارید ، در اسرع وقت با دندانپزشک خود ملاقات کنید.

هرچه زودتر به دنبال مراقبت باشید، احتمال برگشت سریعترین مراحل پوسیدگی دندان و جلوگیری از پیشرفت آن بهتر می شود. اگر قبل از شروع درد، حفره درمان شود، احتمالاً نیازی به درمان گسترده نخواهید داشت.

بدن شما با استفاده از دفاع طبیعی خود در طی فرایندی به نام Remineralization ، می تواند دندانهای شما را از این اسیدها محافظت کند. با استفاده از بزاق یا فلوراید موجود در آب ، دهان شما برای بازگرداندن مواد معدنی موجود در دندانهای شسته شده توسط اسیدها کار می کند.

زمانی که می خواهید به دندانپرشکی مراجعه کنید لیستی از موارد زیر را آماده کنید:

  • تمام داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکمل های دیگر که مصرف می کنید و دوزهای مختلفی را که مصرف می کنید
  • هرگونه حساسیت به داروها یا واکنش های بد شما به بی حسی موضعی
  • سؤالاتی که باید از دندانپزشک خود بپرسید

چه انتظاری از دندانپزشک خود دارید

ممکن است دندانپزشک شما سؤالاتی از شما کند. برای صرفه جویی در وقت در موضوعاتی که می خواهید روی آنها تمرکز کنید تا آماده پاسخگویی به آنها باشید. سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آیا افراط در دمای غذا یا غذاهای شیرین باعث درد شما می شود؟
  • آیا نیش زدن درد شما را بدتر می کند؟
  • چند بار دندان خود را نخ می کنید؟
  • آیا از خمیردندان که دارای فلوراید است استفاده می کنید؟
  • آیا شیرینی زیادی می خورید یا نوشیدنی های شیرین یا نوشابه می نوشید؟
  • آیا متوجه خشکی دهان شده اید؟
  • چه داروهایی استفاده می کنید؟

 

از یک بی حسی بدون نسخه که مخصوص برای تسکین دندان های دردناک است استفاده کنید. برای مسواک زدن از آب گرم استفاده کنید. از خمیر دندان که برای دندانهای حساس طراحی شده استفاده کنید. تمام قسمت های دهان و دندان خود را کاملا تمیز کنید – از مناطق دردناک خودداری کنید. از غذاهایی یا نوشیدنی هایی که گرم ، سرد یا شیرین هستند برای جلوگیری از ایجاد درد استفاده نکنید.

مراحل عصب کشی

دندانها هنگام پوسیدگی و آسیب دیدگی زیاد دندانها قابل استفاده هستند. در برش، ابتدا دندان تخلیه می شود و پس از خارج شدن عصب با استفاده از پرکننده ترمیم می شود و در صورت بروز مشکل دیگری در دندان، دندانپزشک آن را برطرف می کند.

وقتی گفته می شود که به عصب می رسد، به این معنی است که پوسیدگی دندان بیش از حد پیشرفت کرده است و درد به قسمتی از عصب رسیده است که درد در آن ضربه ، ناگهانی و غیرقابل تحمل است. همچنین، هنگامی که درد به قسمت عصبی دندان می رسد، دندان ها به شدت حساس می شوند. حساسیت آن به غذاهای گرم و سرد بسیار آزار دهنده است و فقط توسط مسکن ها قابل کاهش است.

 

مراحل پوسیدگی دندان

روال کانال ریشه

دندانپزشک ابتدا زیبایی دندانهای پوسیده را معاینه و تجزیه می کند. این فقط در چند دقیقه انجام می شود. رادیوگرافی دندان های پوسیده شده برای تعیین میزان ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات ریشه دیستال انجام می شود. در مرحله بعد ، دندانپزشک پوسیدگی دندان را برداشته و دسترسی حفره ای به عصب ایجاد می کند. پاکسازی کانال دندان با استفاده از پرونده های دستی یا چرخشی و تمیز کردن کانال دندان نیز از دیگر مراحل پوسیدگی دندان است.

در پایان فرآیند انتقال عصبی، کانال دسترسی به اعصاب خشک می شود. سپس دندانپزشک آن ناحیه را با مواد گوتاپرکا پر می کند. تمام مراحل دندانپزشکی با دستگاه Apex Fender و پرونده های چرخشی انجام می شود. این باعث بهبود کیفیت و سرعت کار می شود و همچنین باعث کاهش درد پس از عصب کشی می شود.

پس از عصب کشی طبیعی است که ۲ تا ۳ روز درد را داشته باشید و بعد از آن درد کنترل شده و تمام می شود. شما می توانید در روز های اول از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید تا درد را تسکین دهید.

کلینیک های زیاد دندانپزشکی سعادت آباد هستند که می توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.اما این که بتوانید به پزشک خود اعتماد کنید نیاز به تحقیق بیشتر دارد و لازم است به مراکزی مراجعه کنید که آرامش شما در الویت است. مطب دندانپزشکی کودکان نیز به صورت تخصصی دندانهای کودکان را درمان می کنند.

در بعضی موارد ، دندان احتیاج به ترمیم دارد که این امر به دلیل یکی از موارد زیر است:

  • در صورت عدم موفقیت فلج اولیه عصب، فلج عصب باید ترمیم شود.
  • در برخی موارد، عصب کشی نیز می تواند موفقیت آمیز باشد، اما به دلیل عدم مراقبت مناسب، دندان آلوده می شود. در این حالت ، دندان مجدداً باید تخلیه شود که شامل جراحی پریاپیکال نیز خواهد بود.
  • هنگامی که پوسیدگی ثانویه نیز در زیر دندان سوزش ایجاد کند و دندان مجبور به تجدید حیات باشد، احیای مجدد دندان ممکن است لازم باشد. زیرا میکروب های موجود در پوسیدگی می توانند از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسند و منجر به عفونت شوند.

درمان ریشه کانال چقدر طول می کشد؟

درمان کانال ریشه یا عصبی کشی معمولاً بین یک تا سه جلسه در هر دندان ممکن است طول بکشد. امروزه با پیشرفت های فناوری اندودنتیک و دانش در زمینه اندودنتیکس، تعداد روشهای درمانی تک جلسه ای نسبت به زمانهای قبل بطور چشمگیری افزایش یافته است.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان داشته باشید ، حتما امروز با مرکز دندانپزشکی زیبایی و ترمیم ما تماس بگیرید. ما مشتاقانه منتظر بازدید شما هستیم و در مورد همه گزینه های درمانی شما با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.