جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

باید و نبایدهای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

در سال ۲۰۱۸ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به منظور جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر ترکیه، قانون جدیدی را تصویب کرد که به واسطه آن مبلغ خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بخش املاک این کشور برای افراد خارجی و غیر مقیم از ۱ میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

مصادف شدن این موضوع با پایین آمدن ارزش لیر ترکیه موجب شد تا سیل عظیمی از سرمایه‌های خارجی به سمت این کشور سرازیر شود و خرید و فروش ملک در اقصی نقاط ترکیه رشد فراوانی را طی این چند سال تجربه کند.

در این بین، شهروندان ایرانی به واسطه کم بودن فاصله، آب و هوای مطبوع، جذابیت‌های طبیعی و گردشگری، قرابت فرهنگی، قیمت‌های مناسب، سرمایه‌گذاری پرسود، امکان کسب درآمد ارزی، دریافت پاسپورت ترکیه و حق شهروندی این کشور تا به امروز حضور پر رنگی در زمینه خرید ملک در ترکیه داشته‌اند.

 

شما به اهدافی روشن برای خرید ملک در ترکیه نیاز دارید

آیا قصد دارید تا در ملک خود در ترکیه زندگی کنید؟ یا می‌خواهید آن را اجاره دهید؟ یا این که تنها برای سرمایه‌گذاری قصد خرید ملک در ترکیه را دارید؟ پاسخ به سوالاتی شبیه به این موارد و مشخص نمودن هدف خود پیش از اقدام برای خرید، تعیین می‌کند که چه نوع ملکی در کدام شهر و یا منطقه برای دریافت اقامت ترکیه مناسب خواهد بود.

نمی‌توان به سادگی از این واقعیت گذشت که هر ملکی برای سرمایه‌گذاری خوب نیست و هر خانه‌ای مناسب اجاره دادن و کسب درآمد ارزی نخواهد بود. برای مثال خرید خانه‌ای دور از ساحل و دریا و در منطقه‌ای دور افتاده شانس اجاره ملک به گردشگران را در فصل تعطیلات کم خواهد کرد.

با توجه به تعدد موارد موجود خرید در این کشور و نبود اطلاعات دقیق از جزئیات بازار مسکن ترکیه بهتر است از مشاوره کارشناسان مجرب و حضور وکیلی با تجربه به هنگام خرید برخوردار شوید.

عجول نباشید و گزینه‌های خود را محدود نکنید

زمانی که تصور می‌کنید همه چیز در مورد ملک موردنظر شما واضح و مشخص است، یک بازدید حضوری و دقیق ممکن است نظر شما را کاملا تغییر دهد. برخی از افراد بدون هیچ دلیلی با عجله عاشق تصاویر جذاب اینترنتی یک ویلای غرق در نور با منظره‌ای عالی می‌شوند، در حالی که ممکن است در واقعیت و مراجعه حضوری بعد از خرید مایوس شده و انتظارات آن‌ها به هیچ وجه برآورده نشود. پس تنها به تبلیغات، تصاویر مجازی، توضیح و تفسیر مشاور فروش و یا تخفیف‌های وسوسه‌انگیز یک ملک بسنده نکنید و بدون محدود کردن خود و گزینه‌های موجود، به صورت حضوری از هر یک از گزینه‌ها بازدید کرده و با کمک گرفتن از مشاوره یک آژانس معتبر در جستجوی موردی ایده‌آل باشید.

اگر شرایط ملکی بیش از حد تصور فوق‌العاده بود، احتیاط کنید

حتی در ترکیه به عنوان کشوری که قیمت ملک نسبت به خیلی از نقاط دنیا کماکان پایین است، اگر با ویلا یا آپارتمانی مواجه شدید که نسبت به امکانات و شرایطش به طور غیرمنطقی ارزان است، شک نکنید که پای کلاهبرداری در میان است و به اصطلاح یک جای کار می‌لنگد.

این بدین خاطر است که برخی از املاک موجود در بازار ترکیه فاقد اسناد و مدارک قانونی و کامل هستند. برای مثال برخی از این املاک فاقد مجوز شهرداری و پروانه ساخت هستند و با خرید آن‌ها شما قادر به دریافت سند TAPU نخواهید بود.

زمانی که صاحبان املاک غیرقانونی و دارای مشکل در ترکیه قصد خلاص شدن و رهایی از دردسرهای آن را داشته باشند، اغلب به دلیل اینکه متقاضیان و خریداران خارجی نسبت به قوانین دولتی و ملکی آگاه نبوده و آشنایی به زبان ترکی استانبولی ندارند، به سراغ آن‌ها می‌روند و از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند.

از قابلیت مذاکره استفاده کنید

به طور کلی ترک‌ها مثل ایرانیان عاشق چانه‌ زدن در هر زمینه‌ای هستند و خرید ملک نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر همین اساس شما می‌توانید از طریق یک وکیل و مشاور مجرب و مطمئن به خوبی در مورد ملک موردنظر خود مذاکره کرده و به واسطه برخورداری از ارتباطات کاری و بومی آژانس مربوطه از پیشنهاد خرید بهتری نسبت به حالت مستقیم و فردی بهره‌مند شوید.

مذاکره هدفمند و موفق تنها به کاهش قیمت منجر نمی‌شود، بلکه ممکن است از جانب صاحبان خصوصی برخی از املاک ترکیه به امکانات و مزایای بیشتری نظیر تجهیزات و مبلمان، تغییر حالت پرداخت وجه ملک و ارائه تضمین‌های مختلف منجر گردد.

از یک برنامه مالی موجه و قابل مدیریت برخوردار شوید

خرید ملک در کشور و محیطی کاملا جدید یک تصمیم بزرگ محسوب می‌شود و به همراه آن مسئولیت مدیریت پول و بودجه نیز اضافه خواهد شد. در برخی موارد امکان مذاکره بر سر قیمت نهایی ملک در ترکیه وجود دارد، اما این تمام ماجرا نیست. چون علاوه بر موضوع بودجه و هزینه خرید ملک، هزینه‌های جانبی دیگری نظیر وکیل، مترجم رسمی، مالیات و هزینه‌های جاری و سالانه ملک به پرداختی‌های شما اضافه خواهد شد.

در عین حال، در اغلب موارد باید هزینه‌ای را به صورت جداگانه برای مابه‌التفاوت تبدیل ریال به لیر برای خرید ملک در نظر بگیرید که البته با افتتاح حساب بانکی بین‌المللی و دریافت مسترکارت و ویزاکارت، انجام این مرحله برای شما آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

 سایر نکات مهم خرید ملک در ترکیه

بنابر قوانین دولت ترکیه سندی که مالکیت حقوقی شما بر ملکی در این کشور را نشان دهد سند تاپو نام دارد که توسط اداره ثبت زمین و املاک Tapu ثبت و صادر می‌گردد. سند تاپو دارای ۲ نوع آبی و قرمز است، سند آبی برای زمین خالی و سند قرمز برای ملک مسکونی، تجاری، ویلا و آپارتمان است.

به طور معمول خرید و فروش در برخی مناطق نظیر مناطق نظامی ممنوع بوده و هر ملکی در ترکیه باید پیش از خرید از نظر ارزش واقعی مورد ارزیابی قرار گیرد. بر همین اساس باید برای اطمینان از وضعیت و صحت اسناد ملک مورد نظر به سازمان ثبت و نقشه‌برداری اراضی ترکیه بروید و استعلام بگیرید.

حتما در حضور وکیل رسمی، خرید و انتقال وجه ارزی به مالک را انجام دهید و به صورت همزمان ملک را در اداره ثبت املاک ترکیه Tapu به نام خود انتقال دهید. پیش از پرداخت وجه ملک با استفاده از مشاوره و راهنمایی وکیل از وجود تسویه حساب مالیاتی و بیمه‌نامه و نبود هرگونه بدهی مالیاتی و قبوض آب و برق پرداخت‌نشده و یا قرارگیری ملک در رهن بانک مطمئن شوید.

حتما با استفاده از راهنمایی یک کارشناس امین و مجرب، سند تاپو را با مشخصات ملک خریداری‌شده مطابقت دهید و از نبود مشکلات مجوز شهرداری، پایان کار و موارد این چنینی پیش از خرید اطمینان کسب کنید. ترجیحا به صورت مستقیم هزینه ملک را به هنگام نهایی‌سازی خرید به حساب بانکی صاحب ملک بریزید و از دادن وجه به واسطه‌ها خودداری کنید.

با توجه به جزئیات مختلف و نسبتا پیچیده و مهم ارزیابی، ثبت و انتقال سند، دریافت شماره مالیاتی، افتتاح حساب بانکی بین‌المللی، پیگیری امور مجوز اقامت، نامه تائیدیه حق شهروندی، دریافت پاسپورت ترکیه و از طرفی عدم تسلط بر زبان ترکی و نداشتن اطلاعات کافی درباره قوانین خرید ملک در ترکیه، پیشنهاد می‌کنیم که جهت اجتناب از هرگونه ضرر مالی و وقوع کلاهبرداری حتما از راهنمایی و مشاوره یک وکیل رسمی، پروسه خرید ملک در این کشور را به انجام برسانید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 4,89 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.