پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی اصل خوزستانی

قلیه ماهی یکی از معروف ترین غذاهای جنوب ایران خصوصا استان های اهواز و هرمزگانه (هر چند که من قلیه میگو رو بیشتر میپسندم). در بخش آموزش آشپزی طرز تهیه این خورش خوشمزه را براتون انتخاب کردیم. اگر بخواهیم از بهترین غذاهای ایرانی و محلی نام ببریم، بی شک غذاهای جنوبی در بالاترین رتبه ها جای می گیرند. در این مطلب طرز تهیه قلیه ماهی خوزستانی که در تمام نقاط ایران طرفدار دارد را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی اهوازی

زردچوبه و نمکبه مقدار لازم
پودر فلفل قرمز۱ قاشق چایخوری
تمرهندی۱ بسته
پیاز متوسط۱ عدد
سیر۱ کله
گشنیز و شنبلیله (شنبلیله ۵۰ گرم باشد تا تلخ نشود)۳۰۰ گرم
ماهی شوریده یا سنگسر یا هامور پوست گرفته و پاک شده۱ کیلوگرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

طرز قلیه ماهی خوزستانی خوشمزه

پیاز خرد شده را با ۳ قاشق سوپخوری روغن، کمی تفت می دهیم. سپس سیر له شده و شنبلیله و گشنیز خرد شده، را اضافه می کنیم و تفت میدهیم.

توجه کنید سبزی باید با شعله کم تفت داده بشه تا وقتی که کاملا آب سبزی خشک بشه (وقتی سبزی به کف دیگ میچسبه یعنی آبش خشک شده).

بعد از اینکه آبش خشک شد روغن اضافه کنید. (روغن را کم کم اضافه کنید چونکه سبزی روغن رو میخوره و بعد که سرخ شد روغن رو پس میده).

مدام تفت بدید تا سبزی کامل سرخ بشه. با شعله زیاد حدود نیم ساعت باید سبزی رو سرخ کنید و مواظب باشید که ته نگیره ولی باید کاملا سیاه بشه.

ماهی را با کمی زردچوبه و نمک، به سبزی اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم.

بعد شیره تمرهندی و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و قلیه ماهی را با شعله ملایم به مدت ۳۰ دقیقه می پزیم و به این ترتیب غذا آماده می شود.

قلیه ماهی

فوت و فن خوشمزه شدن قلیه ماهی جنوبی اصل

برای گرفتن شیره تمر هندی روی آن یک لیوان آب ریخته و از آبکش رد کنید تا هسته هایش جدا شود. شاید لازم باشد اینکار را یکبار دیگر هم تکرار کنید.

می توانید برای لعاب دادن به خورش قلیه ماهی دو قاشق آرد را همراه تمبر هندی از آبکش رد کنید.

قلیه ماهی را می توان به تنهایی و با نان مصرف کرد ولی بهتر است مقداری پلو تهیه شود تا یه صورت پلو و خورش مصرف شود.

توروخدا خیلی مواظب سبزیتون باشید بعد نگید سبزیمونو سوزوند. آخه راز خوشمزگی قلیه ماهی و قرمه سبزی ما خوزستانیا به همینه که سبزی رو بی نهایت سرخ میکنیم تا مرز سوختن.

ماهی های : سَنگِسَر، هامور، شیر، سُرخو، جَش، سِکِن، شوریده و حلوا سیاه و … برای تهیه این غذا مناسب هستند. چون این ماهی ها خار کمتری دارند و ماهی قلیه نباید خارهای ریز داشته باشد.

ماهی را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و سپس آنرا می شوییم. ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنیم بایستی گوشت لخم بدون استخوان باشد.

قلیه ماهی رو توی قابلمه بزرگ بپزید طوری که ماهیا روی هم نباشن. آخه بعد که میخواید سرو کنید امکان داره ماهیا له بشه و خورشت پر از خار بشه و خار بیاد توی دهنتون که واقعا حال آدمو میگیره.

قلیه ماهی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 146, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...