پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

خواص قهوه و مضرات قهوه

خواص قهوه , مضرات قهوه

آشنایی با مضرات و فواید و خواص قهوه  

خواص قهوه از مواردی است که حتما از گوشه و کنار شنیده اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است. در این مطلب به برخی مضرات و خواص قهوه اشاره می شود.

البته مهم ترین نکته ای که باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی قراری، بی خوابی ، تعریق و تپش قلب می شود.

 

مصرف قهوه با برخی از آنتی ‌بیوتیک ‌ها توصیه نمی ‌شود

اگر مشغول مصرف آنتی ‌بیوتیک هستید در مصرف قهوه احتیاط کنید. این نوشیدنی حاوی کافئین است و نباید با آنتی ‌بیوتیک ‌هایی که برای درمان عفونت ‌های ادراری مصرف می ‌شوند نوشیده شود. علاوه بر این توصیه می ‌شود که قهوه به همراه داروهای آنتی ‌هیستامین مانند «تئوفیلین» مصرف نشود. آنتی ‌بیوتیک ‌ها در روند دفع کافئین اشکال ایجاد می‌ کنند بنابراین امکان دارد که میزان این ترکیب در بدن بیش از اندازه معمول برسد و یا این که عوارض داروی تئوفیلین را بیشتر کند. البته این مسئله صرفأ در خصوص قهوه نیست. لازم است که در طول درمان با این آنتی ‌بیوتیک ‌ها از مصرف چای و نوشابه ‌های کولا نیز بپرهیزید چون حاوی کافئین هستند.

اگر برای درمان آسم تحت درمان با تئوفیلین هستید نیز این توصیه ‌ها را آویزه گوشتان کنید. اگر کافئین از بدن دفع نشده و بیش از اندازه شود خود را با علائمی مانند تپش قلب، لرز، تعریق و حتی توهم نشان می ‌‌دهد.

 

آشنایی با برخی خواص قهوه :

قهوه باعث کاهش وز وز گوش می ‌شود

مصرف کافئین می ‌تواند باعث کاهش وز وز گوش شود. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و به طور مستقیم روی گوش داخلی تأثیر می ‌گذارد.

 

نباید روزانه بیش از ۴ فنجان قهوه نوشید

جذب کافئین باید به روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم یا ۴ فنجان اسپرسو محدود شود.

 

قهوه دومین نوشیدنی پر مصرف در کشورهای اروپایی است

در کشوری مانند فرانسه قهوه دومین نوشیدنی پرمصرف است. در واقع فرانسوی ‌ها قهوه ‌خور های قهاری هستند که بعد از آب بیشتر قهوه می ‌خورند.

 

۱ فنجان قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد می ‌شود

مصرف قهوه برای مقابله با سرطان کبد مفید است. مصرف هر فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان ۱۴ درصد کاهش می ‌دهد. این خاصیت قهوه مدیون وجود ترکیباتی است که اثرات سموم و به‌ ویژه آفلاتوکسین موجود در مواد غذایی که در ابتلا به این سرطان نقش مهمی دارد را کاهش می ‌دهند.

 

در سرتاسر جهان در هر ثانیه بیش از ۱۶۰۰ فنجان قهوه نوشیده می ‌شود

بر اساس آماری که در سایت آماری Planetoscope  منتشر شده است سالانه ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه در جهان نوشیده می ‌شود که معادل ۱۶۸۴ فنجان در ثانیه است.

 

آقایانی که قهوه مصرف می‌کنند عملکرد جنسی بهتری دارند

آقایانی که روزانه یک تا دو فنجان قهوه می ‌نوشند کمتر در معرض اختلالات نعوظی قرار می ‌گیرند. این خطر متناسب با میزان مصرف می‌ تواند تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. متخصصان بر این عقیده هستند که قهوه باعث بروز مجموعه ‌ای از واکنش‌ ها می ‌شود که عروق خونی موجود در آلت تناسلی مردانه را گشادتر می ‌کند. این مسئله نیز به گردش خون مناسب در این عضو منجر شده و نعوظ بهتری ایجاد می ‌شود.

 

مصرف قهوه و الکل ممنوع

مصرف همزمان این نوشیدنی و نوشیدنی های الکلی خطرآفرین است. این همزمانی مصرف باعث بروز مشکلات زیادی مانند پنهان کردن اثرات افسردگی ناشی از مصرف الکل، کم آبی بدن، مشکلات کلیوی و اختلال در ضربان قلب در افراد مستعد می‌ شود.

 

قهوه تنها گیاه حاوی کافئین نیست

کافئین به طور طبیعی در بیش از ۶۰ گیاه وجود دارد که علاوه بر قهوه، در چای، کولا، گیاه گوارانا و گیاه مته نیز وجود دارد.

 

نوشیدن قهوه سدی در برابر آلزایمر

قهوه برای مغز مفید است. نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز باعث کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود. وجود ترکیبی به نام پولیفنول که ترکیبی آنتی ‌اکسیدانی است بیشترین تأثیر را در مقابله با آلزایمر دارد. با این حال یادتان باشد که روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه مصرف نکنید. بهتر است از ساعت ۱۷ به بعد نیز قهوه ننوشید تا خواب راحتی داشته باشید. چون کافئین موجود در این نوشیدنی باعث بروز بی ‌خوابی به خصوص در افراد مستعد می ‌شود.

 

منبع:دیجی زیبا

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 3,63 از 5)
Loading...