جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

چند حدیث در مورد معامله

چند حدیث در مورد معامله

معاملهاحادیثی درباره معامله

 

حدیث (۱) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
الْبَیِّعَانِ بِالْخِیَارِ مَا لَمْ یَفْتَرِقَا فَإِنْ صَدَقَا وَ بَیَّنَا بُورِکَ لَهُمَا فِی بَیْعِهِمَا وَ إِنْ کَتَمَا وَ کَذَبَا مُحِقَ بَرَکَهُ بَیْعِهِمَا
خریدار و فروشنده، تا از یکدیگر جدا نشده ‏اند، اختیار [فسخ معامله را] دارند. اگر راست بگویند و [عیب را] آشکار بگویند، داد و ستد براى هر دو، برکت خواهد داشت، و اگر [عیب را] بپوشانند و دروغ بگویند برکت دادوستدشان خواهد رفت.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج ۱۳ ، ص ۲۹۸ ، ح ۱۵۴۱۰

 

gifs

 

حدیث (۲) امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام:
أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یَتَقَبَّلُ بِالْعَمَلِ فَلَا یَعْمَلُ فِیهِ وَ یَدْفَعُهُ إِلَى آخَرَ فَیَرْبَحُ فِیهِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ قَدْ عَمِلَ فِیهِ شَیْئا
فردى کارى را بر مى ‏دارد ؛ اما خودش آن را انجام نمى ‏دهد ؛ بلکه به دیگرى وا مى‏ گذارد و در این میان سود مى ‏برد. فرمود: نه، مگر آن که خودش نیز مقدارى از آن کار را انجام دهد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۲۷۳ و ۲۷۴ ، ح ۱

 

gifs

 

حدیث (۳) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
مَنْ ظَلَمَ أَجِیراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّهِ وَ إِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَهِ خَمْسِمِائَهِ عَام‏
کسى که مزدِ اجیرى را کم دهد ، خداوند عملش را باطل مى‏ گرداند و بوى بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام مى‏ رسد، بر وى حرام مى‏ کند.
من لا یحضر الفقیه ج ۴ ، ص ۱۲ ،ح ۴۹۶۸ {شبیه این حدیث در امالی(صدوق) ص ۴۲۷ ،ح ۱ }

 

gifs

 

حدیث (۴) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
ظُلمُ الأجِیرِ أجرَهُ مِن الکبائرِ .
کم دادن مزد اجیر (کارگر) ، از گناهان کبیره است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۱۰۰ ، ص ۱۷۰ ، ح ۲۷

 

gifs

 

حدیث (۵) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
أعطُوا الأجیرَ أجرَهُ قَبلَ أنْ یَجِفَّ عَرَقُهُ
مزد کارگر را پیش از آن که عرقش خشک شود بدهید
صحیفه امام رضا علیه السلام ص ۸۸ ، ح ۵

 

gifs

 

حدیث (۶) امام علی علیه السلام :
نَهى [رسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله] أن یُسْتَعمَلَ أجیرٌ حتّى یُعلمَ ما اُجرتُهُ .
[پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله] نهى فرمود از این که کارگرى، پیش از تعیین مزدش، به کار گرفته شود.
من لا یحضره الفقیه ج ۴ ، ص ۱۰ ، ح ۴۹۶۸ – امالی(صدوق) ص ۴۲۶ ، ح ۱

 

منبع : aviny.com

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,60 از 5)
Loading...