شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

دلایل ابتلا به آنژین و علایم آن

آنژین - درد قفسه سینه - عضله قلب - بیماری قلبی و عروقی - اسکیمی - عروق کورنری - آنژین پایدار - آنژین ناپایدار - علایم آنژین

تعریف آنژین

آنژین واژه ای است برای درد قفسه سینه که در اثر، گردش کم خون، به عضله قلب فشار وارد می شود. آنژین نشانه ای از بیماری قلبی و عروقی است. اما آنژین معمولاً در بین مردم با علائمی مانند فشار، سنگینی، تنگی و یا درد در قفسه سینه شناخته شده است. آنژین، که گاهی آنژین صدری هم گفته می شود، در اثر یک اختلال ناگهانی در سلامت بدن، رخ می دهد .
آنژین معمولاً قابل تشخیص است، اما گاهی علائم آن، مانند احساس ناراحتی در قفسه سینه و یا درد سینه با  علائم مشکلات در هضم، اشتباه گرفته می شود. اگر بدون دلیل دچار درد در قفسه سینه شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید .

علائم آنژین

علائم و نشانه های آنژین عبارتند از :

– درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه

– درد در ناحیه بازوها، گردن، فک، شانه ها و یا درد در قسمت پشت که به قفسه سینه هم فشار وارد می کند.

– حالت تهوع

– خستگی

– تنگی نفس

– تعرق شدید

– سرگیجه

درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه در بیماری آنژین ، به صورت فشار ، احساس پر بودن معده و درد در مرکز قفسه سینه بروز می کند. افرادی که علائم آنژین در آنها تشخیص داده می شود، حس خود را اینگونه توصیف می کنند: گویی یک گیره نجاری قفسه سینه آنها را از هم باز می کند و یا وزنه بسیار سنگینی بر قفسه سینه آنها فشار وارد می کند. در برخی حالت عدم هضم در آنها ایجاد می شود .

شدت ، طول مدت درد و نوع آنژینها بسیار متفاوت هستند. این موضوع حائز اهمیت است که تغییر درد را در قفسه سینه خود تشخیص دهید. علائم جدید و یا متفاوت می تواند بسیار خطرناک باشد و نوید نوع جدید آنژین و یا حمله قلبی را بدهد.

آنژین پایدار معمول ترین نوع آنژین است که با فشار به قفسه سینه، بروز می کند. اگر احساس ناراحتی در قفسه سینه شما برایتان تازگی دارد ، حتماً با پزشک مشورت کنید، دلیل درد را پیدا و اقدام به درمان کنید. اگر آنژین پایدار شما رو به وخامت رفت و یا تغییر کرد ، حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

مشخصات آنژین پایدار

– زمانی که قلب بیشتر کار میکند، مانند زمانی که ورزش می کنید و یا از پله بالا می روید.

– غالباً قابل پیش بینی است و درد آن شبیه سایر دردهای قفسه سینه است.

– مدت زمان درد نهایتاً ۵ دقیقه و یا کمتر طول می کشد.

– با استراحت و استفاده از داروی مخصوص زودتر بهبود می یابد.

مشخصات آنژین غیر پایدار ( بیماری اورژانسی )

– حتی در حالت استراحت هم پیش می آید .

– با آنژین معمول متفاوت است .

– غیر منتظره است .

– معمولاً شدت درد و مدت زمان آن بیشتر است، حتی به مدت نیم ساعت.

– ممکن است با دارو و استراحت بهبود نیابد.

– ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

آنژین در زنان

علائم آنژین در زنان با علائم استاندادرد و معمول آنژین متفاوت است. برای مثال آنژین در زنان با علائمی مانند حالت تهوع ، تنگی نفس، درد شکمی و یا خستگی بیش از اندازه ، درد قفسه سینه و یا عدم درد قفسه سینه، همراه است. و یا درد به صورت درد در ناحیه گردن، فک و یا پشت که درد آن مانند خوردن چاقو به پشت است، نمایان می شود . این تفاوتها گاهی باعث تاخیر در آغاز درمان می شود.

دلایل ابتلا به آنژین

آنژین به دلیل کاهش در گردش خون در ناحیه عضله قلب، بروز می کند. خون حامل اکسیژن است که عضله قلب شما برای ادامه حیات، به این اکسیژن نیاز دارد. زمانی که قلب شما اکسیژن کافی را به دست نمی اورد، دچار وضعیتی می شود که به آن، اسکیمی ، اتلاق می شود. مهمترین دلیل کاهش در گردش خون، بیماری عروق کورنری است. عروق قلب به دلیل تجمع پلاکها نازک می شود. به این حالت ًتصلب شریان ًگفته می شود .

این کاهش در گردش خون به دلیل کمبود در مکملهای بدن است، در این شرایط قلب به میزان کافی اکسیژن کسب نمی کند. ممکن است این سوال پیش آید که اگر عروق قلب شما به دلیل تجمع چربی نازک شده، آیا شما همیشه دچار آنژین هستید؟ در زمان کمبود اکسیژن، هنگامی که شما در حالت استراحت هستید، عضله قلب بدون بروز علائم آنژین، این کمبود اسیژن را جبران می کند. اما زمانی که درخواست اکسیژن بیشتر می شود، مثلاً زمان ورزش کردن، علائم آنژین خود را نشان می دهند .

آنژین پایدار : این نوع آنژین با فعالیت جسمانی تحریک می شود. زمان بالا رفتن از پله، ورزش کردن و یا راه رفتن، قلب به خون بیشتری نیاز دارد. سایر فاکتورها مانند سیگار کشیدن، استرس عاطفی، دماهای خیلی سرد، غذاهای سنگین، احتمال نازک شدن عروق و آنژین را در پی دارند.

آنژین ناپایدار : تجمع چربی در رگهای خونی، باعث پاره شدن رگ و لخته شدن خون می شود. این امر به سرعت گردش خون را کاهش می دهد، که باعث نارسایی خون به ماهیچه قلب می شود. آنژین ناپایدار هم می تواند به دلیل لخته خون و بلوکه شدن آن در قلب اتفاق بیوفتد. این نوع آنژین با استراحت و دارو برطرف نمی شود. اگر گردش خون بهبود نیابد و اکسیژن کافی به قلب نرسد، امکان سکته به شدت افزایش می یابد. این نوع آنژین بسیار خطرناک است و نیاز به کمکهای اورژانس دارد.

نوع دیگر آنژین : پرینزمتال، نوع دیگری از آنژین است که به دلیل اسپاسم و گرفتگی در عروق کورنری ایجاد می شود. نازک شدن عروق باعث کاهش گردش خون در قلب و درد قفسه سینه می شود. این نوع آنژین در هنگام استراحت هم به وجود می اید و غالباً شدید است، که البته درد آن با دارو کاهش می یابد. 

شفاجو

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...