پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه پنیر ریکوتا خانگی؛ مشابه ریکوتا ایرانی

این پنیر ایتالیایی 🧀 طعم بسیار فوق العاده ای داره و مناسب ترین گزینه برای تهیه پاستا، ماکارونی، سالاد، همراه با تن ماهی، کیک یا حتی سرو برای صبحانه و میان وعده هست. پنیر ریکوتا به صورت آماده هم در بازار ایران موجوده (پس دنبال جواب پنیر ریکوتا از کجا بخرم نباش) اما اگر طرز تهیه ساده اون رو ببینید مطمئنم خودتون دست به کار تهیه‌ش میشید!!!

پنیر ریکوتا خانگی - ricotta cheese

مواد لازم جهت تهیه پنیر ریکوتا خانگی( برای یک نفر)

شیر (پرچرب و کامل)۳ و نیم پیمانه
لیمو ترش (تازه و درشت)۱ عدد
نمکنصف قاشق چایخوری
خامهنصف پیمانه
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

 

طرز تهیه پنیر ریکوتا در منزل

اول از همه آب لیمو ترش رو میگیریم و از صافی رد میکنیم و کنار میگذاریمش . شیر رو با خامه مخلوط میکنیم و با همزن خوب میزینم تا یکدست بشه بعد اون رو داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت قرار میدیم تا وقتی که گرم بشه و اطراف قابلمه حباب های ریز دیده بشه .

توجه داشته باشید که شیر نباید بجوشه و دماش خیلی بالا بره همین که در اطراف قابلمه حباب ریز بزنه کافیه.
بعد آبلیمو رو به شیر اضافه میکنیم و سریع هم زده و از روی حرارت برش میداریم و مدام هم میزنیم تا شیر کامل ببره و آب سبز رنگ از شیر بریده شده جدا بشه. تقریبا بعد از ۵تا۷دقیقه هم زدن این اتفاق میفته.
حالا یک توری و یک پارچه کتان حاضر میکنیم و شیر بریده شده رو داخل دستمال میریزیم و اون رو روی توری قرار میدیم و حدود ۱ تا ۱ و نیم ساعت صبر میکنیم تا آبش خارج بشه.
وقتی پنیر حاضر شد نمک رو بهش اضافه میکنیم و هم میزنیم و بعد داخل ظرف فشردش میکنیم و داخل یخچال قرار میدیم. به همین سادگی، به همین خوشمزگی!! پنیر خانگی شما آماده میشه

نکات:

  • توجه داشته باشید که میزان آبلیمو به ازای هر ۲ لیتر شیر باید ۳ قاشق غذاخوری باشد.
  • این پنیر ظاهر شلی دارد و مثل ماست خامه ای غلیظ میباشد.
  • در صورتی که میخواهید پنیر شما به صورت خیلی خوشمزه تر و دقیقا مثل پنیرهای سنتی ایتالیایی تهیه شود به این شکل عمل کنید:
    شیر را با آبلیمو مخلوط کرده و آن را روی حرارت کم قرار دهید تا دمای آن به ۸۲ درجه سانتیگراد برسد. این فرایند حدود نیم ساعت طول کشیده و حباب های کوچکی نیز در اطراف قابلمه ظاهر خواهد شد.
    در این مرحله باید زیر قابلمه را خاموش کرد و آن را برای مدت شش ساعت روی شعله پیلوت یا درون فر با حرارت بسیار کم قرار داد.
    سپس یک پارچه حوله ای را تا کرده و آن را روی سبد یا توری پهن کنید و محتویات قابلمه را روی آن خالی کنید تا تکه های بسته شده از مایع باقیمانده جدا شود.
    تکه های بسته شده را زیر آب سرد گرفته و سپس آنها را درون آبکش بریزید. آبکش را روی کاسه قرار داده و روی پنیرها نمک بپاشید. پنیرها را برای مدت ۲۴ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آب آنها گرفته و سفت شوند. برای این که پنیر سفت تری داشته باشید تکه های بسته شده را درون حوله پیچیده و آنها را از جایی آویزان کنید تا آب آن درون یک کاسه ریخته شود.
نوش جان!
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 13, میانگین امتیاز: 4,31 از 5)
Loading...