پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

توصیه های تغذیه ای در سیزده بدر

توصیه های تغذیه ای در سیزده بدر

نکات تغذیه ای سیزده بدر

سیزده بدر پرطرفدارترین روز سال برای بیرون رفتن و گشت و گذار است و از قدیم الایام مردم در این روز از خانه ها بیرون میروند و به دامان طبیعت رفته و در این روز سبزه گره می زنند بهتر است به برخی نکات مهم تغذیه ای مربوط به این روز توجه کنید.

مهم ترین مشکلی که ممکن است در ارتباط با آداب غذا خوردن و مواد آشامیدنی در مناسبت ها مانند عید نوروز رخ دهد آلودگی های غذایی است.

 

توصیه های تغذیه ای دکتر نیستانی برای سیزده بدر :

دکتر تیرنگ نیستانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: هر ماده غذایی که بیشتر دستکاری شود چنین وضعیتی دارد. غذاهایی مانند کباب کوبیده انواع سالاد مانند الویه احتمال آلوده شدنشان بیشتر است.
وی ادامه داد: در مورد سالاد و سبزی باید به علاوه دقت در شستشوی خوب و با دقت، پس از استفاده از دستکش آنها را در ظرف های دربسته نگهداری نمایند.

به گفته وی غذاهایی که بعدأ حرارت می بینند مانند انواع گوشت و مرغ، امکان دارد شرایط طبخ شان به نحوی باشد که کاملأ مغز پخت نشوند. که در چنین صورتی امکان بقای میکروب در این قسمت ها نیز بیشتر و به تبع آن وقوع مسمومیت نیز بالا می رود.

وی توصیه کرد: بنابراین بهتر است مواد مذکور را در روز سیزده بدر مورد استفاده قرار نداد و در صورت تمایل به مصرف حتمأ باید به آنها اجازه مغز پخت شدن نیز داده شود. نکته مهم آن که استفاده از دستکش هنگام آماده کردن کباب بسیار حائز اهمیت است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی اظهار کرد: در برخی از کباب ها مانند کباب کوبیده که امکان استفاده از دستکش وجود ندارد حتمأ باید دست ها را به صورت تمیز با آب گرم نیز شستشو داد.

وی هشدار داد: خطاهای تغذیه ای برای افراد دچار بیماری های متابولیک مانند چربی خون، کبد چرب، دیابتی حتی یک روز هم می تواند خطرناک باشد پس این افراد باید مسایل مهم مربوطه را به دقت مورد توجه قراردهند.

نیستانی بیان کرد: حتی افرادی که باید کنترل وزن داشته باشند نباید به بهانه عید و تعطیلات به بدن خود آسییب وارد نکنند زیرا هیچ خوشی به اندازه یک لحظه سلامتی نمی ارزد.

 

توصیه های تغذیه ای دکتر عقبایی برای سیزده بدر :

دکتر مرتضی عقبایی به پرهیز از پرخوری در روز سیزده بدر توصیه و تأکید کرد.
وی ادامه داد: قدرمسلم خوردن مداوم مواد مغذی پر انرژی نیز منجر به اضافه وزن افراد می شود بنابراین در استفاده از آجیل، شیرینی، کاکائو و… باید دقت کافی شود.
متخصص تغذیه بیان کرد: نکته مهم دیگر اینکه در چنین روزهایی مانند روز طبیعت(۱۳ فروردین) با جمع دوستان و خانواده می توان فعالیت های دسته جمعی انجام داد و نباید تنها به این فکر بود که از صبح تا شب چه چیزهایی بخوریم.
وی همچنین افزود: استفاده از نمک زیاد مانند خوردن آجیل های شور در افراد مبتلا به فشار خون موجب تشدید آن می شود.
عقبایی توصیه کرد: بهتر است قبل از خوردن هر چیزی آن را با آب پاکیزه شستشو داد. این در حالی است که برخی از افراد نسبت به خودشان کم لطفی می کنند و در چنین روزهایی به شستشوی میوه و سبزیجات دقت کافی نمی کنند که متأسفانه نوزادان؛ کودکان و سالمندان نیز در پی سهل انگاری دچار مشکلات گوارشی و اسهال های شدید می شوند.

 

توصیه های تغذیه ای در سیزده بدر

 

سکنجبین با طبع گرم یا سرد؟

کاهو سکنجبین یکی از خوردنی‌ها با طبع معتدل است. کاهو سرد و سکنجبین طبع میانه‌ای دارد و برای آنهایی که در ایام عید به وفور تنقلات و شیرینی‌ با طبع گرم خورده‌اند بسیار لازم و تعدیل‌کننده مزاج است. سکنجبین منافع سرکه را دارد و می‌تواند متعادل‌کننده حرارت و التهابات کبد باشد و در بریدن صفرا شهرت فراوانی دارد. نام اصلی سکنجبین، سرکه انگبین بوده چون در قدیم آن را از ترکیب سرکه و عسل یا سرکه و شیره درست می‌کردند که در مقایسه با سکنجبین‌های امروزی که از سرکه و شکر تهیه می‌شود، مغذی‌تر بوده است. البته لازم است بدانید، می‌توانید طبع سکنجبین را برای افراد گرم و سرد‌مزاجان تا حدودی تغییر دهید. می‌پرسید چگونه؟ اگر گرم مزاج هستید و در عید هله‌هوله زیاد خورده‌اید بهتر است به سکنجبین مقداری عرق کاسنی که مزاج سرد و خنکی دارد بیفزایید و همراه کاهو میل کنید، اما اگر سرد مزاج هستید خوب است چند شاخه نعنای تازه که طبع گرمی دارد، در سکنجبین قرار دهید تا عطر و اسانس نعنا را به خود بگیرد و مزه‌دار شود.

 

فواید کاهو 

کاهو یک سبزی مغذی و پرفیبر است که به رفع یبوست کمک می‌کند و طبع سرد آن از خشکی و گرمی مزاج می‌کاهد. هرچه برگ‌های آن تیره‌تر باشد مواد مغذی زیادتری در خود ذخیره کرده و نسبت به برگ‌های جوان و روشن کاهو ارزش بیشتری دارد. ساقه کاهو در مقایسه با برگ کاهو فیبر بیشتری داشته و با لینت مزاج به دفع سموم و کنترل کلسترول خون کمک می‌کند. کاهو در مقایسه با برخی سبزیجات، نیترات کودهای شیمیایی را به میزان بیشتری در خود ذخیره می‌کند، اما اگر برگ‌های خارجی کاهو را که معمولا ضخیم و از بین رفته هستند قبل از خوردن جدا کرده و دور بریزید، عامل انتقال سموم آفت‌کش به دیگر برگ‌های کاهو از بین می‌‌رود. جالب است بدانید کاهوهای تلخ با تحریک و تولید بزاق و شیره معده به هضم بهتر غذا کمک کرده و هر چه هضم بهتر باشد، میزان جذب موادمغذی دریافتی بالاتر خواهد رفت.

کاهو همراه سکنجبین نیکوترین اثر را در اعتدال و لینت مزاج دارد و بهتر است سکنجبین را به صورت خانگی و باعسل یا شیره تهیه کنید. توجه داشته باشید اگر میزان سرکه سکنجبین از اعتدال خارج شود طبع آن سرد و برای مبتلایان به زخم معده و روده زیانبار می‌شود و اگر شیرینی آن زیاد شود طبع آن گرم و بسیار چاق‌‌کننده خواهد شد.

 

 

منابع : باشگاه خبرنگاران جوان / شفا آنلاین

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...