پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آموزش آزادسازی سهام عدالت در سامانه samanese.ir

شب گذشته رهبر معظم انقلاب با صدور ابلاغیه ‌ای با درخواست رئیس ‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند و اظهار کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

براین اساس مشمولان از امروز می توانند با استفاده از کد ملی خود به سامانه سهام عدالت  www.samanese.ir مراجعه کنند و سهام شرکت ‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند..

سامانه سهام عدالت

پس از کلیک کردن بر روی گزینه نارنجی رنگ ورود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت  صفحه جدیدی باز می‌ شود که در آنجا باید گزینه مطالب فوق را مطالعه کرده و می ‌پذیرم را انتخاب و بعد بر روی گزینه ادامه کلیک شود.

مقررات سامانه سهام عدالت

بعد از گزینه ادامه صفحه جدیدی باز می شود باید کد ملی و کد امنیتی را مطابق تصویر وارد کنید و سپس گزینه ادامه را تایید کنید.

وارد کردن شماره ملی در سامانه سهام عدالت

سپس با انتخاب گزینه استعلام سریع افراد می توانید از وضعیت مشمولیت خود در سهام عدالت آگاه شوید و انتخاب گزینه ادامه نیز برای مشاهده اطلاعات به صورت کامل است.

بعد از انتخاب گزینه استعلام سریع نام پدر را وارد کنید.

نام پدر خود را در سامانه سهام عدالت وارد کنید

سپس سال تولد سهام دار را از بین گزینه ها انتخاب کنید.

سال تولد خود را در سامانه سهام عدالت انتخاب کنید

سپس شماره شناسنامه سهام دار را از بین گزینه های زیر انتخاب کنید.

آخر شماره شناسنامه

سپس اطلاعات وارد شده را اگر مورد تایید بود تایید کنید در غیر اینصورت گزینه اصلاح را انتخاب کنید.

سپس صفحه زیر پیش روی شما قرار می گیرد.

سپس گزینه طرح آزادسازی را انتخاب نموده و ادامه را تایید کنید.

 

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟

روش اول استفاده از روش سهامداری مستقیم است که بر اساس آن تعدادی از سهام ۳۵ شرکت بورسی به شما تخصیص پیدا می‌کند و به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهید کرد. در چنین حالتی سهام عدالت بعد دو ماه از تاریخ درخواست، در سامانه سجام قابل مشاهده خواهد بود و می‌توانید آن را از طریق کارگزاری‌ها بفروشید یا نزد خودتان نگه دارید. در این مدت می‌توانید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید تا امکان فروش سهامتان را در بورس داشته باشید.

با ثبت و ادامه گزینه پیش روی شما قرار می گیرد و سپس با انتخاب گزینه تایید و ادامه کد تایید ۶ رقمی از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت شده شما ارسال خواهد شد.

سپس کد تایید ۶ رقمی را وارد کرده و گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه ثبت نهایی این صفحه پیش روی شما قرار می گیرد.

روش دوم سهامداری غیرمستقیم است. طوری که شما سهام عدالتتان را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌دهید. در چنین حالتی امکان انتقال سهام عدالت به شخص دیگری وجود نخواهد داشت و شما همچنان صرفا باید به سود سالانه سهامتان اکتفا کنید. باید توجه داشته باشید، آنطور که در سامانه سهام عدالت اعلام شده، شما صرفا یک بار امکان انتخاب یکی از این دو روش را دارید و در صورتی که روش دوم را انتخاب کنید، دیگر نمی‌توانید سهامتان را بفروشید.

اگر افراد گزینه آزاد سازی به روش مستقیم را انتخاب کنند دو ماه بعد از ثبت درخواست می توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص یافته شده نزد شرکت‌های سهام عدالت مطلع شوید.

شایان ‌ذکر است بهره‌ مندی از خدمات قابل ‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله‌پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد. پس لازم است اگر تا کنون در سامانه سجام ثبت نام نکرده اید با مراجعه به سایت سجام مراحل ثبت نام الکترونیکی را انجام و برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.

برای ثبت درخواست ۳۰ روز به افراد فرصت داده شده است به همین جهت توصیه می ‌شود با مطالعه، درخواست خود را ثبت کنند زیرا اگر پشیمان شوند و بخواهند سهام خود را بازگردانند مشمول پرداخت مالیات می ‌شوند.

در صورت انتخاب گزینه آزاد سازی به روش غیر مستقیم ، مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی می شود و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰%) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰%) ساماندهی خواهد شد.

گفتنی است، سهام عدالت از سال ۸۶ به نام مشمولان، اما در اختیار دولت قرار داشت. این سهام متشکل از سهام ۴۹ شرکت است که هر کدام در پایان سال مبلغی را به عنوان سود به سهامدارانشان پرداخت می‌ کنند اما با آزاد سازی سهام عدالت مشمولان می‌ توانند کل سهامشان را در بورس بفروشند تا بتوانند از سرمایه‌ شان استفاده کنند.

ارزش سهام عدالت برای اغلب مشمولان ۵۰۰ هزار تومان است که حالا این رقم به چهار میلیون تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و مشمولانی که  سهام عدالت آن ها یک میلیون تومانی است حالا به ۹ میلیون تومان رسیده است.

سهام عدالت شامل یک سبد از بزرگترین شرکت‌های دولتی و بعضا خصوصی است. آنطور که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده، ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت به حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از میان آن‌ها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی هستند. البته سامانه سهام عدالت می‌گوید در حال حاضر ارزش مجموع این سهام به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد تومان است که از میان آن‌ها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی هستند.

فهرست شرکت‌های بورسی پورتفوی سهام عدالت به همراه ارزش بازار، ارزش سهام تخصیص‌یافته به سهام عدالت و نیز میانگین ارزش معاملات روزانه سهام آنها طی سه ماه گذشته (برای ایجاد درکی از میزان نقدشوندگی سهام شرکت‌ها) در قالب قالب جدول زیر آمده است:

* فهرست شرکت ‌های بورسی حاضر در سبد سهام عدالت

از امروز براساس اعلام رئیس سازمان خصوصی ‌سازی در سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir این امکان فراهم شده است که صاحبان سهام عدالت با مراجعه به صفحه مربوط به خود در این سامانه می‌توانند انتخاب کنند می‌خواهند مدیریت سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند و یا به‌ صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی مورد این کار انجام شود.

لیست شرکت ‌های بورسی حاضر در سبد سهام عدالت

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,62 از 5)
Loading...