شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

خواص و فواید روغن رزماری

گیاه رزماری

توضیحات گیاه

رزماری عضو خانواده نعناع ، Rosmarinus officinalis یک درختچه بسیار معطر و همیشه سبز با برگ های سوزنی شکل است که یکی از محبوبترین گیاهان معطر و دارویی در سراسر جهان به شمار می رود.

مطابق گزارشات بدست آمده از وبسایت Royka.ir گیاه رزماری بومی مدیترانه است و نام آن را از کلمات لاتین “ros” (شبنم) و “marinus” (دریا) دریافت می کند که به معنی “شبنم دریا” است. همچنین در انگلیس ، مکزیک ، ایالات متحده آمریکا و شمال آفریقا ، یعنی در مراکش ، رشد می کند. این گیاه معطر برگ هایی را تولید می کند که از آنها روغن رزماری استخراج می شود.

 

تاریخچه رزماری

از نظر تاریخی ، رزماری توسط یونانیان باستان ، مصری ها ، عبری ها و رومی ها مقدس شمرده می شد و برای اهداف بیشماری مورد استفاده قرار می گرفت. یونانیان هنگام مطالعه ، زینت های رزماری را در اطراف سر خود قرار می دادند ، زیرا اعتقاد بر این بود که حافظه را بهبود می بخشد ، و یونانیان و رومی ها تقریباً در همه جشن ها و مراسم های مذهبی از رزماری استفاده می کردند و به عنوان یادآوری برای زندگی و مرگ به آن می نگریستند. در مدیترانه ، از برگهای رزماری و روغن رزماری به طور گسترده برای مقاصد آماده سازی آشپزی استفاده می شد ، در حالی که در مصر از این گیاه و همچنین عصاره های آن برای بخور دادن استفاده می شد. اعتقاد بر این بود که در قرون وسطایی ، رزماری توانست ارواح شیطانی را از خود دور کند و از بروز طاعون بوبونیک جلوگیری کند. با این اعتقاد ، شاخه های رزماری معمولاً در تمام طبقات پراکنده می شدند و در راهروها قرار می گرفتند تا از خطر قرار گیری در معرض بیماری ها جلوگیری کنند.

افراد قرن شانزدهم میلادی از رزماری به عنوان بخور دادن یا به عنوان مرهم و روغن ماساژ برای از بین بردن باکتریهای مضر بویژه در اتاقهای مبتلایان به بیماری استفاده می کردند. هزاران سال است که طب سنتی نیز از رزماری به دلیل توانایی خود در بهبود حافظه ، تسکین مسائل گوارشی و تسکین درد عضلات استفاده می کند.

روغن رزماری

خواص روغن رزماری

خواص روغن رزماری بسیار است !‌این گیاه و روغن آن دارای خواص ضد عفونی کننده ، ضد میکروبی ، ضد التهابی و آنتی اکسیدان و… می باشد.

بنابراین در تولید محصولات آرایشی و دارویی از مزایای سلامتی آن استفاده می شود. یکی دیگر از خواص روغن رزماری ( خواص  درمانی آن ) ، می توان به  تقویت بدن و التیام اعضاء مانند مغز ، قلب و کبد ، به عنوان داروی جایگزینی برای بسیاری از مواد شیمیایی استفاده کرد.

روغن رزماری که در رایحه درمانی استفاده می شود ، به کاهش سطح استرس و تنش عصبی ، تقویت فعالیت ذهنی ، تشویق وضوح و بینش ، تسکین خستگی و پشتیبانی از عملکرد تنفس کمک می کند.

 

شیمی روغن رزماری

اجزای اصلی شیمیایی:

α -Pinene ، Camphor ، ۱،۸-Cineol ، Camphene ، Limonene و Linalool.

  • آلفا پینن:

ضد التهاب ، ضد سپتیک ، نماینده برونکودیلاتور

  • کافور:

سرکوب کننده سرفه ، بی حس کننده ، ضد میکروبی ، ضد التهاب

  • ۱،۸-سینول:

ضد درد ، ضد باکتری ، ضد قارچ ، ضد التهاب ، ضد اسپاسم ، ضد ویروس ، سرکوب کننده سرفه

  • کامپن:

آنتی اکسیدان ، تسکین دهنده ، ضد التهاب

  • لیمونن:

محرک سیستم عصبی ، تعادل روحی و روانی ، مهار کننده های اشتها ، سم زدایی

  • لینالول:

آرام بخش ، ضد التهاب ، ضد اضطراب ، ضد درد

آرایش شیمیایی روغن رزماری به توانایی آن در دفع حشرات و تأثیر خلق و خو کمک می کند. پین و کافور مونوترانهایی هستند که مسئول توانایی روغن گل رزماری در جلوگیری از حشرات هستند. این مواد شیمیایی همچنین چیزی هستند که روغن رزماری را بسیار تحریک کننده می کند و به آن اجازه می دهد تا اثرات تقویتی بر خلق و خو داشته باشد. تقریباً مانند استفاده روغن ، مشخصات شیمیایی روغن رزماری بسیار متنوع است.

 

فواید روغن رزماری

  • بهبود عملکرد مغز

در یونان باستان و روم ، رزماری برای تقویت حافظه استفاده می شد.

تحقیقات نشان می دهد که استنشاق روغن رزماری به جلوگیری از تجزیه استیل کولین که یک ماده شیمیایی مغز برای تفکر ، تمرکز و حافظه می باشد، کمک می کند.

هنگامی که از ۲۰ جوان سوالات ریاضی در یک اتاق کوچک که بوی رزماری در آن پراکنده شده بود پرسیده شد ، سرعت و دقت آنها بیشتر شده بود.

رزماری می تواند از طریق تنفس به تنهایی وارد بدن شما شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که تنفس رزماری و سایر اسانسها ممکن است عملکرد مغز را در بزرگسالان مسن تر با زوال عقل بهبود بخشد ، از جمله کسانی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

  • تسکین درد

رزماری به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد درد به عنوان یک داروی تسکین دهنده خفیف درد استفاده می شود.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که روغن رزماری برای درد حتی کمی موثرتر از استامینوفن که یک داروی ضد درد رایج بدون نسخه است، بود.

نحوه استفاده: کافی است مخلوطی از ۲ قطره روغن رزماری ، ۲ قطره روغن نعناع و ۱ قاشق روغن روغن نارگیل را بر روی مفاصل درد یا عضلات دردناک بمالید و به زودی احساس تسکین خواهید کرد.

  • کاهش استرس

آروماتراپی رزماری همچنین بر سطح کورتیزول که بیشتر به عنوان هورمون “استرس” شناخته می شود ، تأثیر می گذارد و سطح اضطراب و استرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

زیرا افزایش سطح کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند ، سبب بی خوابی شده و باعث ایجاد نوسانات خلقی شود.

نحوه استفاده: برای حفظ بهتر حافظه می توانید ۴ تا ۵ قطره روغن رزماری را با روغن نارگیل مخلوط کرده و روزانه گردن خود را ماساژ دهید.

  • تقویت مو

افرادی که موهای خشک ، دارای شوره و آسیب دیده دارند می توانند با ماساژ پوست سر توسط  روغن رزماری به بهبود شرایط موهایشان کمک کنند.

روغن رزماری یک جزء رایج در شامپو و لوسیون ها نیز می باشد. روغن رزماری به تحریک فولیکول ها کمک کرده و موها را از ناحیه ریشه تقویت می کند. همچنین اسانس رزماری باعث کاهش سفیدی زودرس مو می شود.

طرز استفاده: کافی است ۶-۷ قطره روغن رزماری را روی پوست سر خود ریخته و قبل از شستن موها به آرامی ماساژ دهید. یا از آنها با روغن ریحان یا روغن درخت چای برای نتیجه بهتر به همه مشکلات مربوط به پوست سر خود استفاده کنید.

همچنین رزماری سبب تحریک رشد مو خواهد شد.

یکی از رایج ترین انواع ریزش مو ، آلوپسی آندروژنتیک است که به عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته می شود ، اگرچه می تواند در خانم ها نیز تأثیر بگذارد.

روغن رزماری آلوپسی آندروژنتیک را با جلوگیری از حمله محصول جانبی تستوسترون به فولیکول های مو ، که علت این بیماری است ، درمان می کند.

هنگامی که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دو بار روغن رزماری رقیق شده را به مدت شش ماه بر پوست سر خود ماساژ می دهند ، همان اندازه افزایش ضخامت مو را با افرادی که از ماینوکسیدیل (Rogaine) استفاده می کردند ، تجربه کردند.

  • دفع حشرات

برای دفع مزاحمت حشرات بر روی بدن و یا در محیط های کشاورزی و باغبانی جایگزینی طبیعی برای محصولات شیمیایی در نظر گرفته می شود.

هنگامی که یک سموم دفع روغن رزماری ، EcoTrol ، روی گیاهان گوجه فرنگی گلخانه ای پاشیده شد ، جمعیت کنه های عنکبوتی را ۵۲ درصد بدون آسیب رساندن به گیاهان کاهش داد.

رزماری همچنین به دفع برخی از حشرات مکنده خون که می تواند ویروس ها و باکتری های مضر را گسترش دهد ، کمک می کند.

  • افزایش گردش خون

گردش ضعیف خون یک مشکل رایج در بسیاری از افراد می باشد که ممکن است بیشتر در دست و پاها با علامت سردی مشاهده شود. رزماری می تواند این مشکل را حل کرده و به افزایش گردش خون کمک کند.

اگر به بیماری رینود مبتلا هستید ، در هنگام سرماخوردگی یا استرس ، رگهای خونی در انگشتان و انگشتان پا منقبض می شوند و باعث می شوند رنگ آنها از بین برود و سرد شود.

روغن رزماری ممکن است به انقباض رگهای خونی شما کمک کند ، از این طریق خون شما گرم شود تا راحت تر به انگشتان دست و پا برسد.

  • تقویت سیستم ایمنی

رزماری با داشتن خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی می تواند توسط آروماتراپی اسانس ،  سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری های مرتبط با رادیکال های آزاد را تقویت کند.

همچنین یک ماساژ آرامش بخش روغن رزماری می تواند برای سیستم ایمنی بدن نیز شگفت انگیز کند. ماساژ دادن به گره های لنفاوی می تواند بدن را دوباره زنده کند و توانایی سم زدایی بدن را تقویت نماید.

نحوه استفاده: کافی است چند قطره روغن رزماری را با روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید ، از بازو شروع کنید و تا غدد لنفاوی موجود در زیر بغل خود را ماساژ دهید. مقداری روغن را روی گردن و اطراف قفسه سینه مالیده و استراحت کنید. حمام تسکین دهنده با اسانس رزماری اضافه شده نیز با کاهش استرس به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

  • درمان مشکلات تنفسی

روغن رزماری مملو از خواص ضد باکتریایی است که می تواند در درمان مشکلات تنفسی نقش مهمی داشته باشد. رایحه روغن رزماری احتقان گلو را تسکین می دهد و همچنین آلرژی ، گلو درد ، سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند. خواص ضد اسپاسم آن نیز در معالجه برونشیت و آسم مفید است. همچنین در کتاب “Healing Foods” اشاره شده است که عمل آنتی اکسیدانی قدرتمند روغن رزماری می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، بنابراین به کاهش خطر آسم کمک می کند.

  • بهداشت دهان و دندان

رزماری از محبوبیت زیادی برای درمان بوی بد دهان استفاده می شود. خواص ضد میکروبی روغن رزماری باکتری های مضر را از بین می برد و در نتیجه نفس تازه ای به شما می بخشد. با حمله به باکتریهای خوراکی ، همچنین از پوسیدگی دندان ، لثه ، حفره و ایجاد پلاک جلوگیری می کند.

طرز استفاده: دهان خود را بشویید ، حدود ۱۵-۲۰ قطره روغن رزماری را با یک فنجان آب مقطر مخلوط کنید ، همچنین می توانید مقداری روغن نعناع را برای عطر و طعم تازه به آن اضافه کنید. این شستشوی طبیعی دهان ، بر خلاف دهانشویه های حاوی الکل بازار ، تعادل باکتری های خوب دهان را ناراحت نمی کند و همه مشکلات دندانپزشکی شما را به آرامی درمان می کند.

  • کاهش التهاب مفاصل

شواهد اولیه نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی که منجر به تورم ، درد و سفتی شود کمک کند.

این امر با مهاجرت گلبولهای سفید به بافتهای آسیب دیده برای رهاسازی مواد شیمیایی التهابی صورت می گیرد.

آرتریت روماتوئید یک وضعیت خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهایی مانند زانوها و سایر مفاصل حمله می کند و به مفصل آسیب می رساند و باعث ایجاد التهاب می شود.

هنگامی که به مبتلایان به آرتریت روماتوئید ۱۵ دقیقه ماساژ زانو با استفاده از روغن رزماری سه بار در هفته داده شد ، مشاهده شد که این بیماران در طی دو هفته ۵۰٪ کاهش درد التهابی زانو داشتند ، در مقایسه با کاهش ۱۲٪ در افرادی که بدون روغن زانوهارا ماساژ دادند.

  • پیشگیری از سرطان

روغن رزماری دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است ، که مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است بتواند با سلولهای سرطانی مبارزه کند.

  • سلامت کبد و هضم آسان

بنا بر گزارشات وبسایت. ویکی سرا مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است باعث آزاد شدن صفرا ، که در هضم چربی مهم است ، شود و مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از کبد خود فعال می کند.

اسانس رزماری همچنین در درمان مشکلات سوء هاضمه ، یبوست ، گرفتگی معده و تسکین نفخ شکم بسیار موثر است. رزماری به عنوان یک سم زدایی فوق العاده برای کبد عمل می کند و نه تنها باعث تسهیل جریان بهتر صفرا می شود ، بلکه به تنظیم ایجاد و ترشح آب صفرا کمک می کند که روند هضم را تقویت می کند. در بسیاری از گوشت های گوسفند و گاو برگ های رزماری به طور ویژه اضافه می شوند زیرا به هضم پروتئین های بزرگی که در گوشت وجود دارد کمک می کند.

  • درمان مسمومیت غذایی

روغن رزماری می تواند به جلوگیری از رشد برخی گونه های باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند کمک کند.

 

نحوه استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری را می توان به صورت موضعی استفاده نمود و یا استنشاق کرد.

استنشاق:

ساده ترین راه برای استنشاق روغن رزماری ، باز کردن بطری و نفس کشیدن است. همچنین می توانید چند قطره را روی پارچه یا پارچه قرار دهید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید.

بسیاری از افراد از دیفیوزرهای آروماتراپی استفاده می کنند ، که اسانس را در هوای اطراف توزیع می کنند.

به طور کلی ، از قرار دادن دیفیوزر در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید.

استفاده موضعی:

رزماری و سایر روغنهای دیگر هنگام قرار دادن آنها روی پوست به راحتی وارد جریان خون می شوند.

به طور کلی توصیه می شود روغنهای اساسی را با روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این به جلوگیری از سوزش احتمالی پوست و تبخیر زودرس روغن کمک می کند.

پس از رقیق شدن ، روغن را در قسمت مورد نظر ریخته و به خوبی ماساژ دهید. این امر باعث افزایش جریان خون در آن نقطه و جذب روغن می شود.

اگرچه برخی از تولید کنندگان ادعا می کنند بلع یا مصرف روغنها بی خطر است ، اما هیچ مدرک علمی در مورد این امر وجود ندارد  خصوصاً در طولانی مدت.

 

هشدارها

  • از مصرف رزماری و سایر روغنهای دیگر در پوست آسیب دیده یا در مناطق حساس مانند چشم خودداری کنید.

 

  • توصیه می شود در صورت بارداری یا ابتلا به صرع یا فشار خون بالا ، از مصرف روغن رزماری خودداری کنید.

 

به دلیل احتمال بروز حساسیت پوستی، ابتدا مقداری از آن را در قسمت کوچکی از بدن امتحان کنید و در صورت عدم مشاهده حساسیت ، آن را مصرف کنید.

منبع : رویکا ، ویکی سرا و هلث لاین

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.