پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

نقش دریچه تنظیم هوا در سیستم های تهویه مطبوع

دریچه تنظیم هوا

برای انتقال هوای داخل داکت ها و کانال های هوا از انواع دریچه تنظیم هوا با قابلیت های گوناگون استفاده می گردد.دریچه تنظیم هوا،هم بعنوان کنترل کننده هوای عبوری از معبر کانال و هم بعنوان یک وسیله دکوراتیو در فضای مورد نظر،کاربرد دارد.با توجه به تنوع و و دامنه کاربرد دریچه تنظیم هوا در سیستم های هوا رسان به لحاظ جنس و مَتریال ،از چند منظر می توان به بررسی خصوصیات آن پرداخت.

دریچه تنظیم هوا بطور عمده از سه جنس فلزی،چوبی و پلاستیکی تولید می شود.بیشترین مدل های تولیدی برای دریچه تنظیم هوا از جنس فلز با دو زیرمجموعه از ورق آلومینیوم و ورق روغنی است.

فراوانی مدل های تولیدی در زمینه دریچه تنظیم هوا پس از انواع فلزی،مختص دریچه های پلاستیکی و سپس به دریچه های چوبی مربوط می شود.

دریچه تنظیم هوا کولر

برای کنترل یا انسداد هوای عبوری از معبر دریچه هوا ،از دمپر استفاده می گردد. تمامی دریچه های هوا دارای دو حالت (بادمپر و بدون دمپر)هستند.

با توجه به مقاطع کانال های هوا می توان دریچه تنظیم هوا را بصورت چهارگوش یا گرد تولید نمود.

کاربرد دریچه تنظیم هوا هم بصورت دیواری و هم بصورت سقفی امکان پذیر است.

بعضی دریچه های هوا در سیستم های رفت و برخی نیز در سیستم های برگشت هوا کاربرد دارند تا جریان هوا بصورت سیال در محیط گردش داشته و عمل تهویه مطبوع به خوبی انجام پذیرد.

با توجه به میزان هوارسانی یا مکش هوا از طریق دریچه تنظیم هوا،بعضی مدل های دریچه تنظیم هوا بصورت مستقیم زن و بعضی نیز با مانعی که در ساختار خود دارند هوای عبوری را شکسته و در اصطلاح با زاویه به محیط هدایت یا از محیط خارج می کنند.

نقش رنگ در ساختار دریچه تنظیم هوا

برای حفاظت ساختار دریچه هوا در برابر ضربه،آسیب یا صدمات احتمالی و نیز تناسب نمای دریچه تنظیم هوا با نمای محیطی، از پوشش رنگ کوره ای که بصورت پودری الکتروستاتیک  بر روی دریچه تنظیم هوا  پاشیده می شود و در کوره نیز پخته می شود،استفاده می گردد.برای ایجاد هارمونی بین نمای محیط و نمای دریچه تنظیم هوا،از کد رنگ های مختلف و شیک استفاده می گردد تا از دریچه تنظیم هوا بعنوان محصولی دکوراتیو نیز یاد شود.

دریچه تنظیم هوا

روش های نصب انواع دریچه هوا

با توجه به نیاز به هوارسانی از مواضع مختلف در یک محیط،این ضرورت ایجاب می شود که بعضی دریچه های هوا را در مقطع سقف و برخی دیگر را بر روی سطوح دیوار نصب نمود.

اگر دریچه تنظیم هوا بصورت سقفی هوارسانی کند هم می توان دریچه تنظیم هوا را بر روی کانال های اکسپوز و هم بر روی سطوح سقف کاذب تعبیه نمود.لازم به ذکر است از دریچه تنظیم هوا صرفا برای انتقال هوای داخل کانال ها استفاده نمی گردد،بلکه می توان از دریچه هوا بعنوان دریچه ای برای تامین و تغذیه هوای تازه ی محیط های داخلی نیز استفاده نمود.بطور مثال این نوع دریچه های هوا بر روی نمای ساختمان ها و حتی بر روی جدار درب های سرویس های بهداشتی و یا اتاق هایی که منفذی به بیرون ندارند.

شرکت تهویه فراز با چهار دهه سابقه در زمینه تولید انواع دریچه تنظیم هوا در کشور،قدم های بزرگی در پیشرفت و معرفی این صنعت برداشته و آماده ارایه و معرفی محصولات خود به خریداران ،کارفرمایان و مهندسین محترم می باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.