پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

سامانه ثبت معاملات خودرو؛ فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع شد

سامانه ثبت معاملات خودرو

نخستین کاربرد سیستم ثبت معاملات خودرو، کنترل معامله‌ها و کاهش سفته بازی در بازار خودرو است.

وزارت صمت دولت سیزدهم پس از راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی ، اکنون در حال راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو است. راه‌اندازی این سامانه جهت نظارت بر خرید و فروش خودرو در بازار صورت می‌پذیرد. بنابراین در آینده نزدیک هرگونه خرید و فروش اتومبیل در بازار، در این سامانه ثبت خواهد شد.

نخستین کاربرد سیستم ثبت معاملات خودرو، کنترل معامله‌ها و کاهش سفته بازی در بازار خودرو است. مدتی پیش شاهد اعلام نرخ مالیات خرید و فروش خودرو بودیم. این مالیات که عایدی بر سود فروش خودرو نامیده می‌شود، شامل خودروهایی خواهد شد که در کمتر از مدت زمان سه سال با سود فروخته می‌شوند. همچنین تمامی خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، شامل این مالیات خواهند بود. سامانه ثبت معاملات خودرو محلی برای نظارت بر خرید و فروش اتومبیل و دریافت این مالیات است. دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو، باعث خواهد شد تا جذابیت بازار خودرو برای کسب سود کاهش یابد. در نتیجه بخشی از سرمایه‌های سرگردان از این بازار خارج خواهند شد.

یکی دیگر از کاربردهای سامانه ثبت معاملات خودرو، جلوگیری از معاملات قولنامه‌ای است. برخی خودروهای عرضه‌شده در شرایط فروش خودروسازان تا یکسال قابلیت انتقال سند ندارند، از این رو تنها راه‌حل برای فروشنده، فروش قولنامه‌ای خودرو است. با درج اطلاعات در سیستم ثبت معاملات خودرو، امکان فروش قولنامه‌ای از دیگران سلب می‌شود. بنابراین امکان استفاده از کارت ملی دیگران برای خرید خودرو توسط دلالان با دردسرهای جدی همراه خواهد شد. البته امیدواریم که تمامی وعده‌های ارائه‌شده در مورد سیستم ثبت معاملات خودرو عملی شوند و قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد.

سامانه ثبت معاملات خودرو چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که خودروسازان محصولی جدید را به یک فرد می‌فروشند، اطلاعات او در این سامانه ثبت خواهد شد. در مراحل بعد پس از نقل و انتقال خودرو به‌صورت وکالتی یا عادی، اطلاعات مالکیت خودرو در این سامانه به‌روزرسانی خواهد شد. سیستم ثبت معاملات خودرو یک سیستم جامع است که با تمامی ارگان‌ها و نهادها ارتباط دارد. بنابراین هرگونه تغییر مالکیت ثبت‌شده در قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در این سامانه ثبت خواهند شد. بنابراین به‌زودی تمام نقل و انتقال خودروها به هر روش و مدل تنها باید از طریق سامانه ثبت معاملات خودرو انجام خواهند شد. همچنین این سامانه به سیستم فروش یکپارچه خودروها متصل خواهد شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...