پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

تفاوت روغن آرگان با سایر روغن ها در چیست؟

اکثر روغن هایی که بر روی پوست و مو استفاده می شوند مانند روغن های ماساژ گیاهی روش استفاده و به کار بردن آنها شبیه دیگر روغن هایی با نام های مختلف است (مانند آرگان) که گاهی تاثیرات مشابهی دارند و گاهی تاثیرات متفاوت. حتی گاهی برخی از تاثیرات و کاربردهای آنها شبیه به هم است و در پاره ای از مواقع تاثیرات یک نوع بیشتر از نوع دیگر می باشد. مثلا خراطین، آرگان و ماساژ همگی روغن هایی هستند که علاوه بر تاثیرات مخصوص به خود دارای برخی خواص مشترک هم می باشند، مثلا همه آنها برای جوان سازی و لطافت پوست موثر هستند.

روغن آرگان

تفاوت روش استفاده از آرگان و ماساژ:

با اینکه برخی از تاثیرات بین این دو روغن بر روی بدن مشابه یکدیگر است، اما روش استفاده از آنها کاملا متفاوت است و هرکدام را باید به طریقه خاصی مصرف کرد.

به عبارت ساده وقتی از روغن ماساژ بر روی پوست بدن و عضله ها استفاده می شود باید با تکنیک های ماساژ همراه شود، یعنی این روغن برای این ساخته شده است که ماساژ درمانی را بهتر کرده که خواص خود روغن نیز با ماساژ درمانی همراه شده و تاثیرات بیشتری بر روی پوست، بافت ها و عضله ها دارد. اما در روغن آرگان هیچ نیازی به ماساژ نیست و با کمی مالش به خوبی جذب پوست می شود و تاثیر آن بر روی سلولهای پوست و مو می باشد.

خواص منحصر به فرد روغن آرگان:  

این روغن که کاملا منشاء گیاهی دارد باعث تغذیه کامل پوست می گردد و با افزایش سن جلوی چروک شدن و شل شدگی پوست را می گیرد، همچنین اگر پوست خشکی دارید آرگان یک مرطوب کننده گیاهی عالی به شمار می رود.اگر پوست های شما در اثر برخی عوامل مانند نور آفتاب یا لیزر دچار خشکی و ترکیدگی شده است، روغن آرگان با متعادل کردن پی اچ و چربی های پوست می تواند تا حد زیادی آنها را برطرف کرده و از طرفی اگزما و جوشها را رفع کند.

از آرگان حتی می توان بر روی لب ها هم استفاده کرد و علاوه بر پوست، برای موها هم تاثیرات زیادی مانند تقویت مو و افزایش رشد آنها، نرم کردن موهای وز و خشک، براق و شفاف کردن مو و جلوگیری از ریزش موها از دیگر خواص عصاره گیاه آرگان است.

کاربردها و خواص روغن ماساژ:

برخلاف آرگان که حاوی ویتامین ها و اسیدهای فراوانی مانند امگا ۳ است، روغن ماساژ از ویتامین های به نسبت کمتر و یا متفاوت تری تشکیل شده است، البته بسته به نوع روغن تهیه شده ویتامین و خواص آن کمی متفاوت است. در واقع تبحر و نوع ماساژ دادن با روغن ماساژ تاثیر اصلی یک مالش خوب بر روی بدن را آشکارتر می کند.

چنانچه از روغن مناسب برای ماساژ بدن استفاده کنید نرمی و لطافت زیادی بر روی پوست ایجاد می شود که باعث زدودن گرفتگی و کوفتگی عضلات و اندام ها میگردد. همچنین دردهایی که در نتیجه کار و پیاده روی زیاد بر روی بدن ایجاد شده است با ماساژ رفع می گردد که استفاده از روغن می تواند پوست های خشک را مرطوب کرده و تاثیرات آن تا مدتها بماند. از طرفی تاثیرات این روغن می تواند تا مدت های زیادی بر روی پوست باقی بماند.

گیاه آرگان چیست و کجا رشد می کند؟

روغن آرگان از درختی به همین اسم تولید می شود که درباره آن توضیحاتی درج خواهیم کرد تا با خواص آن آشنا گردید. نام اصلی این گیاه آرقان بوده که به آرگان با نام لاتین Argania spinosa هم خوانده می شود، با اینکه زیست بوم اصلی آن کشور مراکش معرفی شده، اما در همه قسمت های مراکش نمی روید و تنها در جنوب غربی این کشور است که وجود دارد، عمر این درخت حدود ۲۰۰ سال بوده و ارتفاع آن حداکثر تا ۱۰ متر می رسد. این گیاه به دلیل روغنی که از میوه آن تولید می شود مشهور شده است. میوه آرگان شبیه به میوه انبه می باشد و پوست رویی که مزه ای تلخ دارد هسته گوشتی شیرینی را در بر گرفته است. برای تهیه روغن آرگان باید میوه آن به صورت دستی شکافته شده و بذر آن خارج گردد. ریشه های قوی این درخت باعث شده حتی در شرایط آب و هوایی سخت بیابانی  به خوبی رشد کند.

میوه های آرگان از زمان گل دهی حدود یک سال طول می کشد تا به طور کامل برسند. دانه های گیاه معمولا بعد از رسیدن غذای خوبی برای بزها هستند، طبق برخی اظهارات، بزها نمی توانند هسته میوه آن را هضم کنند و با فضولات خود آن را دفع می کنند همین مورد سبب می شود برخی افراد هسته ها را از فضولات بزها جمع کرده و اقدام به تولید روغن آن برای مصارف شخصی کنند.

تاثیر روغن آرگان بیشتر است یا روغن ماساژ؟

برای استفاده بر روی پوست بدن نمی توان این دو روغن را با هم مقایسه کرد و از تاثیرگذاری بیشتر روغن ماساژ یا آرگان نمونه هایی ذکر کرد چراکه کاربرد آنها متفاوت بوده و همچنین روش تولید آنها فرق می کند، از طرفی معمولا روغن های ماساژ حاوی ترکیبات بیشتری هستند.

اما با توجه به کارایی هرکدام می توان روغن آرگان را برای سلامتی پوست و مو تاثیرگذارتر دانست، و برای ماساژ و رفع خستگی عضله ها روغن ماساژ به همراه مالش صحیح تاثیرگذارتر است.

چرا باید از روغن های گیاهی یا حیوانی بر روی پوست یا موی خود استفاده کنیم؟

از گذشته تاکنون انسان ها برای حفاظت پوست خود در مقابل عوامل محیطی از روغن هایی که به آنها دسترسی داشته اند استفاده می کرده اند و این کار فقط مختص در روغن معرفی شده آرگان و یا ماساژ نبوده است. با اینکه بیشترین کاربرد این محلول ها و یا عصاره ها در گذشته به دلیل حفاظت در برابر شرایط خشن و هوای محیط بود اما امروزه این کاربرد متفاوت شده است.

در واقع امروزه آلودگی های شهری و انواع پسماندهایی که از کارخانجات و یا زندگی شهرنشینی وارد جو می شود نیاز به مصرف روغن های حفاظت کننده پوست را چند برابر کرده است. بدین ترتیب استفاده از محلول مناسب برای ماساژ و یا عصاره گیاه آرگان به دلیل دارا بودن ویتامین و اسیدهای مناسب می تواند سلامت پوست را تا حد زیادی تامین کرده و آثار آلودگی های محیطی را کمتر کند.

پیشنهاد و نتیجه گیری:

استفاده از دو روغن معرفی شده را می توان به همه افراد (خانم ها و آقایان) پیشنهاد داد، اما خانم ها به دلیل حساسیت های پوستی بیشتر باید به طور مکرر از ماساژ و یا آرگان استفاده کنند، حتی می توانید عصاره آرگان را به آرامی بر روی پوست خود به جای روغن ماساژ استفاده کنید. می توانید بهترین روغن ها را از روغن و کرم و صابون تهیه کنید.

اما آقایان به دلیل مقاوم تر بودن پوست آنها نسبت به پوست خانم ها در زمان استفاده از این روغن ها باید مدت بیشتری پوست یا بدن خود را با آن ماساژ دهند تا بهتر جذب پوست شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,83 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.