پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

چند ساعت طول می‌کشد تا با قطار به مراکز استان‌ها برسیم؟

سفر کردن با قطار، یکی از جذاب ترین گزینه‌ها برای سفر است. فقط کافی است که مبدا و مقصد سفر، ایستگاه قطار داشته باشند. بعد از آن، دیگر می‌توانیم با خیال راحت، کوله بار سفرمان را ببندیم. به نظر می‌رسد وقتی با قطار سفر می‌کنیم، این که چند ساعت توی راه هستیم، مسئله مهمی نیست. امکانات داخلی قطارها آن قدر پیشرفت کرده است که وقتمان را به راحتی پر می‌کنیم. بعضی وقت‌ها بعد از اتمام سفر، دلمان می‌خواهد باز به قطار برگردیم و منظره‌های بیرون را تماشا کنیم. اما اگر بخواهیم از مرکز استان، به یک شهر مجاور سفر کنیم، این جا دیگر ساعت رسیدن به مقصد اهمیت پیدا می‌کند. این که چند ساعت در راه باشیم، در استراتژی خرید بلیط قطار اهمیت پیدا می‌کند. سامانه‌های مختلف، به شما ساعت حرکت و رسیدن قطار را می‌دهند. خرید بلیط قطار از علی بابا این امکان را به شما می‌دهد که ساعت حدودی رسیدن به مقصد را مشاهده کنید. اما برای استراتژی درست، نیاز دارید که مدت زمان سفر را تخمین بزنید. پس همراهمان باشید.

 

کدام مسیرها مهم ترند؟

مقصد‌ های زیادی هستند که برای مسافران جذابند. در بین این مقصدها، تهران به عنوان مبدآ و همچنین ایستگاه مرکزی در صدر لیست قرار دارد. بعد از آن، شهرهای زیارتی و در صدر آنها، مشهد مقدس، رتبه اول را دارد. شیراز به عنوان یک شهر زیارتی دیگر در لیست قرار دارد. شهر قم نیز با داشتن حضرت معصومه و مسجد جمکران، عبادتگاه خیلی از زایران است.

برای یک سفر تفریحی، چند مرکز استان وجود دارند که خرید بلیط قطار برای آنها امکان پذیر است. تهران، مشهد، قم، اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، بندرعباس، اهواز، خرم آباد، اراک، قزوین، زنجان و تبریز، مراکز استانی هستند که ایستگاه قطار در آنها دایر است. بقیه ایستگاه‌ها، شهرهای میانه ای هستند که نزدیک به این مراکز استان قرار دارند. به عنوان مثال، ایلام، سنندج، کرمانشاه، همدان، رشت، ساری، اردبیل، یاسوج، شهرکرد، بوشهر و… شهرهای دیگر در این لیست قرار ندارند. برای این که بتوانیم تخمین درستی بزنیم، تمام مقاصد را با تهران در نظر می‌گیریم. برای این کار از سامانه خرید بلیط قطار علی بابا استفاده می‌کنیم که تمام مسیرهای پرتردد قطار در لیست آن وجود دارد.

 

سفر با قطار به استان‌های شرقی کشور

پرترددترین مسیر در بین لیست قطارها، مسیر تهران – مشهد است. اگر برای خرید بلیط قطار به مشهد اقدام می‌کنید، لیست بلندبالایی از شرکت‌های خدمات رسانی شبکه ریلی در آن می‌بینید. از قطار جوپا و دلیجان، تا قطارهای لوکسی مانند فدک، غزال، قطار سبز و… در این مسیر تردد دارند. در حالت عادی، مسیر تهران-مشهد و برعکس، حدود ۱۲ الی ۱۴ ساعت طول می‌کشد. بعضی قطارهای تندروی اتوبوسی، این مسیر را ۸ تا ۹ ساعته طی می‌کنند. قطار فدک نیز سرعت بیشتری دارد و کمتر از ۱۲ ساعت، شما را به مشهد می‌رساند.

مسیر رسیدن از تهران به سمنان، حدوداً سه ساعت طول خواهد کشید. و ده ساعت باقی مانده مسیر رسیدن به مشهد مقدس است. هنگام خرید بلیط قطار تهران –سمنان، متوجه خواهید شد که شما در مسیر تهران-مشهد بلیط خریده اید.

 

طولانی ترین مسیر قطار

طولانی ترین خط قطار بعد از مسیر تبریز به مشهد و برعکس، مسیر تهران به بندرعباس است. در این مسیر، مراکز استان زیادی هستند که می‌توانیم به آنها بپردازیم. مسیر تهران به قم، نزدیک به دو ساعت و نیم بیشتر طول نمی‌کشد. مسیر تهران به یزد، کمی بیشتر از شش ساعت طول خواهد کشید.

مسیر تهران-اصفهان، یک مسیر مجزا است که کمتر از ۸ ساعت در آن مسیر خواهید بود. در مسیر تهران به شیراز، ۱۶ تا ۱۷ ساعت سفر با قطار خواهید داشت. شهر کرمان، حدود ۱۴ ساعت با قطار تا تهران فاصله دارد.

و در آخر، شهر بندرعباس که ۲۱ ساعت با تهران فاصله دارد. همه این اعداد تقریبی هستند و می‌توانند بیشتر از این نیز طول بکشند.

 

بلیط قطار برای مسیرهای غربی کشور

بلیط قطار تهران تبریز شبیه به مسیر تهران –مشهد، جزو پرطرفدارهاست. مسیری که از مشهد به تبریز کشیده می‌شود، طولانی ترین مسیر شبکه ریلی کشور است. دو مرکز استان قزوین و زنجان، در مسیر رسیدن به شهر تبریز قرار دارند.

مسیر اصلی تهران به تبریز و برعکس، نزدیک به ۱۲ ساعت در راه خواهید بود. اگر این زمان را به مسیر تهران مشهد اضافه کنیم، حدود ۲۴ ساعت توی قطار هستید تا به مقصد برسید.

مسیر تهران قزوین، نزدیک به دو ساعت و نیم فاصله دارد. از تهران به زنجان، کمتر از ۵ ساعت راه است. قزوین، میانه‌ راه تهران به زنجان است. بعد از آن، زنجان به تبریز است که بیشتر از ۷ ساعت بین آنها اختلاف وجود دارد.

 

مسیرهای دیگر برای بلیط قطار

چند مرکز استان دیگر هم هستند که در مسیر شبکه ریلی قرار دارند، اما در مسیرهای پرتردد نیستند. یکی از آنها شهر اراک است که فقط چهار ساعت با قطار، تا تهران فاصله دارد.

اهواز را هم از قلم نیاندازیم که شهر پرطرفداری است. این شهر تا تهران، بیشتر از ۱۵ ساعت فاصله دارد. در مسیر تهران به اهواز، شهرهای قم و اراک هم به عنوان ایستگاه های بین راهی دیده می‌شوند.

 

آنچه در این متن آمد به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای سفرتان داشته باشید. با دانستن طول زمان سفر، می‌توانید بلیط قطار را برای ساعتی بخرید که کارها مطابق میل و برنامه‌تان پیش برود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 49, میانگین امتیاز: 4,31 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.