جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان سردرد بدون خوردن مسکن با ترفندهای ساده و کاربردی

درمان سردرد بدون خوردن مسکن

درمان سردرد بدون خوردن مسکن : داده های بدست آمده از انجمن ملی سلامت آمریکا نشان داده، از هر ۵۰ نفر یکی، به دلیل مصرف مداوم انواع مسکن ها به سردرد دچار می شود.

روش های ساده درمان سردرد بدون خوردن مسکن  

درمان سردرد بدون خوردن مسکن : در بسیاری از مواقع بدون آنکه راهکارهای خانگی را امتحان کنیم، بلافاصله پس از سردرد به سراغ انبوهی از دارو می رویم و هر چند دقیقه یک بار یکی از آنها را می خوریم. غافل از آنکه اگر اندکی صبور باشیم و راهکارهای طبیعی جایگزین را برگزینیم، خواهیم توانست، بدون آسیب حاصل از ترکیبات شیمیایی سردرد خود را بر طرف سازیم.

داده های بدست آمده از انجمن ملی سلامت آمریکا نشان داده، از هر ۵۰ نفر یکی، به دلیل مصرف مداوم انواع مسکن ها به سردرد دچار می شود.

توصیه های پزشکی نشان داده اند که مصرف چنین مسکن هایی نباید بیش از دو بار در هفته باشند. بر آنیم تا با معرفی برخی از راهکارهای طبیعی و خانگی، مصرف چنین مسکن های آسیب رسان را در شما کاهش دهیم. این راهکارها را با هم مرور می کنیم:

 

درمان سردرد بدون خوردن مسکن

 

اعمال فشار بر انگشت شست پا

بر اساس یافته های علم پزشکی، انگشت شست پا با سر در ارتباط است و اعمال اندکی فشار بر آن می تواند در بهبود سردردهایی چون میگرن موثر باشد.

«دنیس ویچلو برون» نویسنده «کتابی مقدس در باب شفا» این منطقه را بخش بیرونی انگشت شست پا می داند.

 

ماساژ با توپ تنیس

دو عدد توپ تنیس را در داخل یک جوراب کنار هم قرار داده تا شکلی همانند پوسته خارجی بادام زمینی پیدا کنند. دراز کشیده و آن را درست در محل تلاقی سر و گردن تان قرار دهید. به آرامی چانه خود را در راستای سینه حرکت دهید و سر را حرکت دهید تا توپ ها گردن تان را ماساژ دهند. به مدت یک دقیقه این کار را تکرار کنید.

سپس سرتان را از سمتی به سمت دیگر برگردانید، درست مانند زمانی که به چیزی نه می گویید. این کار سبب آرام شدن ماهیچه های پشت گردن تان می شود که در اصطلاح پزشکی به این ماهیچه ها suboccipital گفته می شود و دلیل اصلی سردردهای تنشی هستند.

 

نوشیدن یک لیوان آب

نوشیدن آب برای درمان سردرد بدون خوردن مسکن

یکی از نشانه های نیاز بدن به آب، احساس سردرد است. برخی از دانشمندان بر این باورند که در زمانی که بدن به آب نیاز دارد، رگ های مغز تنگ تر شده تا سطح آب بدن را تنظیم کنند و همین امر نیز به سردرد می انجامد. اگر در هنگام سردرد به این موضوع پی برید که در طی آن روز به اندازه کافی آب مصرف نکرده اید، بلافاصله یک لیوان آب بنوشید.

 

خوردن یک خوراکی

نخوردن هیچ ماده خوراکی آن هم به مدت طولانی می تواند به سردرد بیانجامد. یکی از متخصصان تغذیه به نام «الکسی پولِ» می گوید: “در میان تمام اعضای بدن، مغز به بیشترین انرژی نیاز دارد. اگر میزان گلوکز به طور ناگهانی کاهش پیدا کند، مغز در سریع ترین حالت از این روند تاثیر گرفته که نتیجه آن سردرد خواهد بود.”

بهتر است که در زمان های مناسب، غذاهای سالمی میل کنید و در مواقعی که موفق به خوردن چیزی نمی شوید حتما با خود میان وعده هایی را به همراه داشته باشید. بیسکویت هایی که مملو از سبوس هستند، موز و یا ماست طبیعی به همراه میوه بهترین گزینه ها در چنین زمان هایی هستند.

 

نوشیدن یک فنجان از ترکیب فلفل قرمز

«لیلی سوتر» از متخصصان تغذیه مرکز سلامت نوفیلد، می گوید: “فلفل قرمز دارای ترکیبی به نام «کپسایسین» است و به اثبات رسیده که این ماده برای درمان سردردهای میگرنی مناسب است. یک قاشق چایخوری از آن را به همراه آب لیمو ترش در داخل یک فنجان آب گرم ریخته و میل کنید.

 

درمان سردرد بدون خوردن مسکن با تکان دادن سر

بسیاری از سردردها، باعث فشردگی عضلات گردن می شوند. (یکی از دلایل این نوع سردردها، بد خوابیدن و یا قوز کردن هنگام کار و پشت میز است.)

کشیدگی آرام گردن می تواند چنین تنشی را کاهش دهد و به کاهش درد بیانجامد. سعی کنید سرتان را حرکت دهید.

«لکسی ویلیامسون» نویسنده کتابی مربوط به کشش های موثر عضلانی می گوید:  “سرتان را پایین آورده و چانه را در راستای سینه حرکت دهید. سر را بالا آورده و به بالای سر نگاه کنید. به حرکت دادن آرام سر ادامه دهید.”

 

خاموش کردن کامپیوتر

درمان سردرد بدون خوردن مسکن

نگاه کردن بیش از اندازه به صفحه کامپیوتر به «سندروم بصری کامپیوتر» می انجامد. از نشانه های این سندروم، خشکی، سوزش چشم و سردرد است.

«باوین شاه»، از متخصصان بینایی سنجی، در این باره می گوید: “برخی از افراد با نگاه کردن بیش از اندازه به صفحات کامیپوتر به تدریج نیاز به عینک پیدا می کنند.”

وی توصیه می کند هر ۵۰ دقیقه یک بار، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، استراحت کنید. این کار در کاهش میزان سردرد و بهبود وضعیت دیدتان موثر است. به خاطر داشته باشید که قانون ۲۰-۲۰-۲۰ دید چشم به معنای هر ۲۰ دقیقه یک بار نگاه کردن به یک شیء در فاصله ۲۰ فوتی و به مدت ۲۰ ثانیه است.

 

استفاده از عینک آفتابی برای درمان سردرد بدون خوردن مسکن

درمان سردرد بدون خوردن مسکن

«باوین» بر آن باور است که نور مستقیم آفتاب در برخی از افراد سبب سردردهای میگرنی می شود. به همین منظور نیز بهتر است عینک آفتابی مناسبی که بتواند به اندازه کافی نور را برای تان فیلتر کند خریداری کنید.

 

تمرکز به سایر اندام های بدن

یکی از متخصصان سلامت به نام «دیوید جیمز» می گوید: “زمانی که سردرد دارید دائم بر این عضو تمرکز می کنید و همین امر نیز سبب بدتر شدن وضعیت سردردتان خواهد شد.”

وی ادامه می دهد: “می توانید از روش های ساده مدیتیشن برای کاهش سردرد استفاده کنید و به تنها یک «شاهد» یا نظاره گر باشید. توجه و تمرکز خود را از سمت سر دور کنید. آرام بنشینید یا دراز بکشید. چشم های تان را ببندید، شانه ها را رها کرده و به آرامی نفس عمیق بکشید. سپس به تمام اعضای دیگر بدن به غیر از سر متمرکز شوید. ببینید که سایر اعضای بدن تان، چه احساسی دارند و از سمت سر به پایین بدن و انگشت های دست و پا تمرکز کنید.

سپس به محیط اطراف دقت کنید. تمام حس های خود را به کار گرفته و سعی کنید که آنچه در اطراف اتفاق می افتد را بشنوید یا بو کنید. به این روند ادامه دهید، نفس عمیقی کشیده و از فضای آرام تا اندازه ای که برای تان امکان دارد لذت ببرید.

 

فشار دادن منطقه He-Gu

فشار دادن منطقه He-Gu

از توصیه های متخصصان طب سوزنی، برای کاهش سردردهای تنشی، فشردن برخی از اندام بدن است که می توانید در منزل نیز این کار را انجام دهید.

«دیوید جیمز» نیز وجود چنین مناطقی در بدن را تایید می کند و یکی از آنها را منطقه ای بین انگشت شست و نشانه می داند که به اصطلاح به آن He Gu گفته می شود.

به آرامی اما عمیق این ناحیه از دست را فشار داده، به مدت ۳ ثانیه آن را نگه دارید و سپس رها کنید. این کار را ۳ بار و روی هر دو دست تکرار کنید. چنین فشاری در بهبود سردردهای سینوسی که عمدتا در قسمت جلوی سر اتفاق می افتند نیز موثر است. همچنین سبب بهبود دردهای سر و گردن نیز می شود.

 

استفاده از رُزماری برای درمان سردرد بدون خوردن مسکن

رزماری برای درمان سردرد بدون خوردن مسکن

یکی از متخصصان درمان های دارویی به نام «دی آتکینسون» توصیه می کند: “با قرار دادن رُزماری تازه در میان انگشتان تان و استشمام آن می توانید باعث کاهش سردردتان شوید. همچنین مالیدن عصاره روغن رُزماری به پیشانی و شقیقه ها با استفاده از یک تکه پارچه کتان و پخش کردن بر اطراف یقه لباس تان در ناحیه گردن می تواند به بهبود سردردتان بیانجامد.”

 

تمرین تنفس

بسیاری از ما تنفس های کوتاه و سطحی ای داریم. به همین دلیل نیز، اکسیژن کافی در شش ها برای ورود به رگ های خونی مغز وجود ندارد. همین امر می تواند منجر به سردرد شود.

به نفس های تان تمرکز بیشتری کنید. به شکم و شش ها اجازه دهید که از هوا پر شوند. سپس به آرامی آن هوای دریافتی را بازدم کنید.

 

منبع:شهرمطلب

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,40 از 5)
Loading...