پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

روش تمیز کردن کامپیوتر شخصی

961927_527

روش تمیز کردن کامپیوتر شخصی

از آنجا که نوت بوک و تبلت ها همدمان همیشگی کاربرانشان بوده و همه جا، حتی سر میز غذا و…همراه آنها هستند باید نسبت به تمیز و پاکیزه بودن آنها وسواس زیادی نشان داد.حالا هم که به سال جدید نزدیک می شویم، خوب است کاربران رایانه های شخصی دستی بر کامپیوتر های خود کشیده و گرد و غبار کار مداوم را از تن و جان آن بزدایند.

این کار چند حسن دارد: اول اینکه کامپیوتر بیچاره را از آلودگی و گرد و غبار نجات می دهیم. حسن دیگرش هم این است که با این اقدام به حفظ سلامت خود نیز کمک کرده ایم، چرا که رایانه و تجهیزات آن نظیر موس، کی بورد و… بیش از هر وسیله دیگری در جذب میکروب، باکتری و ویروس های بیماری زا مستعد هستند.

تحقیقات نشان داده اند که برخی از کیبوردها حتی از بسیاری از مکان های آلوده، کثیف تر هستند؛ پس بهتر است دست به کار شوید و سریع نوت بوک، تبلت یا حتی گوشی موبایلتان را میکروب زدایی کنید.اما دست نگه دارید. هر کاری روشی دارد و همه روش های تمیز کردن نوت بوک و تبلت مناسب نیستند و ممکن است در صورت استفاده از برخی از ابزار و مواد شوینده به دستگاه آسیبی جدی وارد آید.

با توجه به این موضوع، ما در این بخش اشاره ای به برخی از روش های تمیز کردن نوت بوک و تبلت و در کل کامپیوترهای شخصی داریم. اگر به این موضوع علاقه مندید، این مطلب را بخوانید:

چگونه کامپیوترمان را بتکانیم؟

امروزه اکثر کاربران رایانه از تمیزکننده هایی که در قالب اسپری، قطره و دستمال های مرطوب در بازار موجودند، برای تمیز کردن رایانه استفاده می کنند. این تمیزکننده ها در مارک های مختلفی که اکثرا متفرقه هستند در بازار موجودند و محصول کشور چین هستند.

البته استفاده از این تمیزکننده ها حتی در صورت تقلبی بودن به مراتب بهتر از استفاده از محلول های من درآوردی است که برخی از کاربران رایانه از آن استفاده می کنند.

البته تا قبل از عرضه گسترده این تمیزکننده ها، بسیاری از کاربران کامپیوتر، این کالا را با محلول آب و وایتکس، آب و پودر و مواد شوینده یا خمیردندان تمیز می کردند؛ اما امروزه با عرضه گسترده پاک کننده های کامپیوتر و توصیه هایی که در زمینه صدمات ناشی از استفاده از این مواد بر کامپیوتر شده است، کمتر از مواد شوینده برای پاکیزگی کامپیوتر استفاده می شود .

PHA SurFace ، papko، micro Fiber clean cloth،clean ARVAN؛ و… از برندهایی هستند که پاک کننده هایی برای تمیز کردن کامپیوتر به بازار عرضه کرده اند و اکثرا محصول کشور چین هستند و در این بین محصولات آلمانی در حد محدودی در بازار وجود دارند. این مواد با قیمت های مختلفی از پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسند.

نکاتی برای تمیز کردن نوت بوک و تبلت

توجه داشته باشید که برخلاف ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه استفاده از مواد پاک کننده باعث بروز صدمات زیادی به کامپیوتر می شود، این مواد هیچ آسیبی به دستگاه نمی زنند، چراکه در تولید این مواد از استانداردهای خاصی پیروی شده است.کارشناسان می گویند؛ استفاده مداوم از مواد پاک کننده در موارد خاص باعث بروز صدماتی در ظاهر دستگاه می شود ولی استفاده از این مواد در فواصل زمانی معین (هر سه ماه یکبار)صدمه ای به کامپیوتر نمی زند.

ابتدا بدانید که بهترین روش آن است که پیش از هر کاری به دفترچه راهنمای کامپیوتر خود مراجعه کنید و ببینید در آنجا چه دستورالعملی برای تمیز کردن لپ تاپ شما داده شده است.

قبل از هرکاری رعایت ایمنی لازم است؛ پس لپ تاپ را کامل خاموش کنید و دوشاخه آن از پریز درآورید. اگر باتری لپ تاپ جدا می شود حتما این کار را بکنید، تا خطر شوک الکتریکی و صدمه احتمالی به دستگاه کاهش یابد. در ضمن اگر چیزهای دیگری مثل هارداکسترنال هم به درگاه های لپ تاپ وصل هستند همه را جدا کنید.ازبه کاربردن پارچه های زمخت و زبر و موادی که دارای حلال های آمونیاکی هستند، خودداری کنید.

انواع گرد و خاک و کثافت مانند موی حیوانات و غیره ممکن است به درون کامپیوتر شما رفته باشد.خاک سیگار و تفاله های ریز از دیگر مواردی است که درون لپ تاپ ها پیدا می شود! اینها معمولا روی صفحه نمایشگر شما یا درون پورت ها می نشینند و مشکلاتی را ایجاد می کنند. شما برای تمیز کردن لپ تاپ خود به وسایل زیر نیاز دارید: دمنده هوا، پارچه تنظیف پزشکی، محلول نظافت و در آخر یک تکه پارچه کتانی مانند یک تی شرت.

برای تمیز کردن بخش بیرونی و بدنه لپ تاپ از یک تکه پارچه کتانی استفاده کنید که می تواند بخشی از یک تی شرت کهنه و قدیمی باشد. به هیچ عنوان از پارچه های راه راه مخصوص نظافت یا پارچه های ساینده برای این کار استفاده نکنید. از پارچه ها و دستمال های خشن مخصوص نظافت هم نباید استفاده کنید. یادتان باشد هیچ گاه اسپری تمیزکننده را مستقیم روی بدنه لپ تاپ نپاشید، بلکه آن را روی پارچه ریخته و سپس به بدنه بکشید.

شما می توانید از یک کمپرسور دمنده هوا برای تمیز کردن سوراخ های هواکش کامپیوتر خود استفاده کنید. در هنگام دمیدن هوا به این سوراخ ها مراقب باشید با شدت زیاد اسپری نکنید، زیرا این کار به پره های فن کامپیوتر ممکن است آسیب بزند. از پارچه پزشکی برای تمیز کردن لابه لای سوراخ ها و پروانه فن استفاده کنید. هرگز کمپرسور هوا را مستقیم به سمت پروانه فن نگیرید؛ چرا که ممکن است باعث چرخ بیش از حد مجاز آن شود.

پس از آنکه سوراخ های هوا و فن تمیز شدند به سراغ پورت ها بروید. این پورت ها مکان هایی هستند که جرم زیادی را جمع آوری می کنند برای تمیز کردن آنها باید از پارچه پزشکی استفاده کنید.دمنده هوای فشرده در اینجا نیز می تواند کمک فراوانی برای تمیز کردن پورت ها بکند. فقط مراقب باشید با فشار هوا جرم ها را به اعماق پورت ها نفرستید.

اگر قصد تمیزکردن جرم های روی صفحه نمایشگر را دارید، حتما قبل از این کار لپ تاپ را خاموش کنید. باز هم از یک تکه پارچه کتان مانند یک تی شرت استفاده کنید و هرگز پارچه هایی را که خش ایجاد می کنند، به کار نبرید.

هرگز از دستمال توالت برای پاک کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید. هرگز از محلول های تمیز کننده که پایه آمونیاکی دارند، برای تمیز کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید. در صورت استفاده از این محلول ها پایان کار صفحه نمایشگر فرا رسیده است. برای این کار حتما از محلول های تمیزکننده مانیتور استفاده کنید که مطمئن تر است. همیشه محلول را روی پارچه اسپری کنید و از اسپری کردن مستقیم روی صفحه نمایشگر پرهیز کنید. جهت کشیدن پارچه روی صفحه نمایشگر از چپ به راست و از بالا به پایین است. شما همچنین می توانید با مخلوط کردن ایزوپروپیل الکل و آب یک محلول تمیزکننده اختصاصی برای خود بسازید. این محلول باید حاوی قسمت های مساوی از آب و الکل باشد.

کیبورد یکی از کثیف ترین بخش های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می شوند.

برای خارج کردن جرم ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ تاپ مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است کلید های کیبورد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.

برای تمیزکردن فن باید دقت بیشتری کنید. زیرا این یکی کمی سخت تر از باقی است و اگر ناوارد باشید بدتر به لپ تاپ صدمه می زنید. اما اگر به کار مسلطید یا دل بزرگی دارید، دنبال منفذ ورود و خروج هوا بگردید. جای این منفذ در هر دستگاه متفاوت است بعضی در کنار، برخی دیگر پشت دستگاه و گاهی زیر دستگاه. مسیر هوا را که پیدا کردید باید یک پوشش یا پنل کنار آن باشد (اگر نتوانستید پنل را بیابید لطفا به متخصص مراجعه کنید). پیچ های پنل را باز کنید تا فن ظاهر شود. دقت کنید اشتباهی پنل مربوط به رم دستگاه یا پنل های دیگر را باز نکنید.

با افشانه هوای فشرده غبار فن و مسیر ورود هوا را خوب تمیز کنید. اگر دیدید آن دور و برها هم غبار دلمه کرده حتما به خدمتش برسید و آنجا را هم پاک کنید. با دقت کافی این کار را انجام دهید و فشار بیخود به قسمت های داخلی وارد نکنید که بعدا از دلِ بزرگ داشتن پشیمان می شوید.
روزنامه دنیای اقتصاد

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...