جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

رفع عطش در ماه رمضان

با توجه به این‌که چند سال است که ماه رمضان در فصل گرم سال قرار دارد. در این مقاله، راهکارهای ساده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهیم که عمل کردن به آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی شما را تا اواسط روز از تشنگی دور نگه دارد.

 

برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن، سعی کنید تنها در صورت لزوم از منزل خارج شوید و کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. سعی کنید ورزش و فعالیت‌های بدنی خود را کم کنید.به دلیل روزه‌داری کامل ورزش را حذف نکنید، اما حجم ورزش خود را در این ماه کمتر کنید. ورزش زیاد به دلیل تعریق و کاهش اندوخته آب بدن، باعث ضعف، تشنگی و گرمازدگی می‌شود.

 

یکی از اقدام‌های مفید در این ماه این است که  جهت کاهش گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به‌تدریج کاهش داده شود و به سبب آن سطح متابولیسم و سوخت‌وساز بدن نیز کاهش داده شود تا بدن آمادگی مناسب برای روزه‌داری را کسب کند.

 

تشنگی در ماه رمضان

 

چه گروه‌های غذایی در رفع تشنگی مؤثر هستند؟

در وعده سحر، افطار و شام بهتر است از تمامی گروه‌های غذایی استفاده شود. این مسئله تأثیر مهمی در تأمین موارد مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار دارد. توصیه می‌شود غلات، نان، سیب‌زمینی، ماکارونی، مواد نشاسته‌ای و همچنین غذاهای تهیه شده با گوشت کم‌چرب استفاده شود. تمامی پروتئین‌های گوشتی بدون چربی و کم‌چرب باید در برنامه غذایی روزه‌داران قرار بگیرد و استفاده از غذاهای پرچرب و سرخ‌شده، نمک‌دار، شکلات و شیرینی‌های مصنوعی باید به حداقل برسد. شیرینی‌های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را زیاد می‌کنند و در نتیجه‌ی آن فرد احساس تشنگی می‌کند. توصیه‌ می‌شود تنها از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده شود.

 

چقدر آب بخوریم؟

نوشیدن آب زیاد در وعده‌ی سحری تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا بدن آب بیش از حد نیاز را ذخیره نکرده و آن را دفع می‌کند. سعی کنید آب مورد نیاز بدن را در فاصله بین افطار تا سحر به‌تدریج تأمین کنید. لازم نیست حتما آب بخورید، میوه‌های آب‌دار و غذاهای آبکی هم می‌توانند آب بدن را  تأمین کنند.

در وعده‌ی افطار به هیچ عنوان، آب سرد نخورید. آب سرد شیره‌ی معده را رقیق کرده و باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید، روزه را با مایعات باز کنید، از آب گرم یا شیر ولرم استفاده کنید.

 

میوه برای رفع تشنگی

نقش مهم میوه‌ها

مصرف میوه‌های آبداری چون هندوانه ، هلو و سیب در رفع تشنگی ماه رمضان مؤثر هستند. بهتر است نیم ساعت بعد از افطار میوه بخورید و مستقیم با میوه افطار نکنید. مصرف سالاد در سحر آب بدن شما را در طول روز حفظ می‌کند یکی دیگر از میوه‌های مناسب این ماه، هندوانه است. هر چند بهتر است در سحر میل نشود؛ زیرا به دلیل تکرر ادرار آب بدن به سرعت از دست می‌رود. به چند میوه‌ی مفید دیگر اشاره می‌کنید.

زردآلو

این میوه سرشار از ویتامین A  و C و آهن است. این میوه، منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است. ملیّنی قوی است که یبوست را از بین می برد. احساس ضعف و بی حالی در ماه رمضان را کاهش می دهد.

خیار

خیار، پرآب و کم‌کالری است. حاوی آنتی اکسیدان های زیادی از جمله ویتامین C، بتاکاروتن، منگنز است. عطش تشنگی را از بین می برد. آب و فیبر زیاد خیار باعث می‌شود بدن سموم موجود در سیستم گوارشی را دفع کند.

گلابی

گلابی به آسانی هضم و جذب بدن می شود. گلابی دانه‌های بسیار ریزی از جنس سلولز دارد که در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود. با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می‌کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند و برای رفع یبوست مفید است. همچنین فشارخون را کاهش می دهد و جذب کلسیم را بیشتر می کند.

هلو

مصرف روزانه یک عدد هلو حدود ۵۰ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین A را تأمین می کند. هر ۱۰۰ گرم هلو، ۷ میلی گرم از این ویتامین C دارد. علاوه بر این ویتامین‌های B ، B3 ، B5 و E هم در هلو وجود دارد. علاوه بر این ویتامین‌ها، هلو همچنین حاوی پتاسیم، فسفر و منیزیم نیز هست که برای بدن لازم و ضروری هستند. هلوها یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ تناسب اندام و کاهش وزن در ماه رمضان هستند.

چه بخوریم؟

یکی از ماده‌های مؤثر برای از بین بردن عطش روزه، خاکشیر است. مصرف خاکشیر همراه با لیموترش، خاصیت ضد تشنگی آن را چند برابر می‌کند. فراموش نکنید مصرف غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ‌شده، مرغ سوخاری، استیک، غذاهای پر ادویه، شور و کنسرو شده و یا کله‌پاچه در وعده سحر، می‌توانند سبب تشنگی در طول روز شوند.

مصرف غذاهای آب پز شده، خورشت‌های آبدار در وعده سحر بسیار توصیه می‌شود. مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز باعث بروز تشنگی شده و علاوه بر آن باعث مشکلات گوارشی نیز می‌شوند. غذاهای دیگری که از مصرف آن‌ها در وعده سحری به‌شدت باید پرهیز کرد، ماهی و ماست است.

سفارش غذا در ماه رمضان

سایت چنگال برای سفارش افطار و سحر در خدمت روزه‌داران گرامی است. هموطنان عزیز می‌توانند از یک ساعت مانده به افطار، تا ساعت دوی نیمه شب برای سفارش آنلاین غذا به سایت چنگال یا اپلیکیشن سفارش آنلاین غذای چنگال مراجعه کنند. برای این کار کافیست سایت changal.com  را باز کنند، پس از انتخاب محله روی نقشه، رستوران و غذا را انتخاب کرده و پس از ثبت سفارش، منتظر دریافت غذای خود باشند.

منبع: بلاگ سایت چنگال

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.