جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

قسط وام یک میلیونی دولت برای یارانه بگیران چقدر است؟

 طبق اعلام دولت بناست وام یک میلیونی با سود ۱۲ درصد به خانوارهای یارانه بگیر به منظور بسته حمایتی در اقتصاد کرونایی پرداخت شود؛ اما قسط این وام چقدر است؟

خبرگزاری تسنیم: پرداخت وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار یارانه بگیر خبری بود که دیروز از سوی رئیس جمهور اعلام شد و رئیس کل بانک مرکزی نیز بعد از آن در تشریح جزئیات این وام اعلام کرد: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به ۲۳میلیون خانوار یارانه‌بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ماهه با تنفس ۴ماهه به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

آنطور که آقای روحانی اعلام کرد زمان پرداخت این وام هفته پایانی فروردین یا ابتدای اردیبهشت خواهد بود و زمان دقیق نیز بستگی به فرایند اجرایی دستگاه های مسئول دارد.

البته بعد از آنکه رئیس کل بانک مرکزی از سود ۱۲ درصدی برای این اعتبار خبر داد واکنش های متعددی را به همراه داشت؛ یکی از نمایندگان مجلس در همین خصوص گفت: اگر وام یک میلیونی را به بچه رئیس کل بانک مرکزی بدهند،‌قهر می کند!

گذشته از حاشیه های این طرح، برخی از مردم این سوال را داشتند که اقساط این وام چطور کسر می شود؟ همانطور که رئیس جمهور تأکید کرده اقساط این وام بناست از مبلغ یارانه های نقدی که ماهانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود، کسر شود.

۴ ماه بعد از واریز وام یک میلیونی به حساب سرپرستان خانوار، کسر اقساط از حساب یارانه ها آغاز خواهد شد و احتمالاً مبلغ هر قسط نیز حدود ۴۷ هزار تومان باشد.

هم اکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت وام به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر در نظر گرفته شده است؛ البته دیروز آقای روحانی اعتبار این طرح را ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که با این حساب احتمال می رود تعداد خانوارهای هدف افزایش یابند.

خبرآنلاین: خانوارهای تک نفره با دریافت وام یک میلیون تومانی به مدت دو سال یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. بر اساس اظهارات محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، سرپرست خانوار تمام ۲۳ میلیون خانواری که یارانه نقدی می‌گیرند، می‌تواند از شارژ یک میلیون تومانی کارت یارانه استفاده کنند.
بر همین اساس یک میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز در اختیار سرپرستان خانوار قرار خواهد گرفت که احتمالا همراه با یارانه فروردین یا اردیبهشت ماه پرداخت خواهد شد.

بازپرداخت این وام ۲۴ ماهه و با تنفس چهار ماهه بوده، به این معنی که پرداخت اقساط این وام از اواخر تابستان و هم‌زمان با واریز یارانه شهریور ماه شروع می‌شود. اما میزان قسط ماهانه این وام چقدر است؟

میزان بازپرداخت این وام یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد، طی ۲۴ ماه معادل یک میلیون و ۱۳۱ هزار تومان بوده، بنابراین باید ۱۳۱ هزار تومان سود همراه با اصل پول به دولت برگردانده شود. سود ناشی از این وام برای دولت در صورت پرداخت وام به هر ۲۳ میلیون خانوار بیش از سه هزار میلیارد تومان است.

کسر اقساط از حساب یارانه‌ها خواهد بود و مبلغ هر قسط نیز ۴۷ هزار و ۱۲۸ هزار تومان خواهد بود. با این حساب می‌توان گفت خانوارهای تک نفره به مدت دو سال یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و یارانه آنها بابت وام یک میلیون تومانی از سوی دولت برداشته می‌شود.

حال نکته جالب این است که یارانه یک خانوار تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و حدود ۱۵۰۰ تومان از میزان قسط مورد نیاز برای بازپرداخت وام یک میلیون تومانی کمتر است!

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,17 از 5)
Loading...