پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

مایکروویو با ماکروفر چه تفاوتی دارد؟ کدومو بهتره بخریم؟

Microwave

پس از پیشرفت تکنولوژی و طراحی و ساخت مدل های متنوع فر، با پدیده ای با نام ماکروفر روبه رو شدیم که با سرعت جای خود را در خانه ها و آشپزخانه ها باز کرد. اما مسلما این تکنولوژی هنوز هم در حال توسعه و پیشرفت بوده و ما هر روز شاهد مدل های جدید و مختلفی در این زمینه هستیم. اما به وجود این که این وسایل جای خود را در زندگی ها باز کرده و طرفداران بسیاری دارند، هنوز هم کاملا شناخته شده نیستند. برای مثال می توانم مایکروفر و مایکروویو را نام ببریم که بسیاری از افراد تفاوتی بینشان قائل نیستند در صورتی که دو دستگاه مجزا هستند.

می توانید در ادامه توضیحات کامل تری درمورد فرق مایکروفر با مایکروویو را مطالعه نمایید:

تفاوت مایکروفر با مایکروویو

اگر شما هم در آن گروه از افراد قرار دارید که به دنبال خرید مایکروفر هستند، حتما اسامی و اصطلاحات زیادی را در این زمینه شنیده اید. اگر می خواهید تفاوت ها و کاکرد دستگاه ا را به خوبی متوجه شوید، بهتر است ابتدا با اسامی آن ها به خوبی آشنا باشید. ممکن است در هنگام تحقیق ویا خرید با این نام ها برخورد کرده باشید :

  • OVENS : فر
  • GAS OVENS : فر گازی
  • ELECTRIC OVENS : فر برقی
  • INDUCTION : فر اینداکشن
  • HALOGEN : فر هالوژن یا تابشی
  • MICROWAVES : مایکروویو

همانطور که در ابتدا اشاره کردم، این وسایل مدل های پیش رفته تر فرهای گازی هستند. به طور کلی فر به وسیله ای گفته می شود که عمل پخت و گرم کردن غذا را به عهده داشته و دمای یکنواخت را برای همه قسمت ها فراهم می کند. حال این مدل های جدید همین کار را با سیستمی متفاوت، سرعت بیش تر و زمان کم تر انجام می دهند.

مایکروویو

در ابتدا به تعریفی از مایکروویو می پردازیم. این دستگاه که مجهز به گرمکن با اشعه ( امواج مایکرو ) و المنت تابشی از بالا می باشد. این امواج خاصیتی مانند فرکاس بالا با طول موج کوتاه داشته که با توجه به نوع ماده ای که به آن تابیده می شوند، سه واکنش متفاوت نشان می دهند. به این معنا که یا جذب آن ماده می شوند، یا منتشر شده و یا از آن انعکاس می یابند. از آنجایی امواج مایکرو با جذب شدن در مواد دارای آب دمای آن را بالا می برند، برای آشپزی و پخت غذا نیز به کار برده می شوند. در واقع پخت غذا در مایکروویو توسط امواج با طول موج کوتاه صورت می گیرد.

مایکروفر

این دستگاه با ایجاد حرارت و گرما توسط ریز موج های الکترومغناطیسی باعث به جنبش در آمدن آب و دیگر مولکول های غذا شده که در نتیجه باعث پخت غذا در کم ترین زمان ممکن می شود. اگر بخواهم به بیان ساده تفاوت این دو دستگاه را بیان کنم باید بگویم در مایکروفر فرآیند پخت و پز توسط دما و گرما انجام می شود اما در ماکروویو این عملیات علاوه بر دما و گرما، اشعه WAVE نیز دخالت دارد.

چه انتخاب شما مایکروفر باشد و چه مایکروویو، باید با مدل های گوناگون آن نیز آشنا باشید تا بتوانید مناسب ترین را برای آشپزخانه خود انتخاب نمایید. به طور کلی سه طراحی مختلف برای این وسیله در نظر گرفته می شود :

  1. مدل اول که رایج ترین ان هاست، همان مایکروفرهای معمولی هستند که روی کابینت، میز یا هر مکان دیگری گذاشته می شوند.
  2. مدل دوم که با نام توکار شناخته شده اند، درون دیوار یا کابینت جاسازی شده که هم سطح دیوار یا کابینت می شوند.
  3. مدل سوم روی فر موجود یا فر داخل کابینت کار گذاشته می شود. معمولا مایکروفرهای رومیزی قیمت ارزانی تری نسبت به دو مدل دیگر دارند.

نکته مهم دیگر این است که بدانید مایکروفر یا مایکروویو با چه قدرتی نیاز دارید.  بیشترین قدرت بعضی ماکروفرها ۶۰۰ وات و در بعضی دیگر ۱۴۰۰ وات است. اگر برای پخت مواد غذایی در حجم بالا از ماکروفر استفاده می کنید به ماکروفر پرقدرت تری احتیاج دارید اما اگر برای یکی دو نفر از ماکروفر استفاده می کنید دستگاه کم قدرت تر نیز مناسب و مقرون به صرفه تر هستند. از برندهای معروف در این زمینه می توان به دوو، ال جی، بوش، سامسونگ، فلر، کنوود و …. اشاره داشت.

سولاردام

یکی از مدل های جدید این وسیله، سولاردام نام دارد در حقیقت ترکیبی از تکنولوژی مایکروویو و امواج گرمایشی نوری است. در سولاردام ،سیستم پخت مایکروویو وجود دارد اما المنت های نوری نیز به سیستم اضافه شده است. به این صورت که امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا، توسط هیتر زغالی که در بالای محفظه قرار دارد، تولید شده و سرعت پخت غذا را بالاتر می برد. محفظه پخت در سولاردام بر خلاف دستگاه های متداول که به شکل چهارگوش می باشند، به صورت مدور و استوانه ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس نماید. این ترکیب باعث شده تا دمای ماده غذایی در مدت ۵ دقیقه به ۳۲۰ درجه برسد.

نکات استفاده از مایکروویو

پخت غذا در مایکروویو از طریق تابش و رخنه امواج کوتاهی انجام می شود که وارد مولکول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراکی را به جنبش و سایش وامیدارد.

این عمل باعث ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود.

اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید، نکات زیر را همواره در نظر بگیرید:

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده؛ بنابراین تصور سرطان زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

با خیال راحت غذایتان را میل کنید. حجم، شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت اثرگذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن کامل برخی قسمت‌ها و نیمه‌پخته ماندن قسمت‌هایی دیگر بعید نیست.

بهترین راهکار رفع این مشکل، کوچک کردن، ایجاد برش‌های مناسب و سوراخ‌های متعدد در خوردنی‌های بزرگتر است.

بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاه، ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌های پلاستیکی با علامت مایکروویوند.

ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی شده، ظروف پلاستیکی معمولی یا غیرمناسب آب می‌شوند. دقت کنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌های فلزی تزئین نشده باشد.

از خراب نبودن و بسته شدن کامل در، نداشتن خوردگی در واشر یا جداره بین در و اتاقک، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

در صورت خراب شدن جداره پلاستیکی بین در و اتاقک دستگاه، لولا، یا شیشه موجگیر آن به هیچ وجه دستگاه را روشن نکنید و حتما از دستکاری یا تعمیر شخصی آن خودداری کنید.

برای تعمیر، آن را به تعمیرکاران مجرب بسپرید تا تشعشعات به سلامتی و جیبتان لطمات بیشتر نزند. همواره درون اتاقک دستگاه را تمیز نگاه دارید، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را پاکسازی کرده، مدام صحت عملکرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی کنید.

برای نظافت، بویژه تمیز کردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراشدهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نکنید.

برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا روی ظروف را با درهای مناسب بپوشانید اما هرگز درها را محکم نکنید. این کار خطر انفجار و ترکیدگی را محتمل می‌کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 3,21 از 5)
Loading...