پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

چرخش بیضه : علل، تشخیص و درمان

535353453

چرخش بیضه چیست؟

چرخش بیضه در پسرهای جوان شایع است و در سنین نوجوانی شایعتر است. البته ممکن است چرخش بیضه در مردان تا ۳۰ سالگی و حتی سنین بالاتر نیز بروز کند.

بیضه ها توسط عروق خونی که همراه با اعصاب و مجاری اسپرم از طریق طناب اسپرماتیک و از حفره شکمی به داخل کیسه بیضه ها وارد شده اند، تغذیه می شوند.

بیضه ها به صورت شل و آویزان داخل کیسه بیضه قرار دارند و در مواردی نادر ممکن است در هم پیچیده شوند، به طوری که جریان خون به بیضه ها مشکل شده و مجاری خونرسانی به بیضه ها مسدود شوند.

علائم چرخش بیضه ها چه چیزهایی هستند؟

معمولا چرخش بیضه باعث درد و ورم ناگهانی کیسه بیضه شده و بیضه ی مبتلا معمولا قرمز و دردناک می شود.

این وضعیت ممکن است به حدی دردناک باشد که باعث تهوع و استفراغ شود.

در چنین شرایطی باید به صورت اورژانسی واکنش نشان بدهید و فرد مبتلا را بلافاصله برای انجام اقدامات پزشکی به مراکز درمانی انتقال دهید. اگر خونرسانی به بیضه ها برای مدتی طولانی قطع شود ممکن است منجر به آسیب دیدن دائمی یک یا هر دو بیضه شود.

پس فراموش نکنید که بعد از مشاهده علائم بالا بلافاصله فرد مبتلا را به بیمارستان یا اورژانس (یا سایر مراکز درمانی در دسترس) انتقال دهید.

درمان چرخش بیضه چگونه است؟

بعد از مراجعه به اورژانس، وضعیت بیمار به دقت بررسی می شود.

متاسفانه هیچ روش تشخیصی برای تشخیص سریع و بدون تاخیر چرخش بیضه وجود ندارد.

اغلب برای تشخیص چرخش بیضه، فرد مبتلا تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و پزشک جراح برشی کوچک را در کیسه بیضه ها ایجاد کرده و رگ های خونی بیضه ها را بررسی می کند. توصیه شده است که این کار باید حداکثر در ۴ تا ۶ ساعت بعد از شروع درد بیضه یا بیضه ها انجام شود.

اگر چرخش بیضه رخ داده باشد و رگ های خونی مسدود شده باشند، پزشک جراح بلافاصله آنها را آزاد کرده و به حالت طبیعی خود باز می گرداند. در این حالت خون دوباره داخل رگ ها به جریان در خواهد آمد.

در اغلب موارد بلافاصله بعد از بازگرداندن بیضه ها به حالت طبیعی، خون در رگ های بیضه ها جریان پیدا کرده و بیضه ها از رنگ آبی تیره به صورتی (که نشانه ی سلامت بیضه ها است) تغییر پیدا می کند. این حالت می تواند تایید برقراری مجدد جریان خون در بیضه ها باشد.

معمولا پزشک جراح، به کمک چند بخیه بر روی پوشش بیضه و عضلات اسکروتوم از بروز مجدد این عارضه پیشگیری می کند.

اگر تشخیص و درمان برای مدت زیادی به تاخیر انداخته شود ممکن است جریان خون داخل بیضه ها به حالت طبیعی  خود باز نگردد.

در برخی موارد به علت طولانی شدن توقف خونرسانی به بیضه، بیضه سیاه شده و در چنین شرایطی تنها راه حل ممکن برداشتن آن بیضه می باشد.

احتمالا قبل از برداشتن بیضه از فرد رضایتنامه کتبی گرفته خواهد شد.

ممکن است بعد از خارج کردن بیضه، برای اینکه کیسه بیضه ظاهر طبیعی خود را از دست ندهد، پزشک جراح از یک بیضه مصنوعی استفاده کند. بیضه های مصنوعی تنها جنبه ظاهری داشته و نمی توانند عملکرد بیضه را شبیه سازی کنند اما می توانند به لحاظ ظاهری فقدان یک بیضه را جبران کنند. البته این کار در تمام موارد چرخش بیضه انجام نمی شود و باید به درخواست خود فرد بیمار باشد، لذا در صورت تمایل، موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

شفاجو
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...