پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان تبخال با روش های طبیعی و موثر با گیاهان دارویی

درمان تبخال – حتما خیلی هاتون مثل من دچار معضلی به نام تبخال هستید. تبخال یک تاول رایج هست که از هر ۱۰ نفر تقریبا ۶ نفر در طول سال دچارش میشن. شایع ترین زمانش هم در زمستان و وقتهایی هست که دچار سرماخوردگی میشید. البته علت های دیگه ای مثل استرس و تغییرات هورمونی هم برای تبخال ذکر کردن. داروهای گیاهی و شیمیایی متعددی برای تبخال موجود هست. در این مطلب به چند راهکار خانگی و موثر برای بهبود زخم تبخال میپردازیم.

درمان تبخال

علل بروز و درمان تبخال با روشهای سنتی 

در این مطلب با علل بروز و عود تبخال ، نحوه انتشار و روش های درمان تبخال با داروهای گیاهی و طبیعی آشنا می شوید.

 

علت بروز تبخال 

تبخال‌ها به‌خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کنند. تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال‌ها به واسطه نوع یک ایجاد می‌شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می‌شود و تبخالی که ایجاد می‌شود تا یک هفته روی پوست می‌ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌های عصبی پنهان می‌شود، بنابراین هیچ‌وقت به‌طور کامل درمان نمی‌شود.

معمولا تبخال درمان خاصی نداره که تضمین کنه که تا آخر عمرتون تبخال نزنید و در واقع باید سوخت و ساخت. نکته دیگه ای هم که باید توجه داشته باشیم اینه که گاهی شنیده میشه از رژ لب برای درمان تبخال استفاده کنید. باید بگم که این ماده شیمیایی نه تنها درمانی برای تبخال نیست، بلکه تشدیدش هم میکنه. توصیه میکنم اگر روی لبتون تبخالی زد، حتی برای پوشوندنش از رژ و یا کرم پودر استفاده نکنید، چراکه تنها باعث تشدیدش میشه.

چه کسانی مستعد تبخال هستند؟

بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که اغلب به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می‌کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای از افراد بدشانس دچار تبخال می‌شوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، ۶ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال می‌شود.

 

چه چیزی باعث تحریک تبخال می‌شود!

ویروس نوع یک تبخال بیشتر زمان خود را در حالت غیرفعال به‌سر برده و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود این ویروس از حالت مخفی بودن بیرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال می‌شوند اما برخی دیگر با تجربه هر بار استرس تبخال می‌زنند.

 

ویروس تبخال چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس تبخال از طریق مایعات بدن منتشر می‌شود. در حقیقت ویروس تبخال اغلب روی لب‌های فردی که دچار عفونت شده، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد.

بنابراین یکی دیگر از راه‌های اصلی انتقال و انتشار آن از راه بوسیدن است. از آنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق هم می‌تواند زندگی کند، استفاده مشترک از ابزارها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌های مشترک برای نوشیدن هم می‌تواند باعث انتشار ویروس آن شود.

 

درمان تبخال

روش های درمان تبخال در طب سنتی

داروهای گیاهی و شیمیایی متعددی برای تبخال موجود هست. در این مطلب به چند راهکار خانگی و موثر برای بهبود زخم تبخال میپردازیم.

 

درمان تبخال با یخ

عملکرد یخ به این شکل است که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

با سیر و پیاز ضدعفونی کنید

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه نیز به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است.

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر و پیاز به‌صورت موضعی برای بهبود تبخال موثر است

 

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد آن را درمان می کند

 

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود.

گل همیشه بهار , درمان تبخال

این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است ۳ قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در ۲ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

اسانس ریشه ی جعفری و عصاره ی گل همیشه بهار اگر چند روز به روی تب خال مالیده شوند، به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری بودن به از بین رفتن تب خال ها کمک می کنند.

 

درمان تبخال با شیرین بیان

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

 

درمان تبخال با عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دوقطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 

بهبود تبخال با نوشیدن سکنجبین و خاکشیر

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌کننده باشد.

 

درمان تبخال با روغن چای

روغن درخت چای , درمان تبخال

استفاده از روغن چای بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان و همچنین در از بین بردنِ آن دارد.روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.

 

درمان تبخال با عصاره وانیل

وانیل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. یک گوش پاک کن تمیز را داخل عصاره وانیل زده و روزی ۴-۳ بار روی تبخال هایتان بمالید.

 

نمک دریایی

کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال بمالید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. نمک را پس از ۱۰ دقیقه بشویید.

 

بهبود تبخال با برگ ریحان

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا چایتان درست شود. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

 

تاثیر برگ زیتون بر تبخال 

برگ زیتون , درمان تبخال

عصاره برگ زیتون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در درمان تبخال عمل می کند.

 

درمان تبخال با شیر سرد

شیر دارای ماده ای به نام لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم ها تشکیل شده اند، از این مرهم استفاده کنید.

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد

 

مصرف لبنیات

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

بهبود تبخال با وازلین 

از وازلین برای پوشش تبخال استفاده کنید. وازلین روی زخم رو چرب میکنه و علاوه بر سرعت بخشیدن به روند بهبود،از قرار گرفتن زخم در معرض گرد و غبار و باکتری ها جلوگیری میکنه و باعث میشه زخم دچار عفونت مجدد نشه.

درمان تبخال با گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

 

شما از چه رو.ش هایی برای درمان تبخال استفاده می کنید ؟ لطفا با ما درمیان بگذارید.

منابع:

مجله سیب سبز/نمناک

آوای سلامت/افکارنیوز

۲ نفره/بیتوته/جشن نامه

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,75 از 5)
Loading...