جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

بیوگرافی حبیب محبیان مرد تنهای شب

بیوگرافی حبیب محبیان + عکس 

حبیب محبیان ، صبحگاه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ به دلیل ایست قلبی در روستای نیاسته کتالم رامسر درگذشت. وی پیشینه مشکلات قلبی داشت.

 

زندگینامه حبیب محبیان

حبیب محبیان در چهارم مهر ۱۳۳۱ در شمران تهران به‌دنیا آمد. در خانوادهٔ او، برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. علی‌رغم تمایل سایر برادرانش به ویولن، علاقهٔ وی از ابتدا به گیتار بود. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه شصت میلادی اروپا شد و این باعث علاقهٔ بیشتر وی به موسیقی گردید. با پذیرفته شدن در آزمون صداوسیما، زیر نظر مرتضی حنانه به فراگیری اصول و تدابیر آهنگسازی روی آورد.

او بعدها توانست به‌عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود و اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال ۱۳۵۶ منتشر کرد و در نهایت پس از یک سلسله حواشی در سال ۱۳۶۰ ایران را ترک کرد و از سال ۱۳۶۴ ساکن لس آنجلس آمریکا و عمده فعالیت‌هایش نیز در زمان سکوت در آمریکا انجام شد.

 

بیوگرافی حبیب محبیان , زندگینامه حبیب محبیان ,عکس

 

همسر اول حبیب محبیان ، شادی نام داشت. احمدرضا تنها فرزند حبیب از وی است که در ایران زندگی می‌کند. روزی شادی در خیابان پایش پیچ می‌خورد و به علت آنکه احمدرضا را در آغوش داشته به زمین می‌افتد و در بیمارستان به دلیل حساسیت به آمپول پنی‌سیلین در عرض چند دقیقه فوت می‌کند. تقریباً همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، به‌علت حملهٔ قلبی فوت می‌کند و این حوادث باعث می‌گردد که در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال ۱۳۵۶ انتشار یافت بیشتر آهنگ‌ها را به‌یاد آنها بخواند.

آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به‌یاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسه‌ها» را به‌یاد همسرش و «نگاهم» را به‌یاد هر دوی انها خواند.

همسر دوم حبیب ناهید نام دارد که «محمد » ثمره ازدواج با اوست. وی از معدود خوانندگانی است که در اجرای آهنگ‌ها از گیتار دوازده سیم استفاده می‌کند.

 

ترک و بازگشت به ایران

حبیب محبیان در سال ۱۳۶۰ به‌دلیل ممنوعیت خواندن، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۴ در لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا ساکن شد.

او در سال ۱۳۸۸ با نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط به همراه خانواده اش به ایران بازگشت و در رامسر، چهارصد دستگاه اقامت کرد.

 

بیوگرافی حبیب محبیان , زندگینامه حبیب محبیان ,عکس

 

محبیان در سال ۱۳۸۸ به یک باره قصد سفر به ایران کرد و با پذیرش برخی شرایط به ایران بازگشت و در مناطق شمال کشور اقامت کرد که مدتی بعد از بازگشتش به ایران، این اتفاق رسانه‌ای شد.

 

بازداشت

در سال ۱۳۹۳ حبیب محبیان در جاده ماسوله و شهرک تاریخی ماسوله در حال تولید یک ویدئو کلیپ بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت شد و به واسطه تشاهر و همچنین عدم به همراه داشتن مجوزهای مربوطه برای ضبط فیلم، به دادسرامعرفی شد تا روند قضایی معمول پیگیری شود. در پایان، حبیب با تودیع قرار وثیقه متناسب آزاد شد. اما برخی سایت‌ها اعلام کردند که وی توسط لباس شخصی‌ها و بی‌دلیل دستگیر شده است.

حبیب پس از آزاد شدن، یک نامه سرگشاده با عنوان «من در سرزمین مادری‌ام بدون دلیل بازداشت شدم و بدون دلیل هم آزاد!» نوشت.

پس از بازگشت حبیب، برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که او در نامه‌ای به وضعیت نامساعد جسمی‌اش اشاره کرد و تاکید کرده بود: «اینجانب تاکنون در آهنگ های خود هیچگاه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی نخوانده ام. خواهشمندم به دلیل وضعیت جسمانی من، با بازگشتم به ایران موافقت فرمایید زیرا من از یک بیماری صعب العلاج (سرطان) رنج می برم.»؛ نامه‌ای که صحت و سقمش هیچ‌گاه مشخص نشد.

 

انتشار کتاب مرد تنهای شب

در سال ۱۳۹۳ کتاب «مرد تنهای شب» به قلم حبیب انتشار یافت و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همانسال ارائه شد. این کتاب برگزیده‌ای از آثار و ترانه‌های حبیب در همه سالهای فعالیت اش را تشکیل داده است.

 

بیوگرافی حبیب محبیان , زندگینامه حبیب محبیان ,عکس

 

مرگ حبیب محبیان 

حبیب محبیان که در چند سال اخیر در مناطق شمالی ایران زندگی کم‌حاشیه‌ای را در پیش گرفته بود و می‌کوشید تا در پایان عمرش مجدداً در ایران فعالیت رسمی داشته باشد، صبح امروز -جمعه- بر اثر ایست قلبی بدرود فوت کرد. مطابق با اظهارات مسئولان اورژانس ساعت ۹:۱۷ صبح امروز طی تماس با مرکز پیام اورژانس غرب استان مازندران برای انجام مأموریت در روستای نیاسته در کتالم رامسر درخواست آمبولانس شد.

پس از اعلام مأموریت بلافاصله، تیم اورژانس به محل اعزام شدند و پس از بررسی وضعیت متوجه شدند که متأسفانه وی فاقد هرگونه علائم حیاتی و سیانوز کامل و مردمک‌ها گشاد شده بود و بدین ترتیب این خواننده قدیمی در ایران درگذشت. حبیب محبیان که ۶۳ سال سن داشت، سابقه مشکل قلبی داشته و اقدامات احیای قلبی و عروقی برای بازگرداندنش مؤثر نبود.

 

ترانه‌شناسی حبیب محبیان

آلبوم‌ها

مرد تنهای شب (۱۳۵۶) – ۱۹۷۷

سلام همسایه (۱۳۵۷) – ۱۹۷۸

آفتاب‌مهتاب (۱۳۶۳) – ۱۹۸۴

همراز (۱۳۶۷) – ۱۹۸۸

خورشیدخانوم (۱۳۶۹) – ۱۹۹۰

آخه عزیزم چی میشه (۱۳۷۱) – ۱۹۹۲

صفر (۱۳۷۳) – ۱۹۹۴

بزن باران (۱۳۷۵) – ۱۹۹۶

کویر باور (۱۳۷۸) – ۱۹۹۹

خداوندا (۱۳۸۰) – ۲۰۰۱

خانه کوچک (۱۳۸۱) – ۲۰۰۲

جوونی (همراه محمد) (۱۳۸۳) – ۲۰۰۴

خودشه (همراه محمد) (۱۳۸۵) – ۲۰۰۶

ایران بانو (۱۳۸۷) – ۲۰۰۸

 

بیوگرافی حبیب محبیان , زندگینامه حبیب محبیان ,عکس

محمد پسر حبیب

 

آهنگسازی برای دیگران

ستار (آهنگ: دنیای بابا)

لیلا فروهر (آهنگ: هرچی بخوای)

نوش‌آفرین (آهنگهای: زنگ در و دروغ نیست)

هلن (آهنگ: فراموش نکنی)

کامبیز (آهنگ: هرکسو بیشتر دوست داری)

 

تک آهنگ‌ها

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم‌کننده
خسته‌امحبیب
واعظانحافظحبیب
محکومحبیب
تو نبودینگین فرهمندحبیبآریا
ببار ای برفسعید قائم‌مقامیحبیبنیما غفاری
نازگل باباداوود بدرخانیحبیبحبیب
الله اکبراته رنه کاستیلوحبیبحبیب
بانوی شرقیسعید بدرخانیحبیبحبیب
دنیانگین فرهمندحبیبمیلاد بهشتی
مرگ قوحبیب
عشق خداییحبیب
شونه‌به‌شونهحبیبانوش
غدیر خُمسعید بدرخانیحبیبآریا
آب‌وخاکحبیب
بارانحبیب
ساراحبیب

 

    منبع:ویکی پدیا فارسی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 4,71 از 5)
Loading...