پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

موسیقی چه تاثیری بر فعالیت‌های ورزشی دارد؟

شنیدن موسیقی حین ورزش

شنیدن موسیقی در حین انجام فعالیت‌های ورزشی به یک ضرورت تبدیل شده است و بعضی از ورزشکاران در حین انجام فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه سواری، وزنه زدن، پیاده روی و … به موسیقی‌های پر انرژی گوش می‌دهند، این افراد به نوعی برای بالا بردن عملکرد ورزشی و داشتن تمرینات رضایت بخش به شنیدن موسیقی نیاز دارند و شنیدن ریتم‌های پر انرژی و شور انگیز، انگیزه آن‌ها برای انجام فعالیت‌های ورزشی را افزایش می‌دهد. اخیراً مطالعات دانشمندان نیز نشان داده که موسیقی می‌تواند به ما کمک کند تا برای مدت زمان بیشتری ورزش کنیم. آن‌ها معتقدند که به این طریق کارهای سخت جسمی برای بدن ساده‌تر می‌شود و عملکرد بدن بهبود پیدا می‌کند. گوش دادن به موسیقی به هنگام ورزش سبب می‌شود به جای آنکه مغز شما به خستگی بدن، تعداد نفس‌ها و یا ضربان قلب فکر کند، بر روی موسیقی، نت‌ها و خاطراتی که این موسیقی برایش زنده کرده است، متمرکز می‌شود.

 

بنابراین موسیقی حواس ما را از درد و خستگی حین انجام فعالیت‌های ورزشی پرت می‌کند، استرس را از بدن دور می‌کند، روحیه و انگیزه را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند عملکرد متابولیسم را افزایش دهد. احتمالاً شما نیز به این مسئله دقت کرده‌اید که زمانیکه به موسیقی گوش می‌دهید، می‌توانید مسافت بیشتری بدویید یا رکاب بزنید، یا سرعت راه رفتنتان افزایش میابد و این کار اغلب ناخودآگاهانه ست، بنابراین می‌توان گفت موسیقی نوعی دوپینگ مجاز برای فعالیت‌های ورزشی است.

 

شروع تحقیقات در مورد تعامل موسیقی و ورزش حداقل به سال ۱۹۱۱ برمی‌گردد، زمانی که محقق آمریکایی لئونارد آیرس دریافت که دوچرخه سواران هنگام نواختن یک گروه موسیقی نسبت به زمان سکوت سریعتر رکاب می‌زنند. از آن زمان روانشناسان حدود صد مطالعه در مورد نحوه ایجاد تغییر توسط موسیقی در عملکرد افراد حین انجام فعالیتهای مختلف جسمی از قدم زدن گرفته تا دویدن سرعتی انجام داده‌اند .در همین رابطه، محققان دانشگاه برونل در پژوهشی یک دستگاه EEG را بر روی سر ۲۴ دونده نصب کردند و از آن‌ها خواستند یک مسیر ۴۰۰ متری را بدوند. قرار بر این شد که تعدادی از این دونده‌ها در سکوت بدوند، تعدادی به سخنرانی گوش دهند و برخی دیگر نیز موسیقی مورد علاقه خود را حین دویدن گوش دهند، نتیجه جالب توجه بود و نشان داد که فرکانس امواج مغزی در افرادی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش کردند افزایش یافته است و آن‌ها لذت بیشتری از ورزش خود به دست آورده‌اند و به طور کلی عملکرد بهتری داشته‌اند. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد پس از مدتی حین انجام فعالیت های ورزشی به آهنگ‌های جدید گوش دهند تا ذهنشان گیرایی بیشتری داشته باشد.

 

یک ویژگی مهم در موسیقی‌های مناسب برای فعالیت‌های ورزشی ریتم آن است که مشخص می‌کند آهنگ تا چه حد بدن شما را وادار به حرکت و جنبش می‌کند. بیشتر افراد به طور غریضی هنگام شنیدن آهنگ شاد و پر انرژی و ریتمیک، سرشان را تکان می‌دهند، با انگشت ضرب می‌گیرند و یا حتی به رقص می‌آیند که این‌ها همه واکنش غیر ارادی بدن ما نسبت به شنیدن این نوع موسیقی است. به طور کلی آهنگ‌های تند با ضربات قوی برانگیزاننده و تحریک کننده هستند. بنابراین بهتر است پلی لیست مخصوصی با عنوان آهنگ باشگاه در گوشی هوشمند خود داشته باشید و حین انجام فعالیت‌های ورزشی سراغ آن بروید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,75 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.