جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مراقبت از موها در دوران بارداری

مراقبت از موها در دوران بارداری

چگونه در دوران بارداری موهایی زیبا و سالم داشته باشیم

وقتی متوجه باردار بودن خود می‌شوید علاوه بر هیجانی که برای تولد کودک خود دارید، چیزهای دیگری نیز هستند که باید خود را برای آنها آماده کنید.

متخصصین پوست و مو تاکید دارند که موهای شما در این دوران در بهترین و پرپشت ترین حالت خود هستند پس از آنها لذت ببرید و برای داشتن موهایی زیبا در طول این نه ماه خود را آماده کنید.

تغییرات مو

موی افراد در حالت عادی رشد، سه مرحله را طی می‌کند: رشد فعال، مرحله استراحت و مرحله ریزش. در طول این سه مرحله در طی یک روز معمولا صد تار مو از سر فرد می ریزد. وقتی شما باردار هستید ترشح هورمون های حاملگی چرخه رشد موی شما را تغییر میدهد. موهای شما رشد می‌کنند و روی سرتان باقی می‌مانند بدون آنکه بریزند در نتیجه موهایی بلندتر و پرپشت تر از همیشه خواهید داشت.

بعضی تحقیقات نشان داده اند که هر تار موی شما نیز در دوران بارداری به مراتب قطورتر از قبل و یا بعد از آن است.

گاهی ممکن است در این دوران یا بعد از آن فر موهای شما بیشتر شود. البته هنوز مکانیزم دقیق این تغییرات برای پزشکان معلوم نیست. سوالات بسیاری مطرح است که آیا هورمون های حاملگی می‌توانند باعث تغییر در منافذ رویش موی سر شوند یا نه. این منافذ هستند که شکل و جنس موی شما را تعیین میکند.

پرهیز از مواد شیمیایی

اگر به طور معمول عادت دارید که موهای خود را رنگ، هایلایت و یا فر کنید، شاید بهتر باشد که در دوران بارداری استراحتی به موهای خود بدهید. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که رنگ کردن مو در این دوران را متوقف کنید و عده ای دیگر نیز معتقد هستند که این کار مشکلی را ایجاد نمی‌کند. این در حالیست که به نظر بعضی دیگر از پزشکان از رنگ کردن مو در سه ماهه اول بارداری باید خودداری شود ولی بعد از آن اشکالی بوجود نخواهد آمد.

چرا نظرات تا این حد متقاوتند؟ مطالعات بسیار کمی در مورد اثرات رنگ مو و سایر مواد شیمیایی بر روی زنان باردار انجام شده است چراکه این احتمال وجود دارد که در طول آزمایش این مواد توسط پوست سر جذب شده و به کودک در حال رشد آسیب برسانند.

یکی از متخصصان پوست می‌گوید”ما در واقع به طور دقیق نمی‌دانیم که آیا مواد به داخل بدن جذب میشوند یا نه ولی در هر صورت منافذ عمیق بسیاری روی پوست سر وجود دارند که این احتمال را زیاد می‌کنند. پس هر چه کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنید بهتر است.”

چنانچه در مورد استفاده از مواد شیمیایی نگران هستید ولی به دلایل حرفه ای نیاز دارید که ظاهر خود را حفظ کنید میتوانید موهای خود را هایلایت کرده و از رنگ موی طبیعی استفاده کنید.

همچنین اگر موهای شما خاکستری شده‌اند استفاده از حنا روش خوبی برای کسانی است که می‌خواهند روش های طبیعی تری را در پیش بگیرند.

از کراتینه کردن موها در دوران بارداری خودداری کنید زیرا مواد کراتینه حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند.

مراقبت از مو در دوران بارداری

نیازی نیست که وقتی باردار هستید شامپو، ماسک مو، ژل، موس و یا روغن موی خود را عوض کنید ولی اگر از شامپو ضد شوره استفاده می‌کنید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید به این علت که بعضی از شامپوهای حاوی دارو، نباید در این دوران استفاده شوند.

روش های زیادی وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانید از سلامت و جلای موهای خود در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با رعایت توصیه‌هایی مقدار ریزش مو را پس از زایمان در حداقل نگه دارید.

  • ماساژ مو با روغن نارگیل یا کنجد

یکی از بهترین روش های خانگی مراقبت از مو ماساژ با روغن است. دو یا سه بار در هفته، مقداری روغن گرم را با استفاده از سرانگشتان‌تان به کف سر بمالید. می‌توانید برای ماساژ از روغن نارگیل یا کنجد استفاده کنید. از روغن بادام و زیتون هم می‌توان استفاده کرد. همچنین می‌توانید روغن هایی نظیر کنجد، کرچک یا نارگیل، هوهوبه و بادام شیرین را با هم مخلوط کنید. عصاره‌هایی مانند استوقدوس، رزماری، بابونه، سرو یا علف لیمو را به روغن ها اضافه کنید. روغن استوقدوس خاصیت تحریک رشد مو دارد و روغن رزماری باعث افزایش ضخامت مو می‌شود. بابونه موهای شما را نرم و براق می‌کند و روغن سرو ریزش مو را کند می‌کند.

  • استفاده از شامپو و نرم کننده خوب حاوی روغن ارگان، آلوئه‌ ورا، روغن آووکادو یا هوهوبه

برای مراقب از موی بانوان باردار توصیه میشود که شامپو و نرم کننده خوبی انتخاب کنند. شامپو موها را تمیز نگه می‌دارد و بوی خوبی به آن‌ می‌دهد. یک شامپوی خوب با ترکیبات درست می‌تواند بهبود رشد و کنترل عوارضی نظیر شوره را که موجب ریزش مو می‌شود به همراه داشته باشد. بسته به نوع موی خود شامپو را انتخاب کنید و سعی کنید ترکیبات آن مواد طبیعی نظیر روغن ارگان، آلوئه‌ ورا، روغن آووکادو یا هوهوبه باشد تا به رشد مو و درخشش آن کمک کند. نرم کننده‌ها موها را مرطوب و از گره‌خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. یک نرم کننده خوب همچنین شامل موادی مغذی است که موها را نرم و تغذیه می‌کند. به تنظیم pH مو یاری می‌رساند و پولک‌های مو را که محافظ بیرونی موهاست و روی هر تار مو را پوشانده نرم می‌کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...