سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

فواید انار برای پوست و مو و طرز تهیه چند ماسک انار

انار خواص درمانی زیادی برای بدن دارد و موجب پیشگیری از برخی بیماریهای می شود. در این مطلب برخی فواید انار برای پوست و مو را شرح داده و شما را با روش تهیه چند ماسک انار آشنا می کنیم.

فواید انار برای پوست و مو

خواص درمانی و فواید انار برای پوست و مو

انار از جمله میوه هایی است که هم طعم و مزه خوبی دارد و هم خواص بسیاری دارد. امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در علوم پزشکی و تغذیه پرده از فواید انار برای پوست و مو و سلامتی بدن برداشته شده است.

از جمله فواید انار می توان به تاثیر آن در کاهش وزن، کاهش استرس، سلامت کلیه ها، کمک به رفع جوش صورت و … اشاره نمود. ما در این مطلب برخی از مهم ترین فواید انار برای پوست و مو را معرفی می کنیم.

 

آشنایی با برخی فواید انار برای پوست و مو

انار میوه‌ای است خوشمزه که علاوه بر خون‌سازی باعث تصفیه خون نیز می‌شود. میوه انار منبع خوبی از اسید فولیک، پتاسیم و آهن است و از آنجا که یکی از عوامل مهم و موثر در ایجاد مشکلات پوست، مو و ناخن به خصوص در خانم‌ها، به دلیل کم‌خونی و فقرآهن اسـت، بنابراین مصرف انار به بیماران مبتلا به کم‌خونی و خانم‌ها اکیدا توصیه می‌شود.
البته لازم به ذکر است که اگر مبتلا به کم‌خونی و فقر آهن شدید هستید، باید حتما به پزشک مراجعه نموده و  از قرص‌های آهن استفاده کنید زیرا هیچ میوه‌ و سبزی حاوی مقادیر کافی آهن برای درمان فقر آهن نیست.
پوست انار از ریزش مو و بروز شوره سر جلوگیری می‌کند. برای این مورد کافی است مقداری پوست انار را با روغن مو مخلوط کنید و ریشه‌های مو را کاملا با آن ماساژ دهید. چند ساعت بعد و یا روز بعد با شامپوی ملایم سر را بشویید و این روند را برای مدتی تکرار کنید تا تاثیر باورنکردنی این میوه را بر موی خود به چشم ببینید.

خواص انار برای مو

روغن هسته انار موها را در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند و حیاتی دوباره به موها می‌بخشد و باعث شفافیت و نرم‌شدن موها می‌شود.
روغن هسته انار همچنین منبع مناسبی از ویتامین C است که برای رشد و سلامت موها ضروری است. ویتامین C بافت پیوندی را که فولیکول‌های مو در آن قرار دارند؛ تقویت می‌کند و باعث بهبود رشد و حفظ سلامت موها می‌شود.

 

انار و سرطان پوست

نتایج تحقیقات انجام شده روی موش، آثار قابل‌توجه عصاره انار را در جلوگیری از پیشرفت‌ تومورهای پوست نشان داده است. همچنین عصاره انار آثار ضدباکتریایی داشته و به عنوان مثال با باکتری‌های ایجادکننده پلاک‌های دندانی مقابله کرده در سلامت دندان و دهان موثر است. آب انار و پوست آن، خواص ضعیف استروژنی داشته و لذا می‌توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشد. یکی از عللی که مصرف انار را برای سلامت پوست و مو توصیه می‌کنیم، خواص آنتی‌اکسیدانی این میوه است.

 

انار و پیشگیری از پیری و رفع چین و چروک پوست

تغذیه پوست در پیشگیری از پیری زودرس آن بسیار ضروری است. جهت جلوگیری از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد، انار بهترین ماده غذایی شناخته شده است. انار سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص فیتواسترول است که با رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول های پوست مقابله می کنند. علاوه بر این انار میزان بالایی از اسید‌های چرب ضروری دارد که به طور خارق‌العاده‌ای موجب تحریک سلول‌های پوستی و بازسازی آنها می‌شود.

 

درمان آکنه و جوش های قرمز 

به علت خاصیت درمانی، پوست انار به طور موثر با آکنه و جوش های قرمز مقابله می کند. پوست این میوه غنی از آنتی اکسیدان است و باکتری و عفونت ها را دور نگه می دارد.
روش استفاده: مقداری پوست انار را در ماهیتابه تفت دهید و پس از خنک شدن، آن را آسیاب کنید. پودر را با آب لیمو یا گلاب مخلوط کنید و روی آکنه یا جوش بمالید.

 

مانع بروز چین و چروک و علایم پیری پوست می شود

پوست انار مانع شکسته شدن کلاژن موجود در پوست می شود و علایم پیری و چین و چروک را به تأخیر می اندازد.
طرز استفاده: به ۲قاشق چای خوری پودر پوست انار کمی شیر اضافه کنید. در صورت داشتن پوست چرب، گلاب را جایگزین شیر کنید. مواد را به صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، از این مواد هفته ای ۲بار استفاده کنید.

 

فواید انار برای پوست و مو

فواید انار برای پوست و مو 

 

پوست انار مرطوب کننده طبیعی 

پوست انار از پوست در برابر آلاینده ها و سموم محیطی دیگر محافظت می کند. تعادل PH پوست را حفظ می کند. اسیدآلاجیک موجود در پوست انار رطوبت پوست را حفظ می کند و آن را نرم و لطیف نگه می دارد.
طرز استفاده: ۲قاشق چای خوری پوست آسیاب شده را با مقداری ماست مخلوط کنید و به پوست صورت و گردن بمالید و پس از ۱۰دقیقه با آب سرد بشویید.

 

به عنوان اسکراب موثر عمل می کند

پوست انار، سلول های مرده پوست و دانه های سرسفید و سیاه را از بین می برد.
طرز استفاده: ۲قاشق چای خوری پودر پوست انار و یک قاشق غذاخوری شکر را مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن طبیعی را به مواد اضافه و مخلوط کنید. صورت را با این اسکراب تهیه شده ماساژ دهید و سپس بشویید و پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

پوست انار کرم ضدآفتاب طبیعی

پوست این میوه از پوست در برابر اشعه مضر UVA و UVB محافظت می کند.
طرز استفاده: پودر آسیاب شده را با لوسیون یا کرمی که دارید مخلوط کنید. از این مواد ترجیحا ۲۰دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید. از طرفی، می توانید پودر را با روغن طبیعی مخلوط و به عنوان ضدآفتاب از آن استفاده کنید.

 

پیشگیری از ریزش مو و شوره سر

پوست انار از ریزش مو و بروز شوره سر جلوگیری می کند.
طرز استفاده:مقداری پوست انار را با روغن مو مخلوط کنید و ریشه های مو را کاملا با آن ماساژ دهید. ۲ساعت بعد یا روز بعد با شامپوی ملایم بشویید.

 

تاثیر انار بر بازسازی سلول‌ها

معمولا با بالارفتن سن، پوست با مشکلاتی از قبیل رنگدانه‌سازی بیش از حد و ایجاد لکه‌های پیری مواجه می‌شود به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتما از انار و مشتقات آن استفاده کنید تا این میوه بهشتی، از شما در مقابل انواع آسیب‌های پوستی محافظت کند.
انار با کمک به تولید آنتی اکسیدان‌های طبیعی که توسط بدن تولید می‌شوند، به جوان‌سازی سلولهای پوست کمک می‌کند.

 

تقویت و پاکسازی پوست با انار

از دیگر خواص انار برای پوست می‌توان به فواید روغن هسته انار اشاره نمود که می‌تواند عمیقا داخل پوست نفوذ کرده و پوست را از درون مرطوب سازد. انار حاوی پانتونیتیک اسید است که این ماده، باعث دور نگه‌داشتن باکتری‌ها از پوست و مرطوب نگه‌داشتن آن در طول روز می‌شود. کافی است صورت را شسته، سپس مقداری پنبه را به آب انار آغشته کنید و آن را به پوست خود بمالید. این کار علاوه بر تاثیر بر کاهش آکنه و جوش‌، می‌تواند پوست شما را سفت کرده و مانند یک تونر عمل کند.

 

روش تهیه چند ماسک انار 

ماسک انار برای رفع جوش صورت

از انار به‌صورت موضعی برای درمان آکنه استفاده می‌کنند. روش تهیه آن نیز چندان مشکل نیست، کافی است مقداری مازو، پوست انار، گل ارمنی و مندل را بکوبید و با سرکه و گلاب مخلوط کنید و روی جوش‌ها بمالید تا به مرور علائم بهبودی را ببینید.راه دوم این است که هسته‌های انار را بکوبید یا آسیاب کنید و یک لایه خمیری بسازید، حالا این خمیر را به پوست صورت‌تان بمالید و بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بشویید. بعد از این کار در پوست‌تان احساس تازگی و سفتی می‌کنید. این کار همچنین به کاهش جوش‌ها و لک‌های پوستی کمک می‌کند.

 

ماسک انار برای درخشندگی پوست

این ماسک می‌تواند تا حد زیادی درخشندگی از دست رفته پوست را به آن بازگرداند، کافیست نصف یک انار با ۲ قاشق چای‌خوری روغن بادام و نصف قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا با هم مخلوط شده و یک حالت خمیری شکل پیدا کنند، حالا این مخلوط را آرام روی پوست تمیز صورت و گردن بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید، بعد پوست را اول با آب ولرم بشویید و در نهایت با آب سرد آب بکشید.

 

شفافیت پوست با ماسک عصاره انار

شما می‌توانید عصاره انار را به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی ماسک صورت، جمع آوری کنید. اسیدهای میوه موجود در عصاره‌ی انار به تجدید سلول‌ها سرعت می‌بخشد، بافت پوست را ترمیم می‌کند و به پوست کدر جانی دوباره می‌دهد. اگر از عصاره‌ی انار به عنوان ماسک استفاده می‌کنید، آن را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مقدار کافی از این مخلوط را روی صورت‌تان پخش کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس، با آب گرم بشویید و به آرامی با حوله خشک کنید.

 

نکاتی که ذکر شد، تنها گوشه‌ای از فوق‌العاده‌ترین فواید انار برای پوست و مو بود. شما می‌توانید دیگر خواص انار، طرز تهیه رب انار و طرز تهیه انواع دسر و غذاهای خوشمزه با انار را نیز در سایت مجله تصویر زندگی مشاهده نمایید.

 

منابع:نوآورد/دکتر سلام/تبیان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 29, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...