جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه نان چاودار / دستور پخت نان روگن

دستور پخت نان چاودار یا روگن

نان چاودار یا نان روگن سرشار از فیبرهای غذایی بوده و در مقایسه با نان تهیه شده با آرد گندم دارای املاح معدنی بیشتری است. استفاده اندکی از نان چاودار باعث احساس سیری می شود بدون اینکه شخص احساس سنگینی کند.

 

نان چاودار , نان روگن

 

روگن چیست ؟

روگن (Roggen) در زبان آلمانی به معنی “چاودار” است و نان روگن همان طور که از نامش پیداست برای نخستین بار در آلمان تهیه شده حاوی آرد چاودار می باشد.

رنگ آن نیز در مقایسه با بسیاری نان­های دیگر نظیر باگت، تیره تر بوده از این رو در طبقۀ نان­های تیره قرار می­گیرد.

نان روگن به جهت دارا بودن آرد چاودار منبع خوبی از مواد معدنی (خصوصاً منیزیم) و ویتامینهای گروهB، از جمله اسید فولیک (ویتامین B9)،تیامین(ویتامین B1) و نیاسین (ویتامین B3) می­باشد.

نان چاودار محرک تولید انسولین می باشد و ازطرف دیگر استفاده از این نان باعث می شود قند خون به کندی بالا رود که برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از نان های چاودار باعث تسکین دردهای مفصلی می شود.

یکی دیگر از مزایای نان چاودار استفاده از خمیر ترش می باشد و به هیچ وجه از جوش شیرین در آن استفاده نمی شود.

 

مواد لازم برای تهیه نان چاودار :

شیر ولرم ۲۰۰میلی لیتر
شکر ۱قاشق غذا خوری
بهبود دهنده ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱/۵قاشق چایخوری
روگن ۲ قاشق غذاخوری سرصاف
خمیر مایه ۱/۵قاشق غذاخوری
روغن مایع یا زیتون ۴ — ۶ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱عدد
آرد به اندازه ای که خمیر بدست نچسبه ۳تا ۴ لیوان

 

نان چاودار , نان روگن

طرز تهیه نان روگن :

شیر ولرم رو باشکر مخلوط کنین و خمیرمایه رو روی اون بپاشین و روشو بپوشونین تا عمل بیاد حدودا ده دقیقه تا یک ربع کافیه.

تخم مرغ و روغن رو داخل یک کاسه ی بزرگ باهم مخلوط کنین و مخلوط شیر و خمیر مایه رو که حالا دیگه کاملا پف کرده رو بهش اضافه کنین.

آرد و بهبوددهنده و نمک و روگن رو دوبار الک کنین و کم کم به موادتون اضافه کنین و با دست ورز بدین تا جایی آرد اضافه کنین که خمیر بدستتون نچسبه.

بیشتر اضافه نکنین چون لطافت خمیر رو از بین میبره.

خمیر رو ده دقیقه ورز بدین من صد بار خمیر رو روی میز کار میکوبم اینجوری راحت تر .

حالا اون رو توی یه کاسه که خوب چربش کردین قراربدین و روشو کاملا بپوشونین وحدود یک ساعت و نیم یه جای گرم قرار بدین تا حجمش دوبرابر بشه من فر رو دو دقیقه با ۲۰۰ درجه گرم میکنم بعد روی کاسه رو میپوشونم و اونو توی فر خاموش میذارم .

بعد از استراحت پف خمیر رو با انگشتاتون بگیرین و روی میز یکمی آرد بپاشین و خمیر رو با وردنه باز کنین و اونو رول کنین و داخل قالب لوف قرار بدین.

قالب رو یا کاغذ روغنی بندازین ویا از روغن جداکننده استفاده کنین و کف و دیواره ها رو کاملا چرب کنین تا نونتون به قالب نچسبه و دوباره روی خمیر رو با پارچه ی نمدار بپوشونین و نیم ساعت بهش استراحت بدین.

فر رو با درجه ی ۱۸۰ گرم کنین و سطح نونتون رو با شیر و روغن مایع بوسیله ی قلم مو چرب کنین و روشو کنجد بپاشین و فویل بکشین روی فویل رو با چاقو چند تا سوراخ بزنینو قالب رو داخل فر قرار بدین و حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه با همون دمای ۱۸۰ درجه بپزین.

بعد از پخت نون رو به آرومی از قالب بیرون بیارین و روی توری خنک کننده قراربدین و اجازه بدین تا کاملا خنک بشه و بعد بُرِش بزنین.
نوش جانتون.

نکته:

من برای تهیه ی این نان از یک لیوان آرد ستاره و دولیوان و نیم آرد سنگک استفاده کردم که به نظرم میشه کلا از آرد سنگک استفاده کرد.

روگن رو بیشتر نریزین چون نونتون تلخ میشه. تخم مرغ رو هم میتونین کاملا حذف کنین، ولی اگر باشه، نونتون کیفیت خیلی بهتری پیدا میکنه.

روگن یه پودر قهوه ای رنگ هستش که تقریبا بوی قهوه میده و معمولا از نان فانتزی ها میتونین تهیه کنین.

 

منبع:پیج اینستا درسا کلانتری

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 75, میانگین امتیاز: 4,29 از 5)
Loading...