پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

بهترین زمان برای صحبت با همسر

بهترین زمان برای صحبت با همسر ,زمان مناسب برای گفتگو با همسر ,صحبت با همسر, گفتگو با همسر ,مذاکره با همسر ,دردودل با همسر , همسرداری ,موفقیت در صحبت با همسر

بهترین و بدترین زمان صحبت با همسر !

 
می‌خواهید تکلیف ماجرایی را که مثل خوره به ذهن‌تان افتاده روشن کنید؟ همسرتان با شنیدن اولین جمله در مقابل‌تان می‌ایستد و با حرف‌ها یا زبان بی‌زبانی می‌گوید که میلی به شنیدن حرف‌های‌تان ندارد؟ در چنین شرایطی احتمالا یک امتیاز منفی دیگر به نمره‌های منفی او اضافه می‌کنید و در ذهن‌تان از شریک زندگی‌تان، مردی سرد و بی‌منطق می‌سازید که میلی به حل کردن مشکلات ریز و درشت زناشویی ندارد. اگر این فکر و خیال‌ها شما را هر روز از او دورتر می‌کند، مراقب باشید. شاید این‌بار در مورد او زود قضاوت کرده باشید و این فاصله نه به‌خاطر بی‌میلی همسرتان به بهتر شدن این رابطه، بلکه به دلیل وقت‌نشناسی شما ایجاد شده باشد. پیش از آنکه روی مرد زندگی‌تان برچسبی بزنید و از او در ذهن‌تان مردی بی‌تفاوت بسازید این مطلب را بخوانید. دکتر جمشید بیگدلی، روانشناس و مشاور، بدترین زمان‌ها برای گفت‌وگو‌های حساس را به شما معرفی می‌کند.

 

یک هفته صبر کنید
دوران قاعدگی یکی از بدترین زمان‌ها برای گفت و گوهای حساس است. نوسان هورمون‌ها و شرایط نامساعد جسمی می‌تواند معنای کلمات را هم در ذهن افراد به شکل دیگری جلوه دهد. اگر می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید یا اینکه در مورد موضوع چالش‌برانگیزی با همسرتان به تفاهم برسید، بهتر است چند روز صبر کنید و در مطرح کردن دیدگاه‌تان عجله نکنید. شاید خودتان متوجه نباشید که هورمون‌ها تا چه اندازه بر لحن کلام و حتی محتوای حرف‌های‌تان تاثیر می‌گذارند اما واقعیت این است که حساسیت و تحریک‌پذیری یک زن در دوران قاعدگی می‌تواند یک مشکل ساده و قابل حل را به جنجال بکشاند یا از یک موضوع ساده، اتفاقی آزار‌دهنده و زجر‌آور بسازد.

 

کلاغ بدخبر نباشید
باخبر شدن از یک موضوع ناخوشایند، می‌تواند تا ساعت‌ها و حتی روزها ذهن همسرتان را آشفته کند. پس اگر همسرتان درگیر یک ماجرای استرس‌زا شده یا خبر بدی را دریافت کرده، برای بازسازی شدن ذهنش کمی به او فرصت دهید. مردی که تازه به ملاقات یکی از عزیزانش در بیمارستان رفته یا اینکه از گرفتاری کسی که دوستش دارد باخبر شده، نه تنها حرف‌های شما را آن‌طور که انتظار دارید نمی‌شنود، بلکه ممکن است واکنش‌هایی به گفته‌های شما نشان دهد که انتظارش را ندارید. پس با بی‌موقع مطرح کردن موضوع، گناه منحرف شدن بحث از جریان اصلی را برگردن او نیندازید. یادتان نرود که سخت‌ترین مشکلات را می‌توانید در زمان و مکان مناسب حل کنید.

 

به چشم‌هایش نگاه کنید
برای گرفتن تصمیم‌های مهم باید همه حواس‌تان را در اختیار همسرتان قرار دهید. هنگامی که مشغول شستن ظرف‌ها هستید، نمی‌توانید بحث چالش برانگیزی را شروع کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چشم در چشم همسرتان و در فاصله‌ای نزدیک به او بحث را شروع کنید. فاصله زیاد می‌تواند بر لحن شما و درجه صدای‌تان تاثیر بگذارد و سوء‌تفاهم‌ساز شود. پس برای روشن کردن چنین موضوعاتی، در لحظه‌ای که هر دوی شما فارغ از هر کاری هستید، گفت و گو را شروع کنید.

 

هیچ چیز را نادیده نگیرید
گرمای اواخر بهار و اوایل تابستان، می‌تواند همسرتان را کلافه کند و حتی از یک مرد صبور، فردی تحریک‌پذیر و کم‌تحمل بسازد. اگر می‌خواهید موضوع مهمی را با او در میان بگذارید، ‌تاثیر خارق‌العاده اتفاقات ساده را نادیده نگیرید. تشنگی، غذا نخوردن، نیاز به تخلیه مثانه و بسیاری عوامل دیگر بر منطق و قوه تفکر آدم‌ها تاثیر می‌گذارد و قدرت نتیجه‌گیری و تحلیل‌شان را دچار مشکل می‌کند. باور کنید یک ترافیک سنگین و ماندن در کنار اتومبیل‌هایی که به هر بهانه صدای بوق‌شان بلند می‌شود، می‌تواند موفق‌ترین گفت و گوها را هم به شکست بکشاند.

 

بی‌وقفه حرف نزنید
برای تشخیص زمان مناسب صحبت با همسر ، به تن‌صدا، نحوه ایستادن، جمله‌بندی و حتی نگاه فرد مقابل‌تان توجه کنید. شما با کمک همین ابزار‌ها می‌توانید از میل او به ادامه گفت و گو باخبر شوید. ممکن است همسرتان بی‌میلی‌اش به بحث کردن را به زبان نیاورد و از شما انتظار داشته باشد شرایط را درک کنید. شاید او به شما نگوید که خسته است و دوست داشته باشد که از حالات چهره و بدن و صدایش چنین موضوعی را درک کنید پس حرف‌های‌تان را بی‌وقفه ادامه ندهید و با مشاهده بازخورد‌های او در مورد ادامه دادن بحث یا متوقف کردنش تجدید نظر کنید.

 

بهترین زمان برای صحبت با همسر ,زمان مناسب برای گفتگو با همسر ,صحبت با همسر, گفتگو با همسر ,مذاکره با همسر ,دردودل با همسر , همسرداری ,موفقیت در صحبت با همسر

 

باری روی دوشش نباشید
همسرتان خسته از ۱۰ ساعت کار به خانه بازگشته و به محض ورود از او می‌خواهید در مورد موضوعی مهم تصمیم بگیرد؟ مطرح کردن موضوعات مهم در زمان خستگی، یکی از اشتباهات بزرگ اما رایج در زندگی زناشویی است. زمانی که او کار دشواری را به پایان رسانده، توانایی متمرکز کردن ذهنش روی موضوعات حساس را ندارد و ممکن است با انتخاب کلمات نامناسب یا درک نکردن جملات شما سوء‌تفاهم ایجاد کند. شما در زمان خستگی همسرتان، می‌توانید از موضوعات خنثی و روزمره صحبت کنید اما توصیه می‌کنیم در چنین شرایطی سراغ بحث‌های جدی و موضوعاتی که بار عاطفی بالایی دارند، نروید.

 

بلافاصله عذرخواهی نکنید
اگر در زمان نامناسبی گفت و گو را شروع کرده‌اید یا با گفتن جمله‌ای ناخوشایند همسرتان را دلخور کرده‌اید، بهتر است به جای بلافاصله عذرخواهی کردن، راه دیگری برای برگرداندن گفت و گو به مسیر آرام پیدا کنید. بلافاصله عذرخواهی کردن آدم‌ها را در موقعیت حق به جانب بودن قرار می‌دهد و مقاومت‌شان را بیشتر می‌کند. البته فراموش نکنید که به تعویق انداختن عذرخواهی، به معنای مطرح نکردن آن نیست. شاید بهتر باشد چند ساعت بعد یا فردای آن روز از همسرتان به‌خاطر چنین اشتباه ارتباطی عذرخواهی کنید.

 

کمی سکوت کنید
گفتیم که برای روشن کردن موضوعات حساس، بیان خواسته‌ها یا نقد کردن یکدیگر باید بهترین شرایط را انتخاب کنید. اما قرار نیست همیشه به محض رخ‌دادن اتفاق‌ها در موردشان صحبت کنید. بد نیست که هر هفته در ساعت مشخص و در محل ویژه‌ای با همسرتان ملاقات کنید و در مورد آنچه در هفت‌روز گذشته احساس و تجربه کرده‌اید، با هم صحبت کنید. محل این گفت‌وگو می‌تواند گوشه مشخصی از خانه باشد که با لباسی متفاوت در آن حاضر می‌شوید یا می‌توانید یک کافی‌شاپ یا نیمکت پارک را برای چنین گفت و شنودی انتخاب کنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، می‌توانید از تکنیک ساندویچ کمک بگیرید. به این ترتیب در آغاز گفت و گو دو موضوع خوشایند را مطرح می‌کنید و از همسرتان به‌خاطر رفتارهای شایسته‌ای که داشته قدردانی می‌کنید. به او می‌گویید که تلاشش در بهتر شدن رابطه میان شما و مادرش را دیده‌اید و برایش توضیح می‌دهید که همراهی‌اش در کار‌های خانه چقدر به شما آرامش داده‌ است. بعد از گفتن این دو مورد خوشایند، نوبت به مطرح کردن یک انتقاد است. اگر می‌خواهید رفتار همسرتان را نقد کنید،‌ مراقب لحن و جملات‌تان باشید. با صدایی آرام و بدون غرض‌ورزی موضوع را با او در میان بگذارید و بعد از آن، بار دیگر از دو مورد از رفتارهای خوشایندش تقدیر کنید. فراموش نکنید هنگام به‌کار گرفتن تکنیک ساندویچ، هدف شناساندن بیشتر خود به شریک زندگی و نزدیک کردن دیدگاه‌هاست نه تخریب او و ایراد‌گیری از رفتارهایش. شاید بهتر باشد به جای تذکر هر روزه، در طول هفته کمتر او را سرزنش کنید و در این جلسه حرف‌های‌تان را با او در میان بگذارید.

 
منبع:مجله سیب سبز

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 4,18 از 5)
Loading...