شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

درمان حالت تهوع | از بین بردن حالت تهوع به روش های خانگی و طبیعی

در ابن مطلب با علل و علایم دل به هم خوردگی و روش های طبیعی و خانگی برای از بین بردن حالت تهوع آشنا می شوید. حالت تهوع حسی آزاردهنده است که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده ایم. حالت تهوع ممکن است توسط یک ویروس، مشکل یا بیماری‌های گوارشی، بارداری یا حتی یک بوی ناخوشایند ایجاد شود. بعضی وقت‌ها نیز ممکن است علاوه بر داشتن حالت تهوع، استفراغ کنید. علت حالت تهوع در بسیاری از اوقات کاملا مشخص نیست اما دلیل آن هرچه باشد، آن‌قدر زجرآور است که حاضرید برای خلاص شدن از شرّش هر کاری انجام بدهید.

 

از بین بردن حالت تهوع

حالت تهوع چیست ؟

حالت تهوع یا استفراغ یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر است. تهوع، ناراحتی معده است که اغلب قبل از استفراغ ایجاد میشود.

حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.

استفراغ کردن، اغلب تهوع را کاهش می‌دهد یا آن را برطرف می‌کند. بااین‌حال استفراغ و تهوع می‌توانند به‌سرعت باعث کم‌آبی بدن شوند.

در ادامه، به برخی از علایم و علل حالت تهوع اشاره می‌کنیم.

 

علائم اصلی حالت تهوع 

  • احساس تهوع و ناراحتی شدید
  • ضعف
  • معده درد
  • اندوه
  • اضطراب
  • گیجی
  • اوغ زدن
  • سرگیجه
  • علل تهوع

برخی علل حالت تهوع

موارد بسیاری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. در اینجا برخی از علل رایج حالت تهوع را نام می بریم.

  • میگرن
  • عفونت معده
  • دریازدگی
  • مسمومیت غذایی
  • حساست غذایی (مثلا حساسیت به لاکتوز)
  • افسردگی، تنفر شدید، و نگرانی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • خستگی مزمن
  • استفاده‌ی بیش از حد الکل
  • آپاندیس
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • شیمی درمانی
  • دیابت
  • آسیب به سر
  • بارداری
  • بازگشت اسید معده به مری
  • سندروم روده‌ی تحریک پذیر
  • سنگ کلیه
  • قاعدگی
  • زخم
  • گرمازدگی
  • فشار
  • سرگیجه
  • استرس و اضطراب
  • حرکت و تکانهای طولانی مدت در سفر
  • برخی داروها

 

از بین بردن حالت تهوع

 

روش های خانگی از بین بردن حالت تهوع

دلیل تهوع هر چه باشد گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده یا چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

در ادامه چند درمان خانگی حالت تهوع را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

مصرف نان و شیر

یکی از بهترین روش خانگی برای تهوع، نان است. من اعتقاد دارم شما این درمان را برای معده درد شنیده اید. دلیل این امر این است که نان می تواند اسید اضافی معده را جذب کند. راه دیگر برای متوقف کردن این مشکل مصرف یک فنجان شیر، یک تکه نان، یک کره بی نمک است. می توانید شیر را گرم کنید تا داغ شود، نان را تست کنید و کره را روی آن بمالید. حالا می توانید نان را در شیر بریزید و به آرامی بخورید.

بافت اسفنجی نان اسید اضافی معده را جذب می‌کند، و مخلوط نان و شیر برای آرام کردن معده‌تان بی‌نظیر است.

نکته: این ترکیب غذایی نباید توسط کسانی که آنفلوانزای معده یا اسهال و استفراغ دارند مصرف شود.

 

بهبود حالت تهوع کمپرس خنک گردن

آیا می دانید که کمپرس سرد بهترین روش موضعی برای درمان تهوع می باشد؟ این ساده ترین روش است که می توانید برای درمان ناراحتی معده استفاده شود. فقط نیاز به یک کمپرس خنک دارید. در حالت دراز کشیده می توانید کمپرس را زیر گردن قرار دهید، همچنین می توانید در حالت نشسته کمپرس را پشت گردن قرار دهید. هر دو موقعیت برای حل مشکل تهوع شما مفید خواهد بود.

 

آب کران بری (زغال اخته)

یکی از بهترین روش های خانگی برای تهوع، آب کران بری است که در ارائه مواد مغذی ضروری بسیار مفید است. این ماده برای جلوگیری از احساس تهوع با آرام کردن معده استفاده می شود. بنابراین، باید آب کران بری را هنگام حالت تهوع مصرف کنید. این ماده بسیار مؤثر است و دستگاه گوارش را تسکین داده و بدن را نیز هیدراته می کند.

 

مکیدن برش لیموی منجمد

میوه ها بسیار سالم هستند و برای حالت تهوع مناسب هستند. می توانید چند تکه لیمو را برش دهید و بگذارید یخ بزند. هنگامی که احساس تهوع میکنید، فقط دراز بکشید و یک تکه لیمو را بمکید. اگر یخچال ندارید، لیموها را برش بزنید و در صورت لزوم مک بزنید. این روش معده شما را تسکین می کند و تهوع را به طور چشمگیری متوقف می کند.

از لیمو می توانید به عنوان درمان خانگی برای حالت تهوع استفاده کنید. اسیدهای موجود در لیمو می توانند بی کربنات را در معده ایجاد کنند که به نوبه خود باعث کاهش تهوع ناشی از گاز، آنفلوآنزا، التهاب، ناراحتی معده و سوزش سر دل می شود. علاوه بر این، لیمو می تواند سطوح pH طبیعی در بدن را متعادل کند.

لیمو یکی از درمان‌های خانگی خوب برای تهوع و استفراغ است. یک لیمو را فشار دهید و آب آن را بگیرید. آن را با آب مخلوط کنید و هرازگاهی به مقدار کم از آن بنوشید. این یک علاج طبیعی برای حالت تهوع است.

استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است.

 

نوشیدن چای های مختلف

چای یکی از نوشیدنی های مورد علاقه برای بسیاری از افراد است و روش خانگی مناسبی برای درمان حالت تهوع می باشد. فکر می کنم بهتر است از چای سبز، تمشک، لیمو، بابونه و چای نعناع استفاده کنید زیرا می توانید سلامت را بهبود ببخشد و تهوع را بلافاصله بعد از نوشیدن برطرف می کند. این کیسه های چای را در خانه خود نگهداری کنید و هر زمانی که نیاز دارید استفاده کنید.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

 

از بین بردن حالت تهوع با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند اسید معده را به طور موثری خنثی کند و می تواند مواد چرب را که بر روی معده تاثیر می گذارد را از بین ببرد. در این روش ½ قاشق چای خوری پودر جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم بریزید و خوب به هم بزنید. در صورت تمایل می توانید سرکه را نیز به آن اضافه کنید. مخلوط را برای تسکین درد معده و حالت تهوع مصرف کنید. علاوه بر این، می توانید جوش شیرین را با آب لیمو، برگ نعناع، چای نعناع یا سیب سرکه برای اثر بهتر مخلوط کنید. زنان باردار نباید از این درمان استفاده کنند.

 

دمنوش زنجبیل با لیمو و عسل

لیمو- عسل-زنجبیل

یکی از بهترین درمان های خانگی برای تهوع است. محققان نشان دادند اجزای فعال موجود در این ادویه مانند فنول تند و روغنهای فرار بر سیستم عصبی، روده و معده تاثیر می گذارند که به نوبه خود باعث کاهش تهوع می شود. زنجبیل برای تهوع و استفراغ ناشی از بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل را دم کرده و با مقداری لیمو و عسل میل کنید.

توجه: از مصرف بیش از ۳ فنجان چای زنجبیل در روز اجتناب کنید. اگر آسپیرین، داروهای ضد انعقادی یا داروهای مشابه را مصرف می کنید، از هر نوع داروهای زنجبیلی بپرهیزید.

 

از بین بردن حالت تهوع با زنجبیل

خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

 

درمان حالت تهوع با نعناع

در کنار داروهای خانگی برای حالت تهوع و بیماری حرکتی، نعناع نیز قرار دارد. این گیاه اثرات آرام بخش بر روی پوشش معده دارد، که می تواند به درمان تهوع کمک کند. همچنین خواص ضد اسپاسم در نعناع می تواند به جلوگیری از گرفتگی معده کمک کند. طبق یک تحقیق در دانشگاه لیورپول در سال ۱۹۹۷، نعناع می تواند به طور موثر تهوع را درمان کند. علاوه بر این، برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری در زنان، ایمن است.

چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد و خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

 

از بین بردن حالت تهوع با زیره سبز

برای ترشح آنزیم های گوارشی در معده شما عمل می کند، بنابراین سیستم گوارش شما و جذب مواد مغذی مناسب بدن را ارتقا می دهد. در نتیجه، این گیاه به کاهش بیماری حرکتی، حالت تهوع و سایر علائم مرتبط کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری دانه‌ی زیره‌ی سبز به همراه ماست یا مخلوط در یک لیوان شیر می‌تواند به درمان حالت تهوع کمک کند. دانه‌های زیره را خالی هم می‌توان خورد.

 

رازیانه

می توانید از رازیانه برای حالت تهوع و بیماری حرکتی استفاده کنید. رازیانه با جلوگیری از تشکیل گاز در دستگاه گوارش به کاهش گاز کمک می کند. این گیاه به کاهش حالت تهوع کمک می کند. رازیانه برای استفاده زنان باردار مناسب است، اما نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

 

از بین بردن حالت تهوع با سرکه سیب

سرکه سیب برای هضم غذا بسیار مفید است. این سرکه برای کمک به سیستم گوارش مناسب بوده و به درمان اختلالات مرتبط با معده کمک می کند.

 

از بین بردن حالت تهوع با شربت بدون گاز

می‌توان شکر را، در ترکیب با آب حاوی مقداری نمک برای رهایی از حالت تهوع مصرف کرد. توصیه می‌شود که این معجون را بعد از هر یک و نیم ساعت بنوشید. نوشیدن دیگر نوشیدنی‌های بدون گاز نیز راهی موثر برای کمک به حالت تهوع است.

 

بادیان رومی

یک چهارم قاشق غذاخوری بادیان رومی را با یک دوم فنجان آب جوش مخلوط کنید. بگذارید به مدت ۵-۷ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را صاف کنید. حداقل یک بار در روز از آن بنوشید. همچنین می‌توانید بادیان رومی را روی کدو تنبل یا هویج بپاشید.

 

عسل

عسل یک درمان طبیعی خوب برای بسیاری از اختلالات است، من جمله حالت تهوع. مصرف معجون عسل با سرکه‌ی سیب و آب در فواصل زمانی منظم می‌تواند به خوبی حالت تهوع را درمان کند.

 

از بین بردن حالت تهوع با آب برنج

این آب، که بعد از آبکشی برنج پخته شده به‌دست می‌آید، را می‌توان به صورت ولرم خورد. این ماده‌ی غذایی هم درمان خانگی طبیعی برای رهایی از حالت تهوع است.

 

آب بنوشید

به یاد داشته باشید که به خوبی به بدن‌تان آبرسانی کنید و برای درمان سریع حالت تهوع خوب بخوابید.

 

دارچین

دارچین

با مواد شیمیایی به نام catechins پر شده است که می تواند به طور موثر به درمان حالت تهوع کمک کند. علاوه بر این، دارچین برای تحریک معده تسکین دهنده است. علاوه بر این، این گیاه می تواند به درمان تهوع ناشی از ریفلاکس اسید، گاز و سوء هاضمه کمک کند. این ماده می تواند به کاهش استفراغ کمک کند.

 

از بین بردن حالت تهوع با تخم بادیان

می تواند به طور طبیعی به تهوع و استفراغ کمک کند. تخم بادیان در واقع سیستم گوارش را تسکین می دهد و باعث کاهش حالت تهوع می شود.

 

از بین بردن حالت تهوع با گل بابونه

بابونه حاوی ترکیبات آرام بخش است که به عضلات بدن شما کمک می کنند و باعث کاهش استفراغ و درد شکمی می شوند و تهوع را کاهش می دهد.

 

پیاز

هنگامی که احساس تهوع میکنید، باید از پیاز برای از بین بردن مشکل تهوع خود استفاده کنید.

 

از بین بردن حالت تهوع با کنترل تنفس

نفس عمیق و آهسته می تواند باعث کاهش تهوع شود. در یک مطالعه، محققان تلاش کردند تا مشخص کنند که کدام رایحه آروماتراپی در کاهش تهوع پس از جراحی موثر است. آنها به شرکت کنندگان آموزش دادند تا به آرامی از طریق بینی تنفس کنند و سه بار از طریق دهان نفس را بیرون بدهند و عطرهای مختلف را استنشاق کنند. تمام شرکت کنندگان، از جمله کسانی که در گروه پلاسیبو قرار داشتند، کاهش تهوع را گزارش کردند. این باعث شد محققان نتیجه بگیرند تنفس کنترل شده به کاهش تهوع کمک میکند.

در مطالعه دوم، محققان تأیید کردند که آروماتراپی و تنفس کنترل شده هر دو به طور مستقل باعث کاهش تهوع می شوند. در این مطالعه، تنفس کنترل شده ۶۲٪ موارد حالت تهوع را کاهش داد. الگوی تنفسی مورد استفاده در مطالعه اخیر، شرکت کنندگان را مجبور کرد تا از طریق بینی تنفس کنند.

 

شل کردن عضلات روشی برای کاهش حالت تهوع

شل کردن عضلات شما ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند.  بررسی های اخیر نشان می دهد PMR یک روش موثر برای کاهش شدت تهوع ناشی از شیمی درمانی است.

راه دیگری برای کاهش تنش عضلانی از طریق ماساژ است. در یک مطالعه، یک گروه از بیماران شیمی درمانی تحت درمان ۲۰ دقیقه ماساژ مچ دست یا پا دریافت کردند.

در مقایسه با کسانی که ماساژ نداشتند، شرکت کنندگانی که ماساژ داده شدند حدود ۲۴٪ کمتر در معرض تهوع قرار گرفتند.

 

ایجاد تعادل بین مغز و جریان خون

کفش پاشنه بلند خود را در آورید یا بنشینید.

در اتاقی تاریک، آرام و مطلوب دراز بکشید. زیر سرتان مسطح باشد. زانوهای خود را خم کنید و نفس بکشید.
بنشینید و پشتتان به دیوار باشد، زانوها را خم کنید و سر خود را بین آنها قرار دهید. نفس بکشید.

 

مراقبه کنید یا نفس‌های عمیق بکشید

ممکن است مدیتیشن (تمرینی برای تمرکز کردن و رسیدن به آرامش ذهن) به کاهش حالت تهوع کمک کند. این یک نوع روش آرام‌سازی است که ممکن است برای تهوع ناشی از اضطراب و استرس، بسیار مفید باشد.

تمرین‌های تنفس عمیق، جزو تکنیک‌های مراقبه هستند اما شما می‌توانید برای فرونشاندن تهوع ناشی از استرس، آنها را به‌تنهایی امتحان کنید. هوا را به‌آرامی از طریق بینی تنفس کنید و به‌آهستگی آن را بیرون بدمید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا حالت تهوع‌تان فروکش کند.

 

حواس‌تان را پرت کنید

گاهی اوقات می‌توانید تهوع را با استفاده از قدرت ذهن‌تان درمان کنید. هرچه بیشتر به تهوع‌تان توجه کنید، احتمالا حالت تهوع‌تان بیشتر می‌شود. دفعه‌ی بعدی که دچار حالت تهوع شُدید، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس‌تان را پرت کنید. اگر حرکت کردن حال شما را بدتر نمی‌کند، کارهای سبک خانه را انجام بدهید یا با بچه‌هایتان بازی کنید، خلاصه خودتان را مشغول کنید تا درمورد حالت تهوع‌تان فکر نکنید.

اگر سر کار هستید، چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید با رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده، سرتان را گرم کنید. اما اگر حالت تهوع‌تان همچنان ادامه داشت و حتی شدیدتر شد، دست از کار بکشید و به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است یک بیماری بسیار واگیردار و خطرناک مانند التهاب معده و روده داشته باشید.

 

دستشویی بروید

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف، نیاز به اجابت مزاج است.

 

کاهش حالت تهوع با استراحت

بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند.خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

 

از بین بردن حالت تهوع با چوب شور نمکی

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

 

پیاده روی آرام

اگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

 

استفاده از دهانشویه

دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست.

 

از بین بردن حالت تهوع با طب فشاری

طب فشاری فرآیند اعمال فشار به نقاط حساس بدن است برای رها شدن از علائمی که باعث تهوع می‌شوند. فقط کافی است با کمک انگشت شست روی مچ دست‌تان فشار بیاورید. شما می‌توانید خودتان فشار را اعمال کنید یا از کس دیگری بخواهید این کار را برای‌تان انجام بدهد. عقیده بر این است که فعال کردن نقاط حساس انتقال‌دهند‌ه‌های عصبی، مثل آندروفین و سروتونین، را رها می‌کند که در واقع ترشح دیگر مواد شیمایی را که باعث می‌شوند حالت تهوع داشته باشید بند می‌آورد.

 

از بین بردن حالت تهوع با قرص نعناع

قرص نعنا

قرص نعناع یکی دیگر از مسکن‌های فوق‌العاده‌ی تهوع است. برای خلاص شدن سریع از حالت تهوع یک آب نبات نعنایی را بمکید یا چای نعناعی بنوشید.

 

صاف بنشینید و به شکم‌تان فشار نیاورید

مادرتان حق دارد که می‌گوید هرگز پس از غذا خوردن دراز نکشید. هنگامی‌ که دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به‌سمت بالا حرکت کنند و حالت تهوع را تشدید کنند، به‌خصوص اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم‌تان و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را بدتر کند، چون این ناحیه را فشرده می‌کند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. هنگامی که تهوع دارید، لم بدهید و چند بالش پشت‌تان بگذارید تا بالاتنه‌تان بالا بیاید و تا حد ممکن، کمتر به طرفین بچرخید.

 

پنجره را باز کنید یا جلوی پنکه بنشینید

حتما تابه‌حال دیده‌اید افرادی که دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند، سرشان را از پنجره بیرون می‌آورند. هوای تازه، علائم حالت تهوع را در بسیاری از افراد کاهش می‌دهد. علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست. ممکن است دلیلش این باشد که شخص با این کار دیگر، بوهای تهوع‌آور درون ماشین را استشمام نمی‌کند یا با نگاه کردن به بیرون، روی چیز دیگری به‌جز تهوع تمرکز می‌کند.

با بروز اولین نشانه‌ی حالت تهوع سعی کنید جلوی پنکه یا پنجره بنشینید، به‌خصوص اگر بیش‌ازحد گرم‌تان است.

از بین بردن حالت تهوع با ورزش

ورزش‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند از دست حالت تهوع خلاص شوید. سرتان را روی زمین بگذارید، بدون بالش، و زانوهای‌تان را خم کنید. مطمئن شوید که به درستی تنفس می‌کنید. همین ورزش را می‌توانید در حالت نشسته با چسپاندن پشت‌تان به دیوار، بالا آوردن زانوها و قرار دادن سر مابین زانوها نیز انجام بدهید. فقط مطمئن شوید که شیوه‌ی تنفس‌تان صحیح باشد.

بعضی از ورزش‌های ساده‌ی گردن و پشت که ممکن است برای رهایی از حالت تهوع مفید باشند.

 

وعده های غذایی سبک

پیروی از یک رژیم غذایی سبک ممکن است مانع بدتر شدن تهوع شود یا از استفراغ جلوگیری کند. رایج‌ترین رژیم غذایی توصیه‌شده برای کاهش حالت تهوع، «رژیم BRAT» نامیده می‌شود که شامل موز، برنج، پوره‌ی سیب‌زمینی و نان تُست است.

 

از بین بردن حالت تهوع

 

مواد غذایی موثر در از بین بردن حالت تهوع

 

از بین بردن حالت تهوع با خوردن بیسکوییت

در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

 

غذاهای ساده با فیبر بالا

خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کنند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

از بین بردن حالت تهوع با خوردن آجیل

خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

 

موز

موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

 

از بین بردن حالت تهوع با سوپ داغ

سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.

 

فلفل قرمز یا چیلی

اگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوععمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هستند می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

 

از بین بردن حالت تهوع با نوشیدن نوشابه 

نوشیدنی کولا یا نوشابه به بهبود حالت تهوع کمک می کند. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

 

می‌توانید مقدار کمی از مواد غذایی زیر را نیز مصرف کنید:

کراکر نمکی؛

نودل یا ماکارونی ساده؛

سیب‌زمینی له‌شده یا پخته‌شده‌ی ساده؛

نیمروی تهیه‌شده با تخم‌مرغ، کره، فلفل، نمک و شیر؛

تخم‌مرغ آب‌پز.

 

درمان‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، فقط برای بزرگسالان توصیه می‌شود. از آنجا که کودکان بسیار سریع‌تر به کم‌آبی بدن دچار می‌شوند، درصورتی‌که کودک‌تان برای بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

بسیاری از داروهای نسخه‌ای نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. اگر معمولا پس از مصرف یک داروی خاص دچار تهوع می‌شوید، با پزشک‌تان صحبت کنید تا در صورت امکان، دارویتان را عوض کند.

 

پیشگیری از تهوع و استفراغ

به همراه شیر، فراورده‌های لبنی، گوشت خوک؛ مرغ و هر نوع پروتئین از خوردن مواد خوراکی چرب، روغنی و پر ادویه پرهیز کنید.

مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید.

آب سرد بنوشید.

درست استراحت کنید.

گرسنگی هم ممکن است به حالت تهوع منجر شود. بنابراین، چیزی بخورید که به راحتی قابل هضم باشد.

وعده‌های غذایی کم حجم بخورید و غذا را به آرامی صرف کنید.

از ترکیب موز، برنج، سیب یا سس سیب(بدون شکر) و نان تست استفاده کنید.

بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.

وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. ۶ تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

 

از بین بردن حالت تهوع

 

پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان

– کودک نباید هم‌زمان هم غذا بخورد، هم بازی کند.

– برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک باید طوری در ماشین بنشیند که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد. نگاه کردن از شیشه‌های کناری باعث بدتر شدن تهوع می‌شود.

– خواندن و یا بازی با گیم‌های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می‌شود.

 

نکته: باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود.

 

تا زمان برطرف شدن حالت تهوع‌تان از غذاهای سرخ‌شده، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر اجتناب کنید.

 

آنچه حالت تهوع را تشدید می کند

غذاهای فرآوری شده و فست فودی:

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن غذاهای فرآوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی،دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

مواد مخدر، الکل و کافئین

استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

محیط گرم

فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار

یک باور قدیمی غلط وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند اما اغلب، دقیقا برعکس آن درست است.

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، همه‌‌ی اینها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. به‌علاوه اکثر نوشیدنی‌های گازدار سرشار از شکر هستند و ممکن است حال شما را بدتر کنند. اگر می‌خواهید نوشیدنی گازدار مصرف کنید، بهتر است قبل از نوشیدن آن اجازه بدهید گازش خارج شود یا آن را با آب رقیق کنید.

 

از بین بردن حالت تهوع با داروهای بدون نسخه (OTC)

به داروهایی که باعث تسکین حالت تهوع می‌شوند، داروهای ضدتهوع می‌گویند. هنگامی که حالت تهوع شدید است، ممکن است فرد به یک داروی بدون نسخه نیاز داشته باشد تا معده‌‌اش را آرام کند.

برخی از این داروهای ضدتهوع بدون نسخه عبارتند از :

اِمِترول

درامامین

پپتو بیسمول

گراوُل

مکمل‌های ویتامین B6

اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک‌تان از هیچ داروی بدون نسخه‌ای استفاده نکنید.

 

اگر علاوه بر تهوع علائم دیگری نیز دارید، ممکن است مشکل‌تان جدی باشد. به‌عنوان مثال حالت تهوع با درد قفسه‌ی سینه، یکی از نشانه‌های حمله‌ی قلبی است. تهوع با سردرد یا سرگیجه‌ی شدید ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک عارضه‌ی عصبی باشد. اگر حالت تهوع شما بیشتر از یک ماه طول کشید یا علاوه بر حالت تهوع وزن‌تان نیز بدون دلیل پایین آمد، نزد پزشک بروید.

 

اگر حالت تهوع شما با هریک از علائم زیر همراه بود، به اورژانس مراجعه کنید:

درد یا گرفتگی شدید شکم؛
درد قفسه سینه؛
تاری دید؛
تب بالا و گردن درد؛
کنفوزیون (گیجی و کاهش هشیاری)؛
سردرد شدید.
تهوع اغلب به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. اگر تهوع شما با سایر علائم کم‌آبی بدن همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم کم‌آبی بدن عبارتند از:

سرگیجه؛
خشکی دهان؛
تشنگی بیش‌ازحد؛
ضعف؛
ادرار تیره؛
دفع ادرار به میزان کم.

 

منابع

جام جم آنلاین

کسب و کار بازده

چطور

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...