پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آموزش اصول و روش کاشت انواع سبزه برای عید ۱۴۰۲ + فیلم

  آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

فیلم کاشت انواع سبزه برای عید نوروز ۱۴۰۲

برای کاشت انواع سبزه از بذرهای مختلف مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهی و …  می‌توان استفاده کرد.

کاشت سبزه عید قبل از سال ، نشانی از سبزینگی برای سال جدید است و بدون سبزه ، بساط هفت سین صفایی ندارد…
شاید خرید یک سبزه، بسیار راحت‌تر از سبز کردن آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه نوروز به کمی زحمت می‌ارزد.

نوع بذرتابستان(روز)زمستان(روز)
منداب(کی کج)۴۶
شاهی(ترتیزک)۶۱۰
خرفه(پرپین)۳۵
ریحان۱۰۱۲
مرو۱۲۱۵
چمن۱۰۱۲
تربچهفقط زمستان سبز می شود۱۰
باقلافقط زمستان سبز می شود۲۰
لوبیا چشم بلبلیفقط زمستان سبز می شود۱۸
تخمه آفتابگردانفقط زمستان سبز می شود۱۵
ماشفقط زمستان سبز می شود۱۵
تخمه کدو۱۷۲۰
گاودانه(کسن)۱۲۱۵
ماشک۱۲۱۵
عدس۱۲۱۵
شبدر۴۶
شلغم۵۷
ارزن۵۶
کنجد۵۶
ذرت۱۰۱۰

بذرهای مناسب برای انواع سبزه

بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند. یادتان باشد که این گونه بذرها باید سالم و تازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏ شوند.

به طور کلی بذرها را می توان به دو گروه تقسیم کرد:
۱ – بذرهای ظریف یا لعاب دار مثل بذر شاهی,منداب(کی کج) ,خاکشیر,بذر خرفه,ریحان, بذر مرو و غیره.
۲- بذرها و دانه های سخت یا بدون لعاب مثل عدس ,ماشک ,ماش, لوبیا چیتی, باقلا, تخم آفتابگردان, تخم کدو مرمری, گاودانه (کسن) سنگگی, گندم و ذرت.
هر گروه از این بذرها خصوصیات ویژه خود را دارا هستند که به شرح آن می پردازیم:

کاشت انواع سبزه با بذرهای ظریف و لعابدار

ویژگی مهم این بذرها این است که حتما باید روی سطح شیبدار مالیده شوند.همچنین این بذرها زمان عمل آوری کوتاهی دارند(منظور زمان عمل آوری از وقتی است که بذر خیسانده می شود تا موقعی که سبزه آماده شده است)به طور مثال بذر منداب در فصل تابستان ظرف ۴ روز و در زمستان در مدت ۶ روز آماده می شود.

اینک به توضیح مراحل مختلف سبز کردن این گروه از بذرها میپردازیم:

الف)خیس کردن:
اولین مرحله خیس کردن بذر مورد نظر است این بذرها چون خیلی ظریف هستند زمان خیساندن کوتاهی دارند معمولا بین ۲ تا ۴ ساعت برای این امر کافی است.البته بذر خیس شده را تا چند روز هم می توان در یخچال نگهداری کرد.مقدار آبی که روی بذر می ریزیم باید به اندازه ای باشد که حالت ژله ای به خود بگیرد چون اگر رقیق شد بین دانه ها فاصله ایجاد می شود و سبزه ها کم پشت می شود و اگر مقدار آبی که اضافه کرده ایم کم باشد و ماده سفت شده باشد نمی توانیم آن را به راحتی روی ماکت بمالیم.

میزان آب مورد نیاز برای خیس کردن بذرهای ظریف

مرو……………………….۴ برابر

منداب(کی کج)………….۵/۲ برابر

شاهی(ترتیزک)…………..۵ برابر

خاکشیر……………………۵برابر

ب)آماده کردن و روکش کردن زمینه ماکت
دومین مرحله آماده کردن ماکتی است که می خواهیم بذر مورد نظررا روی آن بمالیم.فرقی ندارد که سطح مورد نظر ما چه جنسی باشد به طور مثال از سبدهای پلاستیکی توپ, بطری یا ماکتهای ساخته شده یا یونولیت می توان استفاده کرد.وقتی زمینه مناسب و دلخواه را انتخاب کردیم سطح آن را با یک لایه پنبه به ضخامت ۱ سانت کاملا می پوشانیم سپس یک لایه تنظیف روی آن می کشیم و با سوزن ته گرد یا پونز آن را روی ماکت محکم می کنیم.(پنبه باعث حفظ رطوبت بذر می شود و پارچه تنظیف باعث می شود تا بذر به راحتی روی کار مالیده شود).قبل از روکش کردن, ماکت مورد نظر را خیس کرده تا پنبه به راحتی به آن بچسبد.
دقت کنید برای بذرهائی که در شیب سبز می شود مثل توپ, استوانه, سبد و غیره روکش را باید ۳ سانت مانده به انتهای ظرف ادامه دهید یعنی انتهای ماکت باید خالی از روکش و بذر باشد در غیر این صورت سبزه شما به علت تماس دائمی با آب دچار گندیدگی می شود.ضمنا اگر ماکت انتخابی شما از جنس پلاستیک بوده و دارای لبه می باشد بهتر است لبه آن را ببرید تا از تجمع آب در لبه ظرف جلوگیری شود.

تصاویر کاشت انواع سبزه لعاب دار با ماکت

سبزه به شکل قلب

کاشت سبزه به شکل قلب  کاشت سبزه به شکل قلب کاشت سبزه به شکل قلب

سبزه به شکل بته جقه

کاشت سبزه به شکل بته جقهکاشت سبزه به شکل بته جقه  کاشت سبزه به شکل بته جقه

ج)روش مالیدن بذر روی ظرف مورد نظر
قبل از شروع این مرحله باید سطح ماکت را که قبلا با پنبه و تنظیف روکش کرده اید کاملا با آب فشان خیس کنید. سپس یک لایه از بذر خیس خورده را به طور یکنواخت روس سطح مورد نظر بمالید.دقت کنید اگر ۲ یا ۳ لایه بذر روی کار مالیده شود باعث گندیدگی سبزه
می شود همه بذرهای لعابدار را به همین صورت روی ماکت می مالیم به جز بذر خرفه, در واقع بذر خرفه در بین بذرها یک استثنا محسوب می شود چون بدون لعاب بوده و رنگ ساقه و برگ آن هم به جای این که سبز باشد به رنگ قرمز تیره می باشد و شما می توانید از همین خاصیت بذر خرفه استفاده کرده و سبزه های دو رنگ سبز کنید.همانطور که اول از گفتیم بذر خرفه بدون لعاب می باشد و به همین منظور باید آن را با خاکشیر مخلوط کرده تا حالت چسبندگی پیدا کرده و قابل استفاده شود به طور مثال یک استکان خرفه را با نصف استکان خاکشیر مخلوط کرده و پنج برابر میزان خاکشیر, به آن آب اضافه کنید پس از دو ساعت بذر شما آماده استفاده کردن می باشد.این مخلوط به راحتی بذرهای لعابدار روی سطح ماکت مالیده نمیشود چون کمی حالت زبری دارد. برای این منظور مقداری از بذر را روی ماکت قرار داده و با دست کاملا بذر را روی ماکت پهن کنید(برای سهولت کار می توانید دست خود را خیس کنید)دقت کنید بذر را باید نازک روی سطح ماکت پهن کنید البته نه به حدی نازک که پارچه تنظیف زیر بذرها مشخص باشد چون اگر بذر را خیلی نازک روی ماکت پهن کنید سبزه کم پشت می شود و اگر بذر خیلی کلفت و ضخیم روی ماکت قرار دهید سبزه شما پس از چند روز لک زده و خراب می شود البته با یکی دو بار تمرین کردن خود شما متوجه می شوید که ضخامت بذر در چه حدی باید باشد تا یک سبزه زیبا عمل آورید.

د)قرار دادن روکش نایلونی روی ماکت آماده شده
بعد از اینکه بذر را روی ماکت مالیدیم مجددا آن را آب افشانی می کنیم و یک روکش نایلونی شفاف که مقداری بزرگ تر از ماکت باشد روی کار قرار می دهیم.دقت کنید که نایلون با سطح ماکت تماس نداشته باشد چون باعث خرابی سبزه می شود.سپس روی سطح نایلون ۲ سوراخ به ابعاد ۳ ۳ ایجاد می کنیم تا هوا در داخل نایلون جریان داشته باشد و اضافه های نایلون را زیر کار جمع می کنیم.بعد از طی کردن این مراحل سبزه را در داخل ساختمان در جای خنک و پرنور قرار می دهیم.دقت کنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید حتی در داخل ساختمان.

ه) آبدهی و نگهداری تا مرحله آماده شدن
روز اول ۳ مرتبه بذرها را با آب افشان اسپری می کنیم و روکش نایلونی را روی کار قرار میدهیم.
از روز دوم به علت اینکه بذرها ریشه کرده بهتر است از آب پاش استفاده نکنیم و به ملایمت آب را روی بذرها بریزیم.روز دوم هم احتیاج به ۳ مرحله آب دهی دارد و روکش نایلون هم هنوز باید روی کار قرار بگیرد.در روز سوم یا چهارم برگ های ریز به رنگ سبز کم رنگ روی سطح کار نمایان می شود. در این مرحله دیگر نباید از آب فشان استفاده کنید بلکه باید سبزه را کاملا سیراب کنید.در روزهای بعدی برگها به حد کافی رشد کرده و رنگ سبز زیبایی به خود می گیرد.سبزه ما در این مرحله آماده شده و به روزی ۲ بار آبدهی نیاز دارد.سبزه آماده شده را در تابستان در محیط خانه در جای خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار دهید اما در زمستان می توانید سبزه را پس از آماده شدن روزها در هوای آزاد به دور از نور آفتاب و وزش باد گذاشته و شب ها به محیط داخل خانه منتقل کنید.در زمستان سبزه آماده شده به روزی ۱ بار آبدهی نیاز دارد.

کاشت انواع سبزه با بذرها و دانه های سخت و بدون لعاب

از دانه های این گروه می توان به عدس ,ماش ,گندم ,باقلا, ماشک, لوبیا چشم بلبلی, تخمه آفتابگردان, تخمه کدو مرمری, گاودانه(کسن), لوبیا چیتی, سنگگی و غیره اشاره کرد.دانه های این گروه چون بدون لعاب و درشت تر از گروه اول هستند نمی توان آن ها را روی سطح کار مالید بلکه باید داخل ظرف مورد نظر ریخته شوند البته با روش های خاصی می توان این دانه ها را هم به صورت شیب دار سبز کرد که در ادامه آموزش لازم در این مورد داده می شود.نکته دیگر اینکه این گروه از دانه ها زمان عمل آوری طولانی تری داشته و برای سبز شدن به زمان بیشتری احتیاج دارند. مثلا عدسی و ماشک حدود ۱۵ روز و باقلا و تخمه کدو حدود ۲۰ روز طول می کشد تا آماده شوند.
اینک به توضیح مراحل مختلف سبز کردن دانه های این گروه می پردازیم.

الف) خیس کردن
بذرهای این گروه مدت زمان بیشتری احتیاج به خیساندن دارند و این به ریز و درشتی دانه بستگی دارد.مثلا دانه های ریزتر مثل عدس گندم ماش ۱۲-۲۴ ساعت خیس کرده اما دانه های درشت مثل باقلا تخمه کدو لوبیا چشم بلبلی و غیره را باید ۴۸ ساعت خیس کنیم و در طی ۴۸ ساعت دو بار آب دانه ها را عوض می کنیم.

ب) ریشه کردن و جوانه زدن
وقتی دانه ها به مدت لازم خیس خوردند آن ها را داخل یک کیسه نخی ریخته و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی آن خارج شود و دچار گندیدگی نشود.روزی ۲ بار کیسه پارچه ای را باز کرده و دانه ها را آبیاری کنید و هر بار کیسه را داخل آبکش پشت و رو کنید تا رطوبت و نور به همه جای آن به طور یکسان برسد بعد از ۳ یا ۴ روز دانه ها ریشه کرده و بعد جوانه می زنند.وقتی جوانه ها به شکل آن ها را داخل سینی یا ظرف مورد نظر می ریزیم.دقت کنید دانه ها را روی هم انباشته نکنید بلکه به طور یکنواخت و به ضخامت ۵ سانت داخل ظرف پهن کنید.

ج) قرار دادن روکش نایلونی شفاف
روی ظرف آماده شده یک نایلون شفاف که چند جای آن را سوراخ کرده ایم ,میکشیم و اضافه های نایلون را از زیر جمع می کنیم.دو روز اول سبزه را در محیط پر نور داخل خانه در حالی که روکش نایلونی روی آن قرار دارد می گذاریم.دقت کنید وقتی که روکش روی دانه ها قرار دارد سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید چون دانه ها حالت پختگی پیدا می کنند و دچار گندیدگی می شوند.

د) آب دهی و نگهداری تا مرحله آماده شدن
دو روز اول باید روزی ۳ مرتبه دانه ها را با آب فشان اسپری کنیم روزهای بعد که ریشه ها فعال و جوانه ها کمی بلند شد به ۲ مرتبه آب دهی احتیاج دارد و باید سبزه را کاملا سیراب کرد و دیگر نیازی به آب فشان نیست.دو روز اول سبزه را در محیط داخل خانه در حالی که روکش روی آن قرار دارد نگهداری می کنیم بعد از ۲ روز نایلون را برداشته و سبزه را ۱ روز دیگر در همان محیط قرار می دهیم.پس از گذشت ۱ روز سبزه را به محیط آزاد خارج از ساختمان می بریم.چون اگر در محیط داخل خانه قرار بگیرد ساقه ها بلند و سبزه ها کم پشت و تنگ می شود که به این حالت اصطلاحا سایه رس شدن می گویند.
اگر فصل زمستان باشد سبزه را چند ساعتی در معرض آفتاب ملایم زمستانی قرار می دهیم و شب ها داخل خانه و یا بیرون که سایه و خنک باشد قرار می دهیم و دیگر احتیاجی به اینکه شب ها به داخل خانه آورد شود ندارد.

کاشت انواع سبزه

اصول ساخت ماکت برای کاشت انواع سبزه

ساخت ماکت با یونولیت

در پرورش سبزه های فانتزی و دکوراتیو ماکت و زمینه نقش اصلی را ایفا می کند زیرا این محصول در بازار به صورت ورقه هایی به ضخامت مختلف و با قیمت مناسب در دسترس است.کار با یونولیت به علت سبکی وزن , شکل پذیری آسان و خاصیت ضد آب بودن به مواد دیگر ارجحیت دارد.
برای شروع به ساخت ماکت مورد نظر ابتدا شکل یا طرح را روی یونولیت با ماژیک رسم می کنیم سپس با استفاده از هویه یا با داغ کردن کارد روی شعله طرح کشیده شده را برش می دهیم برای وصل کردن یونولیت به یکدیگر می توان از چسب چوب, چسب حرارتی و یا چسب های مخصوص یونولیت استفاده کرد.دقت کنید از چسب هایی که از مشتقات نفت تهیه شده اند استفاده نکنید چون باعث حل شدن مواد یونولیت می شود.

ساخت ماکت با اسفنج

یک دیگر از مواد قابل استفاده در ساخت ماکت اسفنج است.اسفنج را به راحتی می توان با کارد برش داد.بعد از برش سطح کار را سمباده می زنیم وقتی ماکت ما آماده شد روی اسفنج یک لایه پنبه و بعد تنظیف نخی می کشیم و در پایان بذر مورد نظر را روی آن می مالیم.

روش ساخت آب نماها

آب همیشه مظهر طراوت و شادابی است به همین منظور سعی می کنیم در بعضی از مدلهای سبزه نمایی از روخانه آبشار و یا آب نما ارائه بدهیم.

ماده اصلی ساخت آب نماها پارافین جامد است به این صورت که پارافین جامد را روی حرارت قرار می دهیم تا آب شود سپس یک تکه مداد شمعی به رنگ سبز یا آبی به آن اضافه می کنیم تا حل شود (به جای مداد شمعی می توان از رنگ های پودری مخصوص شمع سازی استفاده کرد).

وقتی مایع ما آماده شد یک لایه از پارافین را که خیلی داغ نباشد روی سطح مورد نظر می ریزیم وقتی پارافین کمی خنک شد و خودش را گرفت مجددا یک لایه دیگر از پارافین مایع را روی همان سطح قبلی می ریزیم این کار باعث می شود تا مدل ما حالت طبیعی روان و جاری بودن به خود بگیرد.

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از

یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.
از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است. توجه کنید که دانه سویا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.

اصول کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

روش کاشت انواع سبزه عید

برای سبز کردن گندم:

• ۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.

• وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

• سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.

• وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

• در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.

• روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

• وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته و ظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

اصول کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

روش سبز کردن بذر شبدر

شبدر یک بذر بسیار زیبا و بادوام می باشد البته شبدر نیز بدون لعاب بوده و باید آن را با تخم شربتی مخلوط کنید تا حالت ژله ای پیدا کند.

به طور مثال برای یک سبزه متوسط ۱ استکان بذر شبدر را با نصف استکان تخم شربتی مخلوط کرده و ۸ استکان آب به آن اضافه کنید. بعد از ۱۲ ساعت بذر آماده شده و باید آن را یک لایه روی زمینه مورد نظر بمالید.

ضمنا بذر شبدر را به روش دیگری هم می توانید سبز کنید به این صورت که تخم شربتی خیس خورده را روی زمینه دلخواه بمالید سپس بذر شبدر را روی آن بپاشید و پس از آب افشانی کردن طبق آموزش بذر لعابدار عمل کنید تا سبزه آماده شود.

شما می توانید برای اولین مرتبه هر دو روش را امتحان کنید و ببینید با کدام روش راحت تر هستید تا دفعات بعد به همان صورت عمل کنید.

لازم به ذکر است که پوسته های بذر شبدر روی برگ های آن می چسبند برای همین وقتی سبزه شما آماده شده باید وقتی سبزه را آبدهی می کنید با کف دست بکشید تا پوسته ها از برگها جدا شود.

برای سبز کردن کوزه :

• روی یک کوزه یا سفال یک عدد جوراب زنانه می‌کشیم.

• برای اینکه تخم شاهی لعاب بیاندازد دو دقیقه آن را درون آب می‌ریزیم،سپس با انگشت یا دم قاشق تخم شاهی را از سمت پایین به بالا روی جوراب بکشید و آن را درون یک سینی قرار داده و داخل آن آب می‌ریزیم و روزی سه بار این کار را انجام داده تا جوراب همیشه مرطوب بماند.

• پس از سه روز تخم‌شاهی‌ها جوانه می‌زنند و ریشه می‌بندند و طی یک هفته سبز می‌شوند.

• مراقب باشید درون کوزه همیشه پر آب باشد و ظرف زیر آن هم هر روز خالی شود.

آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

اصول کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

روش سبز کردن بذر کنجد و ارزن

این بذرها ماندگاری بیشتری نسبت به بذرهای لعاب دار دیگر دارند. روش سبز کردن کنجد و ارزن دقیقا مثل هم می باشد به ۵-۶ روز زمان برای کامل شدن نیاز دارند.
بذر را به مدت ۱۲ ساعت خیس کرده سپس داخل دستمال نخی ریخته و دستمال را در یک آبکش قرار دهید.

روزی ۱ بار بذرها را خیس کرده و بعد دستمال را پشت و رو در آبکش بگذارید تا نور و دمای یکسان به همه جای آن برسد.

بعد از ۲-۳ روز بذرها ریشه کرده و جوانه می زند. در این مرحله بذر شما آماده شده و باید آن را روی زمینه مورد نظر به ضخامت ۱ سانتیمتر پهن کنید.

دقت کنید بذرها را بیشتر از این روی هم تلنبار نکنید چون دچار گندیدگی می شود.

بعد از این مرحله قسمت نایلون کشیدن و ادامه کار مثل بذرهای لعاب دار است.این روس مخصوص سبز کردن روی سطح تخت می باشد.

سبز کردن کنجد و ارزن در سطح شیبدار

چون ارزن و کنجد بدون لعاب می باشند برای این که آن ها را در سطح شیب دار به عمل آورید باید با بذر تخم شربتی مخلوط شوند تا به راحتی روی ماکت مالیده شوند به عنوان مثال یک چهارم استکان نخم شربتی را با ۴ استکان آب به مدت چند ساعت خیس کنید سپس ارزن یا کنجدی که خیس کرده و داخل دستمال ریخته بودید و کمی ریشه زده را با مقدار لازم تخم شربتی خیس خورده مخلوط کنید.

مقدار تخم شربتی را باید به حدی اضافه کنید که مخلوط شما کمی لعابدار شده و قابل استفاده روی ماکت شود.

دقت کنید بذر ارزن یا کنجد فقط باید کمی ریشه بزند و به حد جوانه زدن نرسد. بعد از اینکه یک لایه بذر را روی ماکت کشیدید طبق آموزش بذرهای لعابدار عمل کنید تا سبزه کامل شود.

برای سبز کردن قره ماش:

• دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن‌، آب می‌ریزیم.

• پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم .

• پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری که از قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم ، می‌ریزیم و روی آن‌ها را با دستمال خیس می‌پوشانیم.

• پس از سه روز دستمال را از روی قره ‌ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی که فقط مرطوب بمانند روی آن‌ها،‌ آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

• طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و  سبزه آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

اصول کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

توجه

– استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.

هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود.

– آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.

– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.

آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

سبزه روی سطح شیب دار :

اگر می خواهید روی سطح شیب دار سبزه سبز کنید باید از بذرهای لعاب دار استفاده کنید.

خیس کردن بذر :

بذرهای لعاب دار زمان خیس کردن کوتاهی دارند . معمولا بین ۲ تا ۴ ساعت کافی است . البته بذر خیس شده را می توان تا چند روز در یخچال نگهداری کرد
مقدار آبی که روی بذر می ریزیم باید به اندازه ای باشد که حالت ژله ای به خود بگیرد چون اگر رقیق شد بین دانه ها فاصله می افتد و سبزه ها کم پشت می شود
سطح ماکت را باید با پنبه به ضخامت یک سانت پوشاند سپس یک لایه پارچه تنظیف روی آن می کشیم و با سوزن ته گرد آن را محکم می کنیم
ماکت را خیس کنید تا پنبه به آن بچسبد
روکش ایجاد شده را به آرامی خیس کنید و یک لایه بذر خیس خورده را به طور یکنواخت روی سطح بمالید
مجددا ان را خیس می کنیم و یک روکش نایلونی شفاف روی آن می کشیم روی نایلون دو سوراخ سه در سه ایجاد کرده تا هوا داخل نایلون رفت و آمد داشته باشد
نایلون نباید با سطح ماکت تماس داشته باشد
سبزه را در جای خنک و پرنور قرار قرار دهید اما نباید در معرض آفتاب مستقیم باشد
روز اول و دوم ۳ مرتبه بذرها را آبیاری کنید در روز های بعد روزی ۲ بار به سبزه آب بدهید و روکش نایلونی را بردارید.

آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

سبزه با کنجد سیاه :

برای کاشت سبزه از دانه های کنجد ، ابتدا یک قطعه پارچه را روی بطری خالی یا همان ظرف دلخواه پیچانده و سپس مقداری از دانه های کنجد را در آب خیس می کنند و بر روی پارچه قرار می دهند، بعد از چند روز دانه های کنجد بر روی پارچه دور بطری جوانه می زند و به صورت ستون کوچکی از سبزه به شکلی زیبا و تماشایی چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

آموزش اصول کاشت انواع سبزه + فیلم

نکات مهم در کاشت انواع سبزه 

  • برای آموزش و یادگیری کار را با سبزه های ساده شروع کنید.
  • مقدار بذر را بر حسب ماکت مورد نظر تهیه کنید.
  • اگر مایلید سبزه شما زودتر از وقت معین آماده شود شبها آن را در زیر نور لامپ مهتابی قرار دهید.
  • بعد از هر بار آبدهی آب اضافی ظرف را کاملا تخلیه نمایید.
  • حتی الامکان سعی کنید سبزه را داخل سینی قرار ندهید چون سینی لبه داشته و آب داخل آن جمع می شود.اگر از تخته کیک یا یونولیت استفاده کنید بهتر است.
  • ماکتهایی که در ادامه آموزش داده می شود به آسانی تهیه و یکبار مصرف نیستند بلکه برای همیشه قابل استفاده است.
  • اگر تمایل داشتید بذر ظریف لعابداری را در سطح صاف و تخت سبز کنید حتما باید آن را در حالت شیب قرار دهید در غیر این صورت سبزه شما به عمل نمی آید.
  • می توانید مدل هایی که در سطح صاف و تخت سبز می شوند را به جای اینکه از پنبه و تنظیف استفاده کنید از ابر به ضخامت ۱ سانتیمتر استفاده کنید.
  • سبزه هایی را که به محیط خارج از ساختمان بردید باید یک پارچه توری روی آن قرار بدهید تا پرنده ها آسیبی به آن نرسانند.
  • سبزه را در معرض وزش باد قرار ندهید.
  • سبزه هایی که روکش نایلونی روی آن قرار دارد نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند.
  • اگر اقدام به پرورش سبزه ای کردید و به نتیجه مطلوب نرسیدید مایوس نشوید بلکه با چند بار تمرین کردن و تجربه اندوختن در این زمینه می توانید به نتیجه مطلوب و مهارت کافی دست پیدا کنید.
  • سبزه را در محلی قرار دهید که نور به طور یکنواخت به همه جای آن بتابد در غیر این صورت ساقه ها به طرف نور متمایل می شوند.
  • بذرهای لعابدار را می توانید از عطاری های تهیه کنید.
  • اگر در حین کشیدن بذر روی ماکت بذرهای شما کم آمد مجددا بذر مورد نظر را خیس کرده و کار را ادامه دهید.
  • در بعضی مواقع که نمی شود از پونز یا سوزن ته گرد برای نصب روکشها استفاده کرد می توانید از سوزن و نخ استفاده کرده و تنظیف را بدوزید و یا از یک تکه کاموا استفاده کرده و آن را به دور ماکت ببندید.
  • ظرف یا سبدی که برای مدل های مختلفی انتخاب می کنید باید به شکلی باشد که آب از آن کاملا تخلیه شود در غیر این صورت سبزه شما دچار گندیدگی شده و بوی نامطبوعی ایجاد می کند.
  • رنگ برگ خرفه، ارتباط مستقیمی با دمای محیط دارد هر چه قدر هوا سردتر باشد رنگ خرفه قرمزتر و اگر هوا گرم باشد خرفه به رنگ سبز در می آید.
  • اگر آیه های قرآنی برای تزیین کعبه در دسترس شما نبود می توانید از یک تکه روبان سفید استفاده کرده و با ماژیک اکلیل دار طلایی کلمه الله اکبر را روی آن تکرار کنید.درب کعبه:این درها را می توانید به صورت آماده در بازار پیدا کنید ولی اگر در دسترس نبود یک تکه یونولیت به ضخامت ۲ سانتیمتر و به ابعاد دلخواه تهیه کرده سپس اکلیل پودری را با روغن ورنی(از لوازم گلسازی تهیه کنید) مخلوط کرده و با قلم مو روی سطح یونولیت بمالید و در آخر با یراق و قیطان ن دکمه های تزیینی ماکت را تزیین کنید.
  • خانم های عزیز دقت داشته باشد برای شروع مدل هایی که از یک نوع بذر استفاده شده را انتخاب کرده و پس از مهارت پیدا کردن و بعد از پیدا کردن مهارت در این زمینه کار با بذرهای رنگی مثل خرفه را تمرین و تجربه کنید.
  • اگر ظرف انتخابی شما گود است و دوست دارید داخل ظرف را پر و برجسته نمایید , می توانید داخل آن را با اسفنج یا یونولیت پر کرده و یا از خاک اره یا پوسته برنج(شلتوک) استفاده کنید. دقت کنید ابتدا کف ظرف یک لایه تنظیف پهن کنید تا بعد از هر بار آب دهی ,خاک اره یا شلتوک از ظرف بیرون نریزد.
  • اگر در آموزشی از یک نوع بذر لعابدار استفاده شده شما می توانید به سلیقه خود بذرهای لعابدار دیگری را جایگزین کنید البته ذکراین نکته ضروری است که بذر خرفه فقط با بذر منداب و شبدر سازگار می باشد.
    معمولا رویش سبزه از بالا به پایین است.یعنی اول بالای ماکت سبز شده بعد پایین آن.
  • مدت زمانی که بذرهای لعابدار زیر روکش نایلونی قرار می گیرند باید تا وقتی باشد که برگهای ریز به رنگ سبز کمرنگ روی سطح کار نمایان شود.مثلا در تابستان ۲۴-۳۰ ساعت برای این امر کفایت می کند. همچنین در مناطقی مثل جزیره کیش که هوا حالت شرجی و رطوبتی دارد تعداد دفعاتی که سبزه احتیاج به آبدهی دارد کمتر می باشد.
  • قرار دادن پارچه تنظیف روی پنبه برای سهولت و راحتی کار است.بنابراین بعد از چند بار تمرین می توانید از پارچه تنظیف استفاده نکرده و بذر را مستقیما روی پنبه بمالید.
  • اگر در فصل تابستان بخواهید بذر خرفه را در کنار بذر منداب یا شبدر کار کنید باید اول بذر منداب یا شبدر را بمالید و ۱۲ ساعت بعد بذر خرفه را روی قسمت های باقیمانده بکشید اما در فصل زمستان باید هم زمان با هم بذرها را بمالید.
  • دقت کنید سبزه ای که در زمستان سبز می کنید اگر دمای هوا زیر صفر باشد سبزه شما دچار یخ زدگی می شود بنابراین در روزها یا شب های خیلی سرد نباید سبزه را در هوای آزاد قرار دهید.
  • اگر تمایل داشتید سبزه ای با بذرهای سخت مثل عدس یا چشم بلبلی با ماندگاری بیشتر آماده کنید به این روش عمل کنید:
    یک سبد حصیری که حداقل ۱۵ سانتی متر دیواره داشته باشد تهیه کرده سپس یک لایه نایلون داخل آن پهن کنید به طوری که روی دیواره سبد هم امتداد پیدا کند سپس چند جای کف نایلون را سوراخ کرده و ۵ سانتی متر خاک گلخانه ای داخل آن بریزید در مرحله بعد بذر آماده شده را که ریشه و جوانه کرده به ضخامت ۵ سانتیمتر روی خاکها ریخته و طبق آموزش های اول عمل کنید. دقت کنید لبه سبد باید چند سانتیمتر خالی باشد تا ساقه سبزه ها مشخص نشود.
  • سبزه هایی که با محیط آپارتمانی سازگار هستند شامل گندم , ارزن , کنجد , خرفه, تخمه کدو و لوبیا چشم بلبلی می باشند.
  • برای بعضی ازمدل ها می توانید به جای پنبه از ابر, حوله یا گونی استفاده کنید.
  • مدل هایی که حالت توپی شکل دارند باید تا وقتی که زیر نایلون هستند هر ۱۲ ساعت ۱ بار سر و ته داده شوند در غیر این صورت پایین سبزه حالت ریشه ای به خود می گیرد.
  • برای سبز کردن بذر خرفه به این روش هم می توانید عمل کنید: ابتدا مقداری بذر تخم شربتی به طور مثال یک چهارم استکان تخم شربتی را با ۴ لیوان آب خیس کرده و بعد از ۲ ساعت روی قسمت مورد نظر بمالید سپس بذر خرفه را روی آن بپاشید و پس از آب افشان کردن طبق آموزش عمل کنید تا سبزه کامل سبز شود.
  • اگر نایلونی که روی سبزه قرار داده اید بخار گرفته و سبزه حالت ریشه ای پیدا کرده است باید کمی سوراخ های نایلون را بزرگ تر کنید.

فیلم آموزش اصول کاشت انواع سبزه برای هفت سین 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 101, میانگین امتیاز: 4,28 از 5)
Loading...