پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نکاتی در مورد چیدن سفره عقد

چیدمان و تزیین سفره عقد
آیا می خواهید سفره عقد تان را خودتان بچینید 

تفاوتهای سفره عقد مدرن و سنتی

اگر تصمیم گرفتید که سفره ی عقدتان را خودتان طراحی کنید، قبل از هر چیز جزئیات سفره را بدانید. سفره عقد هم مثل سفره ی هفت سین یک سری محتویات کلی دارد که میان بیشتر اقوام و فرهنگ ها ایرانی مشترک است و ملزومات جزیی که ممکن است تفاوت های کوچکی را میان سفره عقد های مختلف ایجاد کند. معمولا اجزای سفره عقد شامل قرآن، آیینه،‌ شمعدان،‌نبات، نقل و سکه، تخم مرغ، فندق و گردو و بادام، نان و پنیر، گل،‌میوه، عسل و کله قند است در حالی که بسته به سلیقه و یا رسم و رسومات خانوادگی اجزای دیگری مانند اسفند، گلاب، دانه های خشخاش، برنج، نمک، رازیانه، چای کندورهم به سفره اضافه می شود.

 

چیدمان سنتی، مدرن یا ترکیبی از هر دو؟

سفره:

اول تصمیم بگیرید که می خواهید سفره عقدتان را به سبک سنتی بچینید و یا مدرن. برای طراحی سنتی بهتر است از پارچه های ترمه و یا قلم کار استفاده کنید. در چیدمان مدرن تورهای رنگی و یا پارچه های دانتل بکار می برند.اگر انتخاب شما برای سفره عقد، تور است پیشنهاد می کنیم از تورهای خشک و حجم دار استفاده کنید تا وقتی اجزای سفره را روی آن می چینید ظروف در آن فرو بروند در این حالت حجمی از تور اطراف ظروف را می گیرد.

 

ظروف:
در چیدمان سنتی سعی کنید انتخاب اولتان ظروف سفالی و یا فلزی باشد. ظروف سفالی به نسبت ظروف فلزی بیشتر در دسترس هستند و از سویی قیمت پایین تری هم دارند. در چیدمان مدرن دستتان برای انتخاب ظروف بیشتر باز است. ظروف شیشه ای مثل کریستال و یا ظرف های گیلاسی شکل بزرگ جلوه زیبایی دارند.

 

ایجاد یک سطح بالاتر از سفره:

اگر چند تا میز پایه کوتاه درخانه تان پیدا کنید که نورعلی نور است، می توانید زیر سفره تان قراردهید تا کمی سطح آن بالاتربیایید وبخشی ازظروف و اجزای سفره را روی سطح بالاتر بگذارید و یک سری دیگر را هم روی سطح پایین تر.

 

قرآن:

با توجه به اندازه قرآن، رحل زیبا تهیه کنید و آن را به نشان احترام وتقدس بالای سفره قرار دهید.

 

گلاب:

برای ظرف گلاب می توانید از یک تنگ شیشه ای با طراحی سنتی و یا یک گلاب پاش سفالی استفاده کنید. در ظرفی که برای گلاب انتخاب می کنید مهم این است که نشانه های سنتی دیده شود و رنگ آن با ظروف دیگرسفره هماهنگی داشته باشد.

 

نبات:

برای زیباتر شدن سفره، نبات سفید و زعفرانی را با هم ترکیب ودر ظرف بگذارید.برای تنوع رنگ در سفره، ازنبات های رنگی استفاده کنید.

 

تخم مرغ:

به جزئیات توجه کنید و یادتان نرود که بهتر است تخم مرغ ها را رنگ کنید و یابه وسیله ی اکلیل و منجوق آن ها را تزیین کنید.

 

آجیل:

اگر سفره تان خلوت است، فندق، گردو و بادام را در ظرف های جداگانه ای بگذارید. اما اگر سفره تان شلوغ شده و درتعداد ظرف ها هم با محدودیت رو به هستید همه را در یک ظرف بریزید و میان آن ها هم نقل های رنگی بپاشید.

 

نان و پنیر و سبزی:

در گذاشتن سبزی خوردن مختار هستید ولی اگر قرار است بعد از جاری شدن عقد از آن نان و پنیر بخورید بهتر است سبزی هم کنارش باشد. البته سبزی هم می تواند عنصر خوبی برای تزیین سفره باشد. در انتخاب نان اگر بخواهید خیلی سنتی عمل کنید باید سنگک بگذارید یا نان لواش یا بربری. برای نان بهتر است، سینی بزرگی در نظر بگیرید تا مجبور نشوید، نان ها را ببرید. اگر هم خواستید می توانید طرحی بزنید و نان را به همان شکل برش دهید. طرح ترنج می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

میوه:

برای ظرف میوه تان ازهر میوه ای که دوست داشتید، استفاده کنید. ولی آن چه که بیشتر از سایر میوه ها در سفره عقد های سنتی استفاده می شود انار و سیب سرخ است. البته اگر می خواهید از این دو میوه استفاده کنید بهتر است یکی از آن ها را انتخاب کنید و در ظرف بچینید چون هر دو میوه از لحاظ فرم و رنگ تقریبا شبیه هم هستند. در چیدمان مدرن معمولا انواع میوه ها را می چینند که موز و آناناس از مهم ترین آن هاست.

 

عسل:

ظرف عسلی که انتخاب می کنید بهتر است کوچک و سبک باشد. روی آن را هم می توانید چند تا گل نرگس بگذارید. اگر نمی خواهید عسل را با دست در دهان هم بگذارید، از قاشق مخصوص عسل خوری استفاده کنید و آن را کنار ظرف بگذارید.

 

کله قند:

اگر قرار است همان کله قندی که سر سفره است را بردارند و روی تور بالای سرتان بسابند از کله قند های کوچک استفاده کنید وبه وسیله ی روبان، تور و یا نوارهای ملیله دوزی شده آن را تزیین کنید. اما اگر می خواهید کله قند سفره از کله قند تور جدا باشد آن را بزرگ تر انتخاب کنید.

 

گل:

نوبت می رسد به گل آرایی که این روزها خیلی به آن توجه می شود. ممکن است بخواهید سفره را پر کنید از گلدان های گل در انواع و اقسام مختلف، اما پیشنهاد ما به شما این است که تعادل را در استفاده از گل حفظ کنید و و اجازه بدهید تا بقیه ی اجزای سفره هم به اندازه ی خودشان دیده شوند. در چیدمان سنتی می توانید دو گلدان زیبا که می تواند گل شمعدانی باشد و یا هر گلی که باب سلیقه ی شماست را در گوشه های سفره قرار دهید. در چیدمان مدرن بهتر است گل ها را در سطحی بالاتر از سفره قرار دهید و از گل های آویزی یا آبشاری استفاده کنید. اگر می خواهید گل آرایی سفره تان زیادتر باشد، یک کلک کوچولو هم بزنید و علاوه بر گل های طبیعی از گل های مصنوعی هم استفاده کنید.

 

آیینه و شمعدان:

توجه داشته باشید که زاویه ی قرار گرفتن آیینه را با جایی که صندلی های عروس و داماد قرار دارد، جوری تنظیم کنید که هر دو با نزدیک کردن سرهایشان به یکدیگر بتوانند تصویر خود را در آیینه ببینند. با در نظر گرفتن اندازه شمعدان هایتان و البته ترکیب رنگی که در سفره از آن استفاده کردید، شمع مناسبی برای سفره تان تهیه کنید.

توضیحاتی که دادیم تنها بخشی از نکاتی است که شما باید به آن ها توجه کنید در حقیقت این جزئیات و ریزه کاری ها هستند که در زیبایی و چشم گیر شدن سفره عقدتان تاثیر واقعی را می گذارند. فراموش نکنید که مهم ترین ویژگی سفره عقدی که خودتان می چینید این است که قسمتی از وجودتان را که شامل علایق و سلیقه ی شما هم می شود در آن به نمایش می گذارید. پس فقط به آن چه که مد هست و یا نیست توجه نکنید. اگر این موضوع خوشحالتان می کند بهتر است بدانید که هزینه ای که برای چیدن سفره ی عقد با دستان خودتان می کنید بسیار کم تر از هزینه ای است که باید برای سفره عقد های آماده و تکراری،پرداخت کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...