جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

علل بروز بیماری ام اس چیست ؟

دلایل بروز بیماری ام اس - بیماری MS

علل بیماری ام اس چه چیزهایی هستند؟

 

پزشکان هنوز علل اصلی بروز بیماری ام اس را کشف نکرده اند اما در این زمینه اطلاعات جالبی در دست است که نشان می دهد ممکن است ژنتیک، عوامل محیطی و احتمالا حتی یک ویروس خاص در بروز این بیماری نقش ایفا کنند.

محیط چگونه می تواند در بروز بیماری ام اس تاثیر داشته باشد؟

اطلاعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که روند های مختلفی در مورد بیماری ام اس وجود دارد: نرخ ابتلا در اقوام و نژاد های مختلف به مقدار قابل ملاحظه ای متفاوت است. این بیماری در اسکاتلند، اسکاندیناوی و بخش شمالی اروپا رایج تر است. در ایالات متحده، شیوع این بیماری در سفید پوستان بیشتر از سایر نژاد ها می باشد.

مطالعات نشان داده است که بیماری ام اس در بخش های خاصی از جهان شایع تر است اما اگر مثلا شما قبل از سن بلوغ از یک منطقه با خطر ابتلای بالا به یک منطقه با خطر ابتلای پایین مهاجرت کنید، خطر ابتلای شما نیز تا حدودی کاهش می یابد. این داده ها نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض برخی عوامل محیطی، قبل از سن بلوغ، ممکن است منجر به بروز بیماری ام اس شود.

علاوه بر این، بیماری ام اس در مناطقی با آب و هوای معتدل، شایعتر است. به عنوان مثال در هر دو نیم کره، با فاصله گرفتن از استوا، میزان شیوع این بیماری نیز افزایش می یابد.

همچنین بیماری ام اس یک حالت اپیدمیک و یا همه گیر نیز دارد. به عنوان مثال مطالعه بر روی گروهی از افراد که بعد از جنگ جهانی دوم در سواحل دانمارک ساکن شدند، این عوامل محیطی را نشان می دهد.

 

ژنتیک در بروز بیماری ام اس چه نقشی را بازی می کند؟

محققان بر این باورند که بیماری ام اس ممکن است به ارث برده شود (ژنتیک باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس در اعضای خانواده شود.) بستگان درجه اول، دوم و سومِ افراد مبتلا به بیماری ام اس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. خواهر و برادر های فرد مبتلا به ام اس ۲ تا ۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

محققان معتقدند که بیش از یک ژن در افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس دخیل است. برخی محققان معتقدند که فردی که با ژن های بیماری ام اس به دنیا می آید، بعد از قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی محرک این بیماری، به این بیماری خود ایمنی دچار می شود.

تکنیک های پیشرفته جدید ممکن است به دانشمندان برای پاسخ به این سوال و میزان تاثیر ژن ها در بروز بیماری ام اس کمک کنند.

چه ویروس هایی با بیماری ام اس در ارتباطند؟

برخی مطالعات نشان داده است که ممکن است بسیاری از ویروس ها مانند اپشتن بار (مونونوکلئوز)، ویروس آبله مرغان و واکسن هپاتیت منجر به ابتلا به بیماری ام اس شوند. با این حال این فرضیه هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

آیا عوامل دیگری در ابتلا به بیماری ام اس تاثیر می گذارند؟

شواهد نشان می دهد که هورمون ها و از جمله هورمون های جنسی می توانند بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و سیستم ایمنی نیز بر آنها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال دو هورمون استروژن و پروژسترون، دو هورمون جنسی مهم زنانه، می توانند برخی از فعالیت های سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند. تستوسترون نیز که یک هورمون جنسی مردانه است می تواند به عنوان یک مهار کننده برای پاسخ های سیستم ایمنی عمل کند. در طول دوران بارداری، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بسیار بالا می رود که همین امر می تواند توضیحی باشد بر کمتر شدن فعالیت های بیماری ام اس در افراد باردار.

 

توجه دقت کنین

بیماری ام اس و علایم آن

 

 

shafajoo.ir

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...