جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

آشنایی با خواص فوق‌العاده فلفل سیاه؛ پادشاه ادویه ها

انواع فلفل و ادویه ها

فلفل سیاه یکی از اعضای خانواده Piperaceae است و مطابق با جدول رتبه‌بندی ادویه‌ها و مواد غذایی جزو رتبه‌های برتر و مغذی محسوب می‌شود. فلفل سیاه از دیرباز به عنوان یکی از ادویه‌های اصلی در پخت و پز استفاده می‌شد و به عنوان ماده‌ای مغذی در رژیم غذایی ایرانیان به شمار می‌رود.

فلفل سیاه یا پلپل سیاه میوه درخت فلفل است که به صورت خشک شده مصرف می‌شود. گیاه فلفل گیاه بومی جنوب هند است که به عنوان چاشنی دهنده غذاها مورد توجه قرارگرفته است.

مصرف فلفل سیاه در رژیم غذایی به قدری خواص دارد که به هیچ عنوان به فکر جدا کردن آن از رژیم غذایی خود نباشید. ما در این مطلب سعی داریم درباره برخی از مهم‌ترین خواص آن که باعث اهمیت آن در بین تمامی ادویه‌ها شده است بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فلفل سیاه دارای ماده‌ای است که به جلوگیری از تشکیل گاز روده کمک می‌کند و این عمل به دلیل تحریک تولید اسید هیدروکلریک است.

  • فلفل سیاه و لاغری

فلفل سیاه یکی از رایج‌ترین ادویه‌ها در هر آشپزخانه‌ای است. این ادویه پرخاصیت سرشار از آنتی‌آکسیدان و مواد معدنی است.

فلفل سیاه می‌تواند به رفع سوء هاضمه کمک کرده و به هضم راحت تر کمک کند و در نهایت باعث کاهش وزن شود.

البته انواع فلفل‌ها در کنار همه خواص خود ممکن است باعث آلرژی شده و برای افراد مستعد حساسیت ایجاد کنند، اما اگر از این ماده غذایی شگفت‌انگیز به اندازه و به روش درستی استفاده شود می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و به طور طبیعی به کاهش وزن منجر شود.

علاوه بر خرید فلفل سیاه از میان انواع ادویه های مرغوب و مصرف آن به عنوان بهترین چاشنی غذاها می‌توانید از دمنوش آن هر صبح برای افزایش سوخت و ساز بدن استفاده کنید و از بهترین نعمات فلفل سیاه بهره ببرید. می‌توانید نوشیدنی کم‌کالری فلفل سیاه را به وعده صبحانه خود اضافه کنید. فقط کافی است مقداری فلفل سیاه تازه را به چای خود اضافه کنید. افزودن فلفل سیاه به رژیم غذایی شگفتی‌هایی را در هضم راحت‌تر غذا‌ها به همراه دارد و باعث کاهش تجمع چربی در بدن می‌شود و به مدیریت چاقی کمک خواهد کرد.

  • فلفل سیاه برای پوست و مو

همانطور که در این مطلب آورده شده است، فلفل سیاه می‌تواند پیشنهادی عالی برای درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو باشد.

این ادویه دارویی می‌تواند درمان برخی از بیماری‌های اصلی و مشکلات سلامتی کمک کند. و علاوه بر آنها می‌تواند به بسیاری از مشکلات پوست و مو مثل رفع چین و چروک، جلوگیری از ایجاد چروک‌های زود رس، احیای موهای آسیب دیده و رفع شوره سر از آن استفاده کنید. ترکیب فلفل سیاه، زردچوبه به همراه آب ‌و عسل ترکیبی بی‌نظیر برای رفع چین و چروک پوست است.

یکی دیگر خواص مهم فلفل سیاه برای جوان‌سازی پوست خاصیت لایه‌برداری آن است.

فلفل سیاه با داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی باعث کاهش و رفع آکنه و جوش می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای لایه‌بردار و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کرد که باعث درخشانی و جوان‌سازی پوست می‌شود.

لازم به ذکر است که ترکیب فلفل سیاه و عسل و استفاده از این ماسک به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی موها می‌تواند به بازسازی موهای آسیب دیده شما کمک کند. علاوه بر این ترکیب مقداری فلفل سیاه (حدود یک قاشق) به مقداری آب لیمو (حدود ۳ قاشق) می‌تواند بهترین ماسک طبیعی برای افزایش سرعت رشد موها گردد. این ماسک را باید قبل از شست و شوی موها به مدت ۲۰ دقیقه روی موها ماساژ دهید و از نتیجه عالی آن استفاده کنید.

  • فلفل سیاه و سرماخوردگی و آنفولانزا

درباره خواص سلامتی فلفل سیاه

فلفل سیاه با داشتن خواص ضد باکتریایی در درمان اختلالات تنفس بسیار موثر است و باعث تسکین سرفه می‌شود. در هند از گذشته ترکیب عسل و فلفل سیاه به عنوان داروی طبیعی مهارکننده سرفه استفاده می‌شد.

در فصول سرد سال که ایمنی بدن افت می‌کند مصرف فلفل سیاه در تغذیه روزانه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا را بالا می‌برد.

فلفل سیاه غنی از ویتامین C است و مصرف آن در بدن مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و خاصیت ضد احتناقی به همراه دارد. در فصل سرد می‌توانید از دمنوش فلفل سیاه (نصف قاشق چای‌خوری) و زنجبیل (نصف قاشق چای‌خوری) به همراه مقداری عسل بهره‌مند شوید، چراکه بهترین نوشیدنی برای تسکین سرفه و رفع عفونت‌های ریه و گلو است.

  • فلفل سیاه برای زخم معده

طبق تحقیقاتی که سال‌هاست بر روی بیماری‌ها و سرطان معده انجام شده و تصور اینکه فلفل سیاه می‌تواند باعث تحریک معده و تشدید بیماری شود ولی این نتیجه حاصل شد که فلفل سیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی می‌تواند به عنوان درمان بیماری‌ها و سرطان معده مورد استفاده قرار گیرد.

به علاوه مصرف فلفل سیاه باعث جذب ویتامین‌های B، سلنیوم، بتاکاروتن و… در روده شوند و پزشکان آن را یک درمان قطعی برای رفع سرطان معده دانسته‌اند.

توصیه می‌شود که در هر وعده با افزودن مقدار اضافی فلفل سیاه و مصرف در وعده‌های غذایی خود به ساده‌ترین روش ممکن از بروز بیماری‌های معده جلوگیری کرده و به روند سوخت و ساز بدن کمک کنید. همچنین می‌توانید به همراه غذا از ترشیجات خوشمزه مثل ترشی بندری، لیته یا مخلوط میل کنید، چراکه در تهیه این خوراکی‌ها نیز از فلفل سیاه و قرمز استفاده شده است.

  • کاهش کلسترول خون با فلفل سیاه

خواص بسیار فلفل سیاه

انواع فلفل‌ها و به خصوص فلفل سیاه جذب کلسترول را کاهش داده و باعث کاهش چربی خون می‌شوند. مطالعات پزشکان نشان می‌دهند که بیماری‌های قلبی عروقی با اختلال در متابولیسم بدن، چاقی و دیابت در ارتباطند و فلفل سیاه به عنوان اولین ادویه‌های مصرفی مردم می‌تواند به درمان بیماری‌های قلبی کمک کرده و سطح کلسترول بد خون را به ساده‌ترین روش ممکن کاهش دهد.

فلفل سیاه در کنار تمام خواص ذکر شده می‌تواند به سم زدایی بدن و سلامت مغز کمک کرده و اختلالت عصبی و سرطان را درمان کند.مصرف فلفل سیاه در رژیم غذایی به کاهش کلسترول بدن خون و سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند.

پس فلفل سیاه را به عنوان مهم‌ترین و پر خاصیت‌ترین ادویه در سبد غذایی خانوار قرار داده و از خواص بی‌نظیر این گیاه محبوب و دوست‌داشتنی بهره‌مند شوید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.