پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

راهنمای شستشوی پرده ها برای خانه تکانی عید نوروز

شستشوی پرده یکی از اقداماتی است که در خانه تکانی عید نوروز انجام می شود. در این مطلب شما را با روش‌های مختلف شستن پرده آشنا می کنیم تا بدانید هر نوع پرده حریر، پرده پارچه‌ای و … را چطور بشویید تا حسابی تمیز شده و مثل روز اول به نظر برسند. در بخش اسرار خانه داری مجله تصویر زندگی با ما همراه باشید.

 

راهنمای شستشوی پرده در منزل

آموزش شستشوی پرده در خانه تکانی عید نوروز

چند روز مانده به عید نوروز؛ خانم‌ها شروع به خانه تکانی می‌کنند و به تنهایی و یا با کمک دیگر اعضای خانواده اقدام به شستن پرده‌ها، شستشوی فرش‌ ، نظافت مبلمان و کابینت و دکور خانه کرده و از بالا تا پایین خانه را مثل دسته گل تمیز می‌کنند.

اما بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت کافی، داشتن مشکلات جسمی و … به مراکز خدمات نظافت منزل زنگ زده و برای خانه تکانی عید درخواست نیرو می‌کنند و شستشوی پرده و فرش‌ها را نیز به خشکشویی‌ها می‌سپارند.

اگر جزو دسته دوم هستید که هیچ اما اگر جزو دسته اول هستید و می‌خواهید نظافت منزل و خانه تکانی را خودتان به همراه اعضای خانواده به انجام برسانید برای شما یک آموزش مفید داریم. در ادامه با روش‌ها و نکات مهم شستشوی پرده که از مراحل مهم و حساس خانه تکانی عید نوروز است آشنا شوید.

 

آموزش شستن پرده برای خانه تکانی عید نوروز

برای شستشوی پرده‌های توری و حریر باید بعد از جدا کردن پرده از چوب پرده، تمام گیره پرده و قلاب‌ها را از پرده باز کنید تا هیچ چیز اضافه‌ای همراه با پرده داخل ماشین لباسشویی نرود و به پرده و ماشین لباسشویی شما آسیبی وارد نشود.

پرده‌ها را خوب تکان دهید تا گرد و خاک آن‌ها بریزد.

ترجیحا پرد‌ه‌ها را قبل از ریختن داخل لباسشویی، یکی، دو ساعت داخل تشت با آب ساده یا همراه با پودر صابون خیس کنید تا گرد و خاک و دوده آن‌ها برود.

اگر پرده‌ها سفید است می‌توانید موقع خیساندن در آب مقداری وایتکس نیز داخل تشت بریزید.

حالا پرده‌‌ها را بدون هیچ چیز اضافه داخل لباسشویی بریزید و ترجیحا با آب سرد و پودر صابون بشویید.

پرده‌ها را بلافاصله بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی وصل کنید تا از چروک‌شدن پرده‌ها جلوگیری شود. به این ترتیب دیگر نیازی به اتو کشیدن نیست.

بهتر است پرده ها را روی بند خشک کنید و از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید.

 

آهار زدن پرده 

اگر پرده توری شما نیاز به آهار دارد به روش زیر عمل کنید:

یک لیوان نشاسته را در یک تشت آب گرم بریزید. یا ابتدا نشاسته را در آب سرد حل کرده و آب را کمی حرارت دهید تا نشاسته لعاب دار شود.

سپس پرده شسته و آبکشیی شده را نیم تا یک ساعت در این مایع قرار داده و سپس بدون آبکشی در مکان مناسبی  آویزان کنید.

 

راهنمای شستشوی پرده در منزل

چند نکته درباره شستشوی انواع پرده 

  • خیساندن پرده در آب یا آب و صابون بسیار مهم است زیرا اگر با همان دوده و کثیفی ابتدایی داخل ماشین لباسشویی بریزید، بعد از خشک شدن پرده های شما رنگ تیره ای پیدا می کند و اصطلاح می گویند چرک مرد شده است.
  • برای شستن پرده های سفیدی که خیلی دوده و سیاهی گرفته است می توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید. در لگنی که پرده را خیس کرده‌اید به جای پودر صابون و وایتکس، مقداری جوش شیرین بریزید.
  • استفاده بیش از حد از وایتکس باعث پوسیدگی پرده‌ها می‌شود پس ترجیحا برای خیساندن پرده از همان پودر صابون و یا جوش شیرین استفاده کنید.
  • گاهی استفاده از سفید کننده ها موجب کدر شدن و یا زرد شدن پرده می شود.
  • برای شستن پرده‌ها، سرب پایین پرده‌ها را حتما بیرون آورید زیرا اگر داخل ماشین در اثر چرخش و شستشو دوخت پایین پرده باز شود، دانه‌های سربی بیرون می‌ریزند و به ماشین لباسشویی آسیب می‌رسانند.
  • شستشوی رنگی مانند پرده‌های روشن است اما باید داخل لگن به جای پودر صابون و وایتکس از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • برای شستشوی پرده‌های آلومینیومی اسپری مخصوص یا مواد شوینده را روی سطح آن پاشیده و با دستمال بدون پرز پاک کنید.
  • در شستشوی پرده از آب داغ استفاده نکنید زیرا پرده ها چروک و خراب خواهد شد.
  • بهتر است در شستشوی پرده‌های پلیسه از آب استفاده نکنید. گرد و غبار روی آن را با سر مخصوص پرده جارو برقی گرفته و لکه ها را با اسفنج مرطوب پاک کنید.
  • استفاده از آفتاب برای خشک کردن پرده باعث درخشندگی پرده می‌شود.
  • بهتر است پرده ها را مرطوب آویزان کنید تا چروک نشوند.
  • حلقه های زرد رنگ پرده را با کمی سرکه بجوشانید تا براق شود.
  • اگر پرده نیاز به اتو داشت آن را با درجه مناسب اتو و با دقت و احتیاط اتو کنید.
  • بهتر است پرده های چوبی را با برس مرطوب تمیز کنید. استفاده از کمترین مقدار آب و سرعت عمل باعث می شود پرده چوبی کمتر آسیب ببیند.
  • شستشوی پرده های آستردار، ابریشمی، مخملی و ساتنی را به خشکشویی بسپارید.
  • اگر پرده پوسیده شده بهتر است به فکر تعویض آن باشید.
  • امیدواریم از این نکات آموزشی نهایت استفاده را ببرید و بتوانید پرده‌ها را به خوبی تمیز کنید تا مثل روز اول تمیز و درخشان و زیبا به نظر برسند.

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...