پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

بهترین درمان طب سنتی برای رفع یبوست چیست؟

باریج اسانس شربت لاکسی هرب را به عنوان بهترین درمان طب سنتی برای رفع یبوست معرفی کرد.

 

یبوست، بیماری شایعی است که منجر به مراجعات متعدد کلینیکی شده و تأثیرات خانوادگی و اجتماعی مهمی را سبب می شود. این اختلال می تواند زمینه ساز مشکلات متعددی باشد بنابراین، بررسی و درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

از علل مهم یبوست می توان به مصرف غذاهای کم فیبر ، کم آب، کم تحرکی، استفاده نادرست از مسهل ها، مصرف داروهای خاص ( از قبیل داروهای ضد درد، مدرها و آنتی هیستامین ها) اشاره کرد. بیماری هایی چون دیابت و کم کاری تیروئید نیز ممکن است باعث یبوست شوند.

از میان علائم بالینی و ذهنی یبوست، کاهش دفعات اجابت مزاج و سختی مدفوع از اهمیت خاصی برخوردار است. علائم دیگری نظیر درد مقعد، تخلیه ناکامل مدفوع، حجم کم مدفوع، اتساع شکمی، نفخ، دفع گاز، زور زدن هنگام اجابت مزاج، احساس پری و فشار لگنی، عدم موفقیت برای عمل دفع در طی بیست و چهار ساعت یا حتی خونریزی از رکتوم را نیز در تعریف و توصیف یبوست در نظر می گیرند .

مهندس لاله حجازی

مهندس لاله حجازی، مدیر عامل شرکت داروسازی باریج اسانس در رابطه با راه های درمان این بیماری گفت: داروهای ملین در کنار داروهای مسکن از پرمصرف ترین داروهایی هستند که در دنیا بدون تجویز پزشک مصرف می شوند.

سالانه در آلمان ۳۹ میلیون واحد داروی ملین و در آمریکا ۶۰۰ میلیون از آن فروخته می شود و یبوست سالانه در آمریکا منجر به ۵/۲ میلیون ویزیت پزشک می شود.

 

نتایج مطالعات فارماکولوژیک و بالینی

لاله حجازی در ادامه گفت: مطالعات جدید نشان داده اند که اطلاعات موجود در طب سنتی می تواند احتمال یافتن ترکیبات موثر دارویی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

 

شربت ۱۲۰ میلی لیتری لاکسی هرب

در طب سنتی ایران داروهای متعددی بعنوان ملین شناخته شده است، یکی از بهترین و ایمن ترین این داروها شربت لاکسی هرب باریج است که از آلو (Prunus domestica) و شکر سرخ Saccharum officinarum)) تهیه شده است. که هر دو جزء شربت شواهد قابل قبول بالینی در خصوص یبوست دارند.

درمان طب سنتی برای رفع یبوست : شربت لاکسی هرب

لاله حجازی در معرفی شربت لاکسی هرب باریج گفت این راه درمان جدید با استفاده از همین راهکار و از منابع طب ایرانی استخراج شده است.

بر اساس مستندات طب سنتی، آلو و شکر سرخ در منابع طب ایرانی در بین ۱۳۴ مفرده داروئی مؤثر بر یبوست در ردیف ۱۰ داروی اول قرار دارند بر این اساس می توان گفت آلو و شکر سرخ از نگاه طب ایرانی طبیعی ترین، بهترین و بی خطر ترین راه مبارزه با یبوست شناخته شده است.

 

مطالعات گوناگون اثرات متعدد و مفید گونه های مختلف آلو را نشان داده اند. از آن جمله می توان به اثرات بهبود دهنده سلامت استخوان، حافظه، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و نیز بهبودی در یبوست اشاره کرد که این اثرات را ناشی از توان آنتی اکسیدانی و سهم بالای ترکیبات فنلی در آلو می دانند .

 

وی ادامه داد: چندین مطالعه در خصوص اثرات ملینی آلو انجام شده است. مطالعه پیراینن (۲۰۰۷) این اثر را ناشی از میزان بالای فیبر این میوه می داند. مطالعه چسکین و همکاران (۲۰۰۹) بیان می کند که مصرف یکبار در روز  آب آلو ، قبل از وعده غذایی ، می تواند سبب بهبودی در دفع و نرمی مدفوع در بیماران با یبوست مزمن شود. اثرات مشابهی در مطالعه ای که آتالوری و همکاران (۲۰۱۱) در آن به مقایسه آلوی خشک با پسیلیوم در بیماران با یبوست خفیف تا متوسط پرداخته اند به دست آمده است.

 

نتیجه این مطالعه حاکی از اثربخشی بهتر آلو نسبت به پسیلیوم بوده است و  در نتیجه مصرف آلو را بر پسیلیوم ارجح دانسته است. در این مطالعه اثرات هم افزایی آلو با سوربیتول، فیبر غذایی و پلی فنول ها نیز مطرح شده است . سایر مطالعات نیز موید اثر ملینی آلو هستند و آن را به وجود ترکیبات فنلی، سوربیتول به همراه فیبر موجود در آلو نسبت داده اند.

 

ملاس موجود در شکر سرخ نیز حاوی میزان زیادی ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی است، که آن را به یک ماده مغذی ارزشمند تبدیل کرده است. مصرف داروهای مسهل همواره بدن را در معرض خطر از دست دادن الکترولیت های مهم قرار می دهد. وجود املاح و ویتامین های ضروری در ملاس موجود در شکر سرخ، تا حد زیادی نگرانی از بابت دفع بی رویه املاح و ویتامین ها را کاهش می دهد . از طرفی قند موجود در شکر سرخ مانند یک ملین قندی آب را به سمت خود کشیده و مدفوع را نرم و از یبوست جلوگیری می کند.

 

در مطالعه ای که توسط حاجی عربی و همکاران( ۲۰۱۴) انجام شده، اثر شربت شکر سرخ در مقایسه با پلی اتیلن گلیکول به مدت ۳ هفته در درمان یبوست عملکردی کودکان ۲ تا ۱۰ ساله مورد بررسی قرار گرفته است و در این مطالعه پارامترهایی چون: میزان دفع، میزان بهبود یبوست و تعداد دفعات دفع مدفوع در هفته و… را ارزیابی شده است، نتایج این مطالعه نشان داده که شکر سرخ به اندازه ی پلی اتیلن گلیکول در بهبود شاخص های درمان یبوست موثر بوده است و با توجه به عوارض کمتر شکر سرخ در مقابل پلی اتیلن گلیکول، می تواند جهت رفع یبوست عملکردی اطفال به عنوان یک درمان موثر و سودمند مورد استفاده قرار گیرد.

 

در انتها توصیه می کنیم جهت مشاهده و سفارش آنلاین شربت لاکسی هرب باریج به وب سایت barijessence.com مراجعه کنید.

منبع : ویرلن

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 4,56 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.