پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

درباره تکنولوژی مودم های جدید چه می دانید؟

مودم جدید

با تأسیس شرکت ایرانی یوتل (Utel) در سال ۱۳۸۰ صفحه تازه‌ای در کتاب اینترنت کشور ما باز شد. این شرکت ایرانی طی ۲۰ سال فعالیت و ارائه مودم یوتل و خدمات پس از فروش به یکی از محبوب‌ترین‌های حوزه خود تبدیل شده است.

شاید در سال‌های نه چندان دور، دسترسی به اینترنت چندان مهم نبود، اما حالا اینترنت به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. بسیاری از ما هر روز به دنبال این هستیم که سرعت اینترنت خود را بهبود دهیم و همواره به دنبال راهکارهایی می‌گردیم که از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شویم.

در همین راستا بسیاری از شرکت‌های خارجی و البته ایرانی اقدام به تولید مودم کردند. تکنولوژی به کار رفته در این مودم‌ها روز به روز در حال تغییر است و سازندگان سعی بر این دارند که اینترنت باکیفیت‌تر و پرسرعت‌تر را در اختیار کاربران قرار دهند.

برای آشنایی با جدیدترین تکنولوژی‌های به کار رفته در مودم‌های نسل جدید با ما همراه باشید.

تکنولوژی نوین به کار رفته در مودم‌ها را بیشتر بشناسیم

بسیاری از ما کندی اینترنت خانه، سازمان یا شرکت خود می‌نالیم و به فکر ارتقای سرعت آن هستیم. خوشبختانه با تغییر مودم و انتخاب فناوری متناسب با نیازهای خود، این امکان را دارید که از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوید. در ادامه کمی بیشتر با این تکنولوژی‌های نوین آشنای خواهیم شد.

تکنولوژی DSP

یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در نسل جدید مودم‌ها، DSP یا Digital Signal Processor نام دارد. این عبارت به معنای پردازنده سیگنال دیجیتال است که تحولی باورنکردنی در حوزه ارتباطات اینترنتی به وجود آورده است.

تکنولوژی DSP، فناوری پایه قدرتمندی است که تجارت الکترونیک را زیر و رو کرده است. عملکرد اصلی این تکنولوژی رفع وقفه‌ها و اکوی تلفن راه دور است. در واقع این فناوری، امکان شنود تلفنی را با فیلتر کردن سیگنال‌ها کاهش می‌دهد. DSP در واقع پردازنده‌ای است که در کارت مودم قرار دارد.

هدف اصلی به‌کارگیری این تکنولوژی در مودم‌ها، کاهش میزان قطعی ارتباطات با شبیه سازی امواج آنالوگ به امواج دیجیتال است. به این ترتیب بار پردازش از CPU برداشته شده و فشرده سازی داده در کنار تصحیح خطا به بهترین نحو انجام می‌شود.

تکنولوژی Smart DAA

این فناوری، برای انتقال صدا کاربرد دارد. DAA، در واقع یک شتاب دهنده دیجیتالی صدا است که باعث می‌شود صوت با کیفیت بسیار بالاتری روی خطوط ارسال شود. به این ترتیب وضوح صدا در ارتباطات حفظ خواهد شد و صدا با کیفیت بیشتری به گوش مخاطب می‌رسد. این تکنولوژی در برخی از انواع مودم یوتل به کار رفته است.

سیستم Call Waiting

تکنولوژی Call Waiting فناوری جدیدی است که روی بسیاری از مودم‌های نسل جدید نصب می‌شود. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به قطع ارتباط اینترنتی، تماس تلفنی را پاسخگو باشند. البته این تکنولوژی محدودیت دارد و برای مدت ۱۶ دقیقه امکان حفظ ارتباط اینترنتی در حین مکالمه تلفنی را خواهید داشت.

تکنولوژی DSL

این تکنولوژی موجب فراهم کردن اینترنت پر سرعت برای کاربر می شود که زیر ساخت کمی را نیاز دارد که نام دیگرش خط اشتراک دیجیتال است. DSL از خط تلفن برای ایجاد ارتباط استفاده می کند بدون این که در تماس تلفنی کاربر اختلال ایجاد کند.

سایر فناوری‌ها

ITU یا اتحادیه بین‌المللی مخابرات، مجموعه استاندارد هایی برای مودم‌ها تعریف کرده است. برخی از این استانداردها در واقع فناوری‌های نوینی هستند که سبب بهبود کیفیت اینترنت می‌شوند. استاندارد های امنیت بی سیم WPA/WPA2 که موجب ایجاد امنیت بالا در مودم می شود. یکی دیگر از استانداردهایی که باید در تولید مودم ها رعایت شود استفاده از استاندارد ۸۰۲۸.۱۱n است که برای افزایش سرعت مودم کاربرد دارد.

این استاندارد اتصال نقطه به نقطه میان مودم و سرویس دهنده اینترنتی را فراهم می‌کند. نقش این تکنولوژی در گفتگوهای ویدیویی و کیفیت آنها پررنگ‌تر است.

معرفی مودم‌های یوتل و تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت آن‌ها

همانطور که پیش‌تر بیان شد، شرکت ایرانی یوتل یکی از پیشگامان در ارتباطات نسل جدید بوده است. در اولویت قرار دادن نیاز مشتری و تلاش برای به‌کارگیری تکنولوژی نوین در محصولات این شرکت باعث شد که روز به روز شاهد فراگیری انواع مودم‌های یوتل در سراسر کشور باشیم. مودم یوتل با گسترش تکنولوژی ها و بوجود آمدن VDSL و  GPON مودم های خود را به دو نوع VDSL و ONT تولید کرد. یوتل در مودم های خود از استانداردهای امنیتی بی سیم WPA/WPA2 استفاده کرده است که موجب افزایش ضریب امنیتی در زمان ارسال داده ها در مودم می شود. علاوه بر این به دلیل استفاده از استاندارد ۸۰۲۸.۱۱n نیز سرعت مودم های خود را بهبود بخشیده و میتوان برنامه هایی چون VOIP و ویدیوهای با کیفیت بالا را هم انتقال داد. استفاده از فناوری DSL در تمام مودم های یوتل یکی از مزیت های این برند است که در محصولات خود لحاظ کرده است.

به‌طور کلی محصولات مودم یوتل را می‌توان در ۴ گروه دسته‌بندی کرد. اگر در رابطه با انتخاب نوع مودم یوتل یا تکنولوژی تردید دارید، با ما همراه باشید تا مناسب‌ترین گزینه را متناسب با نیازتان به شما معرفی کنیم.

مودم ADSL: مودم ADSL جزو نخستین مودم‌هایی به حساب می‌آید که برای اولین بار به بازار معرفی شد. برای بهره‌مندی از این مودم نیاز به خط تلفن ثابت است. به همین خاطر این مودم بیشتر در منازل، شرکت‌ها و ادارات و سایر مکان‌هایی که به تلفن ثابت دسترسی دارند، کاربرد دارد. یوتل در این نوع مودم های خود از استانداردهای امنیتی بی سیم WPA/WPA2 استفاده کرده است که موجب افزایش ضریب امنیتی در زمان ارسال داده ها در مودم می شود. علاوه بر این به دلیل استفاده از استاندارد ۸۰۲۸.۱۱n نیز سرعت مودم های خود را بهبود بخشیده و میتوان برنامه هایی چون VOIP و ویدیوهای با کیفیت بالا را هم انتقال داد.

مودم VDSL: با روی کار آمدن VDSL، کاربران از اینترنتی با سرعت دانلود و آپلودی ۶ برابری نسبت به مودم ADSL برخوردار شدند. در واقع روی این مودم یوتل، از تکنولوژی خاصی برای استفاده از حداکثر ظرفیت انتقال داده‌ها استفاده شده است. به این ترتیب از طریق خطوط تلفن هم دسترسی به اینترنت پرسرعت فراهم شده است. با این وجود، تعداد کمی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از این نوع مودم‌ها پشتیبانی می‌کنند.

مودم LTE: مخفف عبارت Long Term Evolution است که مسیری برای دسترسی به‌ سرعت ۴G به حساب می‌آید. در واقع از این استاندارد برای ارتباطات بی‌سیم در عین حفظ سرعت بالا روی دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود.

مودم یوتل GPON: به بیان ساده GPON فناوری فیبر نوری است که امکان اتصال به اینترنت پرسرعت را به مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری می‌دهد. این تکنولوژی در واقع زیرساختی برای شبکه است که دیگر با تغییر فناوری نیازی به ارتقا نخواهد داشت.

همانطور که پیداست شرکت یوتل در تلاش است که تکنولوژی‌های روز دنیا را در مودم هایی که تولید می‌کند، به کار بگیرد. با برنانه ریزی و استفاده از متخصصان داخلی در تولیدات مود یوتل می‌توان آینده‌ای روشنی برای یوتل  انتظار داشت. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مودم های یوتل به اینجا مراجعه کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.