پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

تصویب پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل

حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پرداخت حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت برابر با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از فارس، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند(هـ) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با متن این استفساریه با ۱۵۸ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.
محسن زنگنه در تشریح این استفساریه گفت: در بند(هـ) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بحث جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد طرح بوده و این استفساریه منحصر به این قشر است. استفساریه مذکور به دنبال قانون جدیدی که نیاز به اعتبار داشته باشد و بار مالی به دولت تحمیل کند، نیست، بلکه این موضوع در قانون بودجه سال جاری مصوب شده و برای آن منابع مالی در جداول تعیین شده است.

حداقل حقوق جانبازان و رزمندگان در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: در حقیقت مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون تومانی که برای این قشر در نظر گرفته شده، از محل سرجمع بودجه نیروهای مسلح کسر و در جداول بودجه برای افزایش حقوق جانبازان و ایثارگران فاقد شغل و آسیب دیده از جمله جانبازان اعصاب و روان در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات و هزینه های این افراد را جبران کند.
سیدغنی نظری خانقاه نیز در مخالفت با طرح مذکور با بیان اینکه هیچ نیازی به ارائه استفساریه نبوده و مجلس با این افزایش حقوق موافق است، ادامه داد: مخالفت بنده از این باب است که دولت نباید هر روز برای بخش های مختلف قانون به مجلس استفساریه دهد. قانون باید جامع و کامل باشد و ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی قانون به نحوی تنظیم شود که دیگر دولت نیازی به ارائه استفساریه نداشته باشد، کما اینکه دولت برای تاخیر در انجام قانون و بهانه تراشی در اجرا اقدام به ارائه استفساریه به مجلس می کند، در حالی که در بسیاری از مواقع قانون کاملا شفاف است.

وی اضافه کرد: دولت همچنین باید برای افزایش حقوق کارکنان که هیچ تناسبی با تورم ندارد، متممی بیاورد.

در ادامه کمال علیپور خنکداری نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: جای تاسف دارد که دولت بعد از گذشت ۷ ماه از سال این قانون را اجرایی نکرده و استفساریه می دهد. امنیت و آرامش اکنون ما مدیون ایثارگران و رزمندگان بوده و باید به وضعیت معیشتی آنها توجه کنیم.

محمدحسن آصفری نیز در مخالفت با طرح استفساریه دولت عنوان کرد: متاسفانه بعد از گذشت چند دهه از دفاع مقدس هنوز وضعیت حقوق رزمندگان بلاتکلیف بوده و به صورت دائمی مشخص نشده است. علاوه بر این دولت باید به موضوع حقوق نیروهای مسلح که انقلاب و نظام مدیون آنهاست، توجه ویژه ای داشته باشد. هم اکنون برخی از نیروهای  مسلح حقوقی کمتر از ۶ میلیون تومان دریافت می کنند در حالی که امنیت و دفاع از کشور در اختیار آنهاست. اگر هم اکنون به این موضوع توجه نکنیم، چه تضمینی وجود دارد که در مجالس دیگر این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: دولت باید لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق را به مجلس ارائه کند و وضعیت حقوق رزمندگان یکبار برای همیشه به قانون دائمی تبدیل شود.

محمدرضا سید میرتاج الدینی در موافقت با طرح استفساریه گفت: علت ارائه این طرح برای این است که اگر به صورت طرح در مجلس مطرح می شد، بار مالی داشته و مشمول ماده ۷۵ آیین نامه می شد، در خصوص این موضوع روز گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور دستگاه های مختلف، بحث و گفت وگوی مفصلی صورت گرفت، هنگام بررسی لایحه بودجه کاملا این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در جداول منابع مالی آن ذکر شده است. این ابهام در قانون وجود داشت که آیا پرداخت حقوق به رزمندگان و جانبازان فاقد شغل باید متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت باشد که جواب استفساریه؛ بلی بود.

مطابق بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر‌اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک‌ معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

استفساریه- آیا مقصود قانونگذار از «معادل حداقل حقوق کارکنان دولت» در بند هـ تبصره ۱۲، مبلغ ۵۶ میلیون ریال بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ می باشد ؟ جواب: بله

پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل

پرداخت حقوق به رزمندگان معسر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی دوفوریت طرح استفساریه قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل موافقت کردند.

موافقت مجلس با بررسی دوفوریت طرح استفساریه پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل

به گزارش تصویر زندگی به نقل از فارس،‌ نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، با ۱۷۶ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

لازم به ذکر است زنگنه در تشریح اهمیت ضرورت بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، عنوان کرد: در این بند آمده است که بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۶۰۰ جدول شماره ۷ این قانون به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت دریافت کنند.

وی ادامه داد: براساس تبصره ۱۲ جز الف بند یک، حداقل حقوق دریافتی برای کارکنان دولت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مصوب شد اما اتفاقی که در عمل رخ داده این است که سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید تفسیری متفاوت از بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ دارند و معتقدند حداقل حقوق ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که براساس تعبیر صورت گرفته این رقم به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده که در حال حاضر پرداخت می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، تصریح کرد: منظور قانونگذار و مجلس از این قانون ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده لذا باید اختلاف ایجاد شده بین سازمان برنامه و بنیاد شهید با این استفساریه برطرف شود. ضمن اینکه از زمانی که قانون تصویب شده تا به امروز تورم بالایی بر ایثارگران و جانبازانی که هزینه درمانی بالایی داشته و دارای کهولت سن نیز هستند تحمیل شده است.

وی ادامه داد: اختلاف دریافتی قبل و بعد از تصمیم استفساریه در طول سال حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان می شود و رئیس کمیسیون بودجه نیز با این طرح موافق است.

علیرضا سلیمی در مخالفت با بررسی دو فوریت طرح مذکور گفت: پرداخت حقوق به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر و همچنین نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را مصداق به مصداق مورد توجه قرار دادیم و تأکید کردیم که حقوقشان نباید کمتر از ۵۶۰۰ باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این استفساریه مورد موافقت قرار گیرد، نگران این هستیم که ۶ ماه به ایثارگران حقوق پرداخت نشود و بگویند قانون عطف بماسبق نمی‌شود. در این رابطه تخلف انجام شده و باید به تخلف دولت ورود و نیاز به دو فوریت نداریم؛ تخلف باید به دستگاه قضا ارجاع و جلوی آن را بگیریم.

محمد رشیدی در موافقت با بررسی دو فوریت طرح استفساریه پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد افزود: در زمانی که کشور در عسر و حرج بود، رزمندگان از جان خود گذشتند در حالی که نه کارمند بودند و نه شغلی داشتند و در حال حاضر باید برای آنها جان دهیم زیرا از جانشان برای کشور گذشتند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حالی که مجلس بر پرداخت حقوق به رزمندگان معسر تأکید کرده اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده و بر اساس استفساریه مجلس باید حداقل ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید به این افراد پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه مجلس به ایثارگران توجه جدی داشته و نیاز است دولت نیز آنها را حمایت کند، گفت: سازمان برنامه و بودجه نباید نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق بی‌توجه باشد.

جواد نیک بین در مخالف با بررسی دو فوریت طرح مذکور گفت: در حال حاضر زمان تصویب استفساریه نیست، بلکه وقت محاکمه کسانی است که قانون را اجرا نکردند؛ حقوق ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیر خط فقر نیست بلکه زیر خط حیات است، متأسفانه رئیس بنیاد شهید که ادعا داشت کشور را اداره کند نتوانست این سازمان را مدیریت کند و نارضایتی از عملکرد ایشان وجود دارد و در این رابطه مسئولانی که به قانون عمل نکردند باید محاکمه شوند.

موسی غضنفرآبادی در موافقت با بررسی دو فوریت طرح استفساریه پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد گفت: امام راحل فرمودند که پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده نشوند و نباید این موضوع را فراموش کرد؛ در حال حاضر فوریتی مهمتر از این استفساریه در طول تاریخ مجلس وجود نداشته و نیاز است نمایندگان به این دو فوریت رأی دهند.

پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد

سیدناصر موسوی لارگانی در جریان بررسی دو فوریت طرح استفساریه پرداخت حداقل حقوق به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد در تذکری گفت: این استفساریه جایگاه نظارتی مجلس را زیر سوال می‌برد زیرا مجلس قانون تصویب کرده و باید اجرا شود، از مجلس که سه‌شنبه‌های نظارتی را در دستور کار قرار داده تشکر می‌کنیم اما متأسفانه دولت توجهی به این موضوع نداشته و شأن نظارتی مجلس را زیر سوال برده که می‌طلبد مجلس بعد نظارتی خود را تقویت کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه ما خودمان تحقیق و تفحص و استیضاح‌ها را زیر سوال می‌بریم و می‌طلبد  به قانون عمل شود.

عبدالرضا مصری نیز در در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: نظارت مجلس در بخش‌های مختلف در حال انجام است و در حال حاضر اختلافات در مورد موضوع بررسی شده در مورد عناوین است و ممکن است در جایی استنباط ما از ردیف حقوق باشد اما دولت آن را معیشت تلقی کرده باشد بنابراین در مورد موضوع پرداخت حقوق به رزمندگان معسر نیاز به استفساریه وجود دارد و مجلس می‌تواند قانون خودش را تفسیر کند.

جواد نیک بین در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: در حال حاضر زمان تصویب استفساریه نیست، بلکه وقت محاکمه کسانی است که قانون را اجرا نکردند؛ چرا به قانون مجلس عمل نشده و حال با این استفساریه وقت کشی شود و ۶ الی ۷ ماه حدود حداقلی را برای افرادی که کمر خم کرده اند تا ما راست قامت باشیم، پرداخت نکرده اند.

وی افزود: حداقل این حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نه تنها زیر خط فقر نیست بلکه زیر خط حیات است و رزمنده ای که ۸ سال ولو یک روز از این ۸ سال را در جنگ بوده را باید مورد توجه قرار داد و می طلب رئیس سازمان بنیاد شهید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد و دقت کند. ایشان که ادعا داشت کشور را اداره کند، نتوانست این سازمان را مدیریت کند و نارضایتی عجیب و غریب از عملکرد ایشان وجود دارد و در این رابطه مسئولانی که به قانون عمل نکردند باید محاکمه شوند.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس تصریح کرد: چرا تاکنون به این موضوع پرداخته نشده که در حال حاضر بخواهیم با ارائه استفساریه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به رزمندگان معسر پرداخت شود یا نشود و این موضوع مایه خجالت است؛ در دنیا با مدافعان میهن شان با احترام رفتار می شود و باید نگاهی به بلاد غیرمسلمان در مورد رفتار با رزمندگانشان داشته باشیم.

نیک بین یادآور شد: مخالف امتیازدهی هستیم، اما موافق حداقل پرداخت حیات هستیم و ما باید مبالغی بسیار بیشتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به رزمندگان معسر پرداخت کنیم. رزمندگان در جنگ آسیب های فراوانی دیده اند و خانواده آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند؛ مطلوب است که خدمات را به رزمندگانی که حتی یک روز و یک ماه و یک هفته در جبهه های جنگ بوده اند، پرداخت شود، زیرا این افراد از جانشان گذشته اند و جان و مال و زندگی خود را در خدمت انقلاب گذاشتند و باعث خجالت است که دولت در مورد پرداخت حقوق به آنها از مجلس استفساریه بخواهد. به برخی ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون حقوق پرداخت می شود، اما متاسفانه از پرداخت حداقل حقوق به رزمندگان عاجز هستیم!

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 159, میانگین امتیاز: 4,29 از 5)
Loading...