شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اخبار عرضه خودرو در بورس کالا (خرداد ماه)

عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ از ۲۹ خردادماه

(۱۴۰۲/۰۳/۲۲)  به گزارش اخبار خودرو: براساس اطلاعات عرضه، ۲۹ خرداد ماه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است.

بهمن موتور قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام کرده است و موعد تحویل این خودرو نیز ۱۲ شهریورماه خواهد بود.


وزیر اقتصاد لغو عرضه خودرو در بورس را تکذیب کرد

(۱۴۰۲/۰۱/۲۶) خاندوزی وزیر اقتصاد درباره این موضوع و اعلام خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت تاکید کرد: در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.جی پلاس؛ سیداحسان خاندوزی گفت: در اطلاعیه شورای رقابت چنین (منتفی شدن عرضه خودرو در بورس) چیزی وجود ندارد.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد منتفی شدن عرضه خودرو از طریق بورس کالا را تکذیب کرد. خاندوزی درباره این موضوع و اعلام خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت تاکید کرد: در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.


مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد

(۱۴۰۱/۱۲/۱۶) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه)، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد موافقت کردند.

سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در توضیح چرایی حذف این بند در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: اینکه خودرو چگونه و در کجا و به چه قیمتی عرضه شود و ساز و کار اجرایی شورای رقابت چیست خودش قانون دارد. بر اساس بررسی های کارشناسی در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست این موضوع در بودجه دیده شود. از آنجا که درآمدی هم از این محل وجود ندارد پس نمی توان هزینه کردی نیز برای آن پیش بینی کرد. در نهایت نمایندگان با حذف این بند موافقت کردند.

در بند الحاقی ۱۳ آمده بود که؛ شرکت‌های خودروسازی داخلی موظفند براساس برنامه تولیدی که وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت موظف است وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه های تحقق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تأیید حسابرس) محاسبه و دربازه های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید. شرکت بورس کالا موظف است هشتاد و پنج درصد (۸۵%) مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب ……….. نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.


ایران خودرو: عرضه ۲۹ هزار و ۵۰۰ خودرو در بورس تا پایان سال

(۱۴۰۱/۱۱/۲۵) براساس آخرین تصمیم شورای عالی بورس، خودروهای تولید داخل باید در بورس کالا عرضه شوند. این عرضه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و کمیسیون تلفیق بودجه این مساله را مورد تاکید قرار داده است.

در این راستا، شرکت ایران خودرو تا پایان سال تعداد ۲۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از انواع خودروهای خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، خودروهای تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ تیپ ۵، پژو ۱۰۷ اکسل کاسه‌ای، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، دنا پلاس دستی اکسل کاسه‌ای، دنا پلاس توربو اتوماتیک و گروه هایما از انواع خودروهای عرضه شده در هفته‌های آینده خواهند بود.


عرضه ۲۰۰۰ خودرو تارا در بورس کالا

بر اساس اعلام ایران خودرو، در این طرح فروش ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی با قیمت پایه ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با موعد تحویل ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۵ بهمن عرضه می شود.


خودرو در بورس کالا می‌ماند

( ۱۴۰۱/۱۱/۱۸) با تصویب شورای عالی بورس، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت و از همین امروز اطلاعیه‌های عرضه منتشر خواهد شد. اعضای شورای عالی بورس به اتفاق آرا این مصوبه را تائید کردند.

پس از انتشار اطلاعیه شورای رقابت در روزهای اخیر عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده بود و تداوم آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. اما عصر سه‌شنبه شورای عالی بورس رأی به عرضه خودرو در بورس کالا داد.

به گزارش خبرگزاری بازار سرمایه، عرضه های جدید خودرویی در بورس کالا به شرح زیر است:

  • فیدلیتی ۷ نفره : ۲۵۰ دستگاه سفید/ ۲۵۰ دستگاه مشکی
  • فیدلیتی ۵ نفره: ۲۵۰ دستگاه سفید/۲۵۰ دستگاه مشکی
  • ریسپکت: ۳۰۰ دستگاه سفید/۲۰۰ دستگاه مشکی
  • درصد پیش پرداخت: ۱۰۰٪
  • تاریخ عرضه : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
  • تاریخ تحویل: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

وانت کارا:

  • تک کابین: ۵۰۰ دستگاه
  • دو کابین: ۵۰۰ دستگاه
  • درصد پیش پرداخت: ۵۰٪
  • تاریخ عرضه : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
  • تاریخ تحویل: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟

چهار خودروی پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی و شاهین از جمله خودروهایی هستند که طی چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه و معامله را در بورس کالا داشتند اما روند معاملات این خودروها به وضوح نشان می‌دهد، مردم برنده اصلی عرضه پرحجم خودروها در بورس بودند.

بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که با رشد عرضه خودروهای پرطرفدار در این بازار، قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت اما با شدت فشار دلالان خودرویی از طریق فضای مجازی و نامه رییس شورای رقابت، روند عرضه‌ در بورس متوقف و دوباره زمینه افزایش فعالیت دلالان در بازار خودرو فراهم شد.
چهار خودروی پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی و شاهین از جمله خودروهایی هستند که طی چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه و معامله را در بورس کالا داشتند اما روند معاملات این خودروها به وضوح نشان می‌دهد، مردم برنده اصلی عرضه پرحجم خودروها در بورس بودند.

در شرایطی که دلار در بازار آزاد از به نرخ‌های ۴۴ هزار تومان رسید، اما عرضه مستمر این خودروها در همان روزهای پرالتهاب ارزی، کاهش قیمت را تجربه کرد و برخلاف نرخ‌های بازار غیررسمی خودرو، مردم خریدهای مناسبی را در بورس داشتند.

کاهش قیمت ۲۰۷ پس از سومین عرضه

روند معاملات پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا نشان می‌دهد که از ۳۰ آبان ماه تاکنون ۱۲ هزار دستگاه از این محصول در بورس معامله شده و میانگین قیمت تمام شده این محصول پس از سه عرضه در بورس روند کاهشی به خود گرفت، به طوری که در روز ۳۰ آبان هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با میانگین موزون قیمت تمام شده ۳۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در روز ۱۹ آذر ماه هزار دستگاه از این محصول با میانگین موزون قیمت تمام شده ۴۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در روز ۴ دی ماه نیز ۲ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی در بورس کالا با میانگین موزون قیمت تمام شده ۴۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد اما بعد از آن و با افزایش و استمرار عرضه، قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در روز ۱۱ دی ماه ۴ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۴۵۸ میلیون تومان فروش رفت. چند روز بعد و در روز ۱۸ دی ماه نیز ۴ هزار دستگاه دیگر از این محصول با میانگین قیمت تمام شده ۴۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

نکته مهم این است که در همه این زمان‌ها، نرخ این خودرو در بازار آزاد رو به رشد بود اما تنها سه دوره عرضه کافی بود تا قیمت این خودرو در بورس رو به کاهش بگذارد که اگر شورای رقابت آن نامه معروف را نمی‌زد، بدون شک امروز شاهد قیمت‌های به مراتب پایین‌تری برای این خودرو در بورس بودیم.

باید توجه کرد علاوه بر اینکه مردم در عرضه آخرین پژو ۲۰۷ این خودرو را ۱۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند که سود حاصل از تولید نیز به تولیدکننده و سهامدارنش رسید، این حجم خودرو در روند قرعه کشی عرضه شده بود و فردای تحویل این خودروها، سایت‌های فروش اینترنتی خودرو از آگهی‌های فروش ۲۰۷ برای کسب سود چند صد میلیونی پر می‌شد و خبری برای حمایت از مردم نبود.

مقایسه قیمت خودرو 207 دستی در بورس کالا و بازار آزاد

۲۰۷ اتوماتیک ۲۴۴ میلیون تومان ارزان تر از بازار

روند معاملات پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم حاکی از کاهش قیمت تمام شده این محصول با استمرار و افزایش عرضه است، به طوری که در روز ۸ آذر ماه ۳۰۰ دستگاه از این محصول با میانگین قیمت موزون تمام شده ۴۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در روز ۱۹ آذر نیز ۳۰۰ دستگاه دیگر از این محصول در تالار خودرو با میانگین قیمت موزون تمام شده ۴۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت؛ در حالی در روز ۲۶ آذر ماه ۸۰۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک با میانگین قیمت تمام شده ۵۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفت که در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهش پیدا کرد به طوری که در این روز ۲ هزار دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۴۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد.

مقایسه قیمت خودرو 207 گیربکس اتوماتیک در بورس کالا و بازار آزاد

کاهش ۶۰ میلیون تومانی قیمت تارا در بورس کالا

بررسی روند معاملات تارا دستی نیز حاکی از این است که با افزایش عرضه قیمت تمام شده این محصول کاهش پیدا کرده است، به طوری که در روز ۸ آذر ماه ۲۴۲ دستگاه از این محصول با میانگین قیمت تمام شده ۴۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.در روز ۱۹ آذر ماه نیز ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

در روز ۲۳ آذر ماه نیز هزار و ۲۰۰ دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهشی شد، به طوری که ۲ هزار دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

در بورس کالا این خودرو ۶۰ میلیون تومان ارزان شد و در همان زمان، قیمت فروش تارا در سایت‌های فروش اینترنتی خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

همچنین پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که تارای ۶۲۰ میلیون تومانی پس از این افت قیمت‌ها در بورس، خریدار نداشت و در مقابل فروشندگان پرشمار، خریدار خاصی پیدا نمی‌شد. البته که با مانع تراشی شورای رقابت و توقف عرضه‌ها، هم اکنون مردم هیچ راهی به جز مراجعه به بازار آزاد و خرید تارای بالای ۶۰۰ میلیون تومان ندارند.

مقایسه قیمت خودرو تارا دستی در بورس کالا و بازار آزاد

فروش شاهین با قیمت کارخانه

در عرضه شاهین نیز همین حکایت ادامه پیدا کرده است، در نخستین روز یعنی ۲۲ شهریور ماه ۶۴ دستگاه شاهین با میانگین موزون قیمت تمام شده ۳۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش رفت.

در روز ۳۰ آذرماه نیز ۲ هزار دستگاه شاهین در بورس کالا با قیمت ۳۹۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه همزمان با عرضه چهار هزار دستگاه شاهین، هزار و ۵۴۲ دستگاه در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۳۴۵ ملیلون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

مقایسه قیمت خودرو شاهین در بورس کالا و بازار آزاد

بنابراین بررسی روند عرضه و معامله خودروهای پرطرفدار در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که افزایش و استمرار عرضه باعث کاهش معنادار قیمت این محصولات هم در بورس و هم اثرگذاری این کاهش قیمت‌ها در کاهش نرخ های بازار و افت تقاضای مردم برای خرید از بازار غیر رسمی دارد و اگر این شیوه ادامه یابد، بدون شک کل اقتصاد، صنعت خودروسازی کشور، مردم و سهامداران از مسیر شفاف معاملات خودرو در بورس کالا بهره مند خواهند شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...