جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

همه چیز در مورد نحوه ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری

زمانی که در پروسه امور اداری با فعالیت های خلاف قانون مواجه شدید یا به هر شکلی از سوی سازمان ها، نهادها و موسسات دولتی حقوقی از شما ضایع شد، می توانید از طریق دیوان عدالت اداری نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و در واقع ثبت شکایت کنید.

دیوان عدالت به تمامی شکایات در رابطه با اقدامات غیرقانونی سازمان ها و آیین نامه های متخلف، تصمیمات اشتباه کارکنان، نقض قانون در رای های صادر شده و… رسیدگی می کند. برای اینکه با دیوان عدالت اداری و وظایف آن بیشتر آشنا شویم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دیوان عدالت اداری چیست؟

احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که برای انجام امور اداری، دریافت بیمه تامین اجتماعی یا فعالیت در سازمان های دولتی مختلف به مشکل خورده و یا با ناعدالتی هایی هایی رو به رو شده باشیم. گاهی اوقات نیز این امکان وجود دارد که کارمندان یک سازمان یا شرکت به دلیل عدم اطلاع از آیین نامه ها و قوانین کار، حقوق مارا ضایع کرده باشند. برای اینکه بتوان نسبت به اینگونه مسائل واکنش درستی نشان داد و یا اعتراض کرد، مرجعی معرفی شده که به آن دیوان عدالت اداری می گویند.

رئیس دیوان عدالت توسط قوه قضاییه تعیین می شود. وظیفه اصلی این مرجع رسیدگی کامل و دقیق به شکایات مردم است. در واقع دیوان عدالت برای رسیدگی به حقوق ضایع شده و برقراری عدالت اجتماعی ایجاد شده است. البته بایستی به این نکته اشاره کنیم که شکایات ارائه شده به این مرجع شامل موارد خاصی هستند که در بخش های بعدی با هریک از آن ها آشنا می شویم.

وظایف دیوان عدالت اداری

حال که با دیوان عدالت اداری و زمینه اصلی فعالیت آن آشنا شدیم می خواهیم وظایف آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. مهم ترین وظایف دیوان عدالت اداری به شرح زیر هستند.

  1. رسیدگی کردن به شکایات علیه اقدامات و تصمیمات سازمان ها و مامورین دولتی

در اولین بند از آیین نامه دیوان عدالت اداری اینگونه آمده که تمامی افراد از جمله شهروندان عادی و شرکت های خصوصی می توانند شکایات خود را مبنی بر اقدامات نادرست واحدهای دولتی از قبیل سازمان ها، نهادها، شرکت ها، وزارتخانه ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان های شهرداری، نهادهای انقلابی و تمامی مراکز وابسته به آن ها به دیوان عدالت اعلام کنند. همچنین این مرجع وظیفه دارد به تمامی شکایات علیه اقدامات و عملکردهای کارکنان دولتی واکنش نشان داده و به آن ها رسیدگی کند. بنابراین شما می توانید اعتراضات و شکایات خود را در هر یک از این موارد به دیوان عدالت اداری ارائه کنید.

  1. رسیدگی کردن به شکایات علیه رای های صادرشده توسط مراجع شبه قضایی

آن دسته از مراجعی که در مواردی حق صدور رای و  صدور حکم دارند و به نوعی زیرگروه قوه مجریه قرار می گیرند، به مراجع شبه قضایی معروف هستند. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که مراجع شبه قضایی نیز بنا به دلایلی در رای های خود دچار اشتباه شوند و یا مردم نسبت به احکام صادر شده اعتراض داشته باشند. در چنین شرایطی نیز دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی و پیگیری شکایات مردم را برعهده دارد. از جمله مراجعی که می توان نسبت به آرای صادر شده آن ها اعتراض داشت عبارتند از:

  • مراجع رسیدگی به تخلفات اداری
  • کمیسیون ها و هیات های مالیاتی
  • کمیسیون های حل اختلاف بین کارگران و کارفرمایان
  • کمیسیون های مربوط به موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری
  1. رسیدگی کردن به شکایات علیه دولت درخصوص شرایط استخدامی

تمامی افراد مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، قضات، مستخدمین و کارکنان سازمان های دولتی می توانند در صورت پرداخت نشدن حقوقشان، شکایات خود را به دیوان عدالت اداری تحویل دهند.

نحوه ثبت شکایت به دیوان عدالت اداری

برای ثبت شکایت به دیوان عدالت اداری می بایست مراحل خاصی را طی کنید. در این بخش با نحوه ثبت شکایت در دیوان عدالت آشنا می شویم.

  • در اولین گام لازم است به سامانه ثنا مراجعه کرده و در این سایت ثبت نام کنید.
  • سامانه ثنا اطلاعات موردنیاز را دریافت و شما را احراز هویت می کند. در نهایت یک رمز عبور خاص در اختیار شما قرار می دهد.
  • بعد از دریافت رمز عبور می توانید به سامانه ساجد به آدرس https://sajed.divan-edalat.ir مراجعه کرده و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
  • بعد از ورود اطلاعات و ثبت کدی که از سامانه ثنا دریافت کرده اید، عملیات ثبت نام با موفقیت انجام می شود.
  • حال می توانید مجددا به سامانه ساجد وارد شده و با درج نام کاربری و رمز عبور به بخش ثبت شکایت وارد شوید.

در تنظیم دادخواست شکایت لازم است شرح کاملی از اعتراض خود به همراه دلایل و مدارک موجود ارائه کنید. برای ثبت شکایت در سامانه ساجد می بایست مبلغ مشخصی را پرداخت کنید. این پروسه در عین حال که چندان پیچیده نیست اما نیاز به جزئیاتی دارد که در صورت عدم رعایت آن ها امکان رد شدن اعتراض وجود دارد. بنابراین سعی کنید برای دریافت نتیجه بهتر حتما از مشاورین و مجموعه های معتبر راهنمایی های لازم را درخواست کنید.

پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری

در زمان های گذشته که خبری از سامانه های الکترونیکی نبود، تمامی مراحل ثبت شکایت و پیگیری آن تا حصول نتیجه به صورت کاملا فیزیکی و حضوری انجام می شد و افراد می بایست زمان و هزینه زیادی را برای تنظیم دادخواست و تحویل آن به دیوان عدالت اداری در نظر می گرفتند. امروزه وجود سامانه ساجد بسیاری از چالش های پیش رو را از بین برده و افراد شاکی می توانند تنها با داشتن کد رهگیری، شرایط و وضعیت شکایات خود را پیگیری کنند. بنابراین تنها کافی است به سامانه موردنظر مراجعه کرده و به بخش پیگیری شکایت بروید. در این بخش با وارد کردن کد رهگیری وضعیت پرونده و یا نتیجه بررسی آن قابل مشاهده است.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص دیوان عدالت اداری

برای آن دسته از افرادی که به نوعی مشغله های زیادی داشته و یا دانش کافی درخصوص شکایات قضایی ندارند راهکار ارزشمندی وجود دارد تا بتوانند اعتراضات و شکایات خود را علیه سازمان ها و نهادهای دولتی به دیوان عدالت اداری ارائه کنند. این راهکار همان دریافت مشاوره از مجموعه های خدماتی و موسسات حقوقی است. موسسه حقوقی دادیستا در این زمینه فعالیت ها و تجارب فراوانی داشته و موفق به کسب رضایت حداکثری مراجعین خود شده است. شما می توانید خدمات ویژه ای از این مجموعه درخصوص شکایت به دیوان عدالت اداری دریافت کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 3,30 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

۱ دیدگاه

» ارسال سوال و نظر شما «
  1. جلال گفت:

    نزدیک یه ماه سایت دیوان عدالت مشکل داره، آیا میشه مثل قبل حضوری دادخواست رو ثبت کنیم؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.