جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

بیوگرافی رادوان کاراجیچ طراح کشتار سربرنیتسا

بیوگرافی رادوان کاراجیچ طراح کشتار سربرنیتسا

بیوگرافی رادوان کاراجیچ طراح نسل کشی بوسنی و هرزگوین

 

بیوگرافی رادوان کاراجیچ 

نخستین رئیس‌جمهور جمهوری صرب بوسنی
متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۵
ملیت صربستان
سیاست‌مدار، شاعر، روانپزشک
دین ارتدوکس صربی

 

رادوان کاراجیچ (به صربی: Радован Караџић) (متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۵ در یوگوسلاوی سابق) سیاست‌مدار، شاعر، روان‌پزشک صرب است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ فراری بود. او در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های این کشور را بر عهده داشت. او توسط دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق به عنوان جنایت‌کار جنگی شناخته شد. از او به عنوان متهم اول جنایت جنگی در بوسنی یاد می‌شود.

رادوان کاراجیچ را طراح قتل‌های دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگووین می‌دانند. او مدت ۱۳ سال فراری بود او این سال‌ها را در مناطق صرب نشین بوسنی و صربستان زندگی می‌کرده‌است. کاراجیچ با هویت جعلی به عنوان یک طبیب سنتی و پس از ۱۳ سال زندگی مخفیانه در بلگراد، در ۲۰۰۸ بازداشت شد. او در دادگاه به اتهام عملیات نسل‌کشی مسلمانان بوسنی مورد محاکمه قرار گرفته‌است. در پی دستگیری وی مسلمانان بوسنیایی به شادمانی پرداختند.

دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه در مارس ۲۰۱۶ وی را به ارتکاب نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت به ۴۰ سال حبس در زندان محکوم کرد. این محاکمه که ۸ سال به طول انجامید، به عنوان مهمترین محاکمه جنایات جنگی از زمان جنگ جهانی دوم یاد می‌شود.

 

بیوگرافی رادوان کاراجیچ طراح قتل های بوسنی و هرزگووین

بیوگرافی رادوان کاراجیچ :

رادوان کاراجیچ ۱۹ ژوئن سال ۱۹۴۵ میلادی در دهکده “پتنیتسا” در نزدیکی شهر “شاونیک” در جمهوری مونته نگرو به دنیا آمد. پدرش یکی از اعضای گروه ملی گرای “چتنیک” بود. چتنیکها در جنگ جهانی دوم همزمان با نیروهای اشغالگر آلمان نازی و طرفداران “تیتو” در گیر بودند. کاراجیچ در سال ۱۹۶۰ میلادی به سارایوو مهاجرت کرد و پس از اتمام تحصیلات به عنوان روانشناس موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه سارایوو شد. وی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی در مراکز درمانی متعددی از جمله در بیمارستان سارایوو، بیمارستان روانی زاگرب و مرکز پزشکی “وژدوواتس” در بلگراد به عنوان پزشک مشغول کار بود. او همچنین در دانشگاه کلمبیا در نیویورک به مدت یک سال دوره تکمیلی پزشکی را گذراند. کاراجیچ در سال ۱۹۹۰ میلادی در واکنش به تشدید احساسات ملی گرایانه کرواتها ، حزب دمکراتیک صرب را در بوسنی تشکیل داد و با دیدگاه ایجاد “صربستان بزرگ” به گسترش آن پرداخت. دو سال بعد بوسنی و هرزگوین اعلام استقلال کرد و متعاقب آن کاراجیچ نیز جمهوری صربهای بوسنی را تشکیل داد که پس از قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵میلادی این نهاد سیاسی به جمهوری صربسکا تغییر نام داد.

بیوگرافی رادوان کاراجیچ طراح قتل های بوسنی و هرزگووین

 کشتار سربرنیتسا بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید.

 

نقش کاراجیچ در نسل کشی و کشتار غیرنظامیان در بوسنی و هرزگوین

رادوان کاراجیچ در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان رهبر صربهای بوسنی و رییس جمهوری صربسکا بطور جدی وارد صحنه سیاسی شد و تا سال ۱۹۹۵ میلادی یکی از محورهای عمده نسل کشی وقوم زدایی در بوسنی و هرزگوین محسوب می شد. وی طی ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین به کشتار دهها هزار غیرنظامی از مسلمانان و کرواتها متهم است.

کاراجیچ از جمله عاملان اصلی حادثه شهر “سربرنیتسا” محسوب می شود که در آن هشت هزار غیرنظامی مسلمان طی چند ساعت قتل عام شدند.

 

کشتار سربرنیتسا یا نسل‌کشی سِربْرِنیتسا به قتل حدود ۸۰۰۰ نفر از ساکنین بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صربستان گفته می‌شود.

شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ میلادی هنگامی که به عنوان یک منطقه امن تحت حمایت و حفاظت نیروهای سازمان ملل بود توسط نیروهای کاراجیچ تصرف شد و هشت هزار تن از زنان و کودکان این شهر طی چند ساعت قتل عام شدند.

رادوان کاراجیچ ۴۳ ماه شهر سارایوو پایتخت بوسنی را تحت محاصره داشت که طی این مدت ده هزار تن از غیرنظامیان این شهر کشته شدند. وی همچنین به کشتار مسلمانان و کرواتهایی که توسط نیروهای صرب در اردوگاههای کار اجبار اسیر شده بودند متهم است.

 

بیوگرافی رادوان کاراجیچ

 

در این اردوگاهها هزاران تن از مسلمانان بوسنی در شرایط بسیار سخت و تحت انواع شکنجه های جسمی و روانی قرون وسطایی نگهداری می شدند که مخابره تصاویر این اسیران توسط خبرگزاریهای مختلف در آن زمان موجی از انزجار و نفرت افکار عمومی جهان را برانگیخت. کاراجیچ پس از قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی که به ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین خاتمه داد متواری شد. وی به مدت ۱۳ سال همواره از سوی دادگاه لاهه به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب بوده تا نهایتا در منطقه “وراچار” بلگراد دستگیر شد.

وی هنگامی که از محل کار خود عازم “باتانیتسا” از مناطق شهر بلگراد بود در یک اتوبوس شهری توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. شورای امنیت ملی صربستان به ریاست “بوریس تادیچ” رییس جمهوری این کشور پس از دستگیری کاراجیچ اعلام کرد وی در جریان یک عملیات محرمانه توسط نیروهای اطلاعاتی صربستان دستگیر شده است.

کاراجیچ به مدت ده سال با نام مستعار “دراگان دیوید دابیچ” و به عنوان پزشک در یک کلینیک خصوصی در بلگراد کار می کرد.

وی طی یک دهه که ظاهراً از سوی دادگاه لاهه و ماموران امنیتی و اطلاعاتی تحت تعقیب بود در سمینارهای پزشکی به عنوان پژوهشگر شرکت می کرد و به ایراد سخنرانی در زمینه های بهداشتی و پزشکی می پرداخت. کاراجیچ همچنین طی یک دهه گذشته مقالات متعددی در نشریه “ازدراوو ژیوت” (زندگی سلامت ) چاپ بلگراد منتشر کرده است.

دستگیری رادوان کاراجیچ گرچه با واکنش های متفاوتی در جمهوریهای سابق یوگسلاوی و اروپا همراه بود ولی شگفت زدگی عامل مشترک تمامی این عکس العمل‌ها بود. در سارایوو مردم پس از شنیدن خبر دستگیری کاراجیچ به خیابانها ریختند و با روشهای مختلف شادی خود را از این حادثه اعلام کردند.

 

بیوگرافی رادوان کاراجیچ

یادبود قربانیان سارایوو

 

از زمان دستگیری وی، تمامی کانالهای تلویزیونی بوسنی و هرزگوین مدام تصاویری از قتل عام مردم سربرنیتسا، محاصره ۴۳ ماهه شهر سارایوو و نیز صحنه هایی از کشف گورهای جمعی را نشان می دهند و به این ترتیب نفرت و انزجار مردم بوسنی از وی را به نمایش می گذارند.

“سیلازیچ” عضو شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین پس از دستگیری کاراجیچ گفت: طرز تفکر و دیدگاه وی نباید تداوم یابد. از دیدگاه کارشناسان، مواضع جناحهای تندرو صرب در بلگراد و در جمهوری صربسکا از یک سو و نیز ابهام در چگونگی اختفای ده ساله کاراجیچ در بلگراد و دستگیری ناگهانی وی از جمله نقاط تاریک این مساله است که باید به عنوان متغیرهای احتمالی در معادلات سیاسی صربستان و بوسنی و هرزگوین مد نظر قرار گیرد. تا کنون هیچ گزارشی از چگونگی افشای هویت و محل اختفای کاراجیچ از سوی نیروهای دستگیر کننده وی منتشر نشده است. همچنین این سوال مطرح است که کاراجیچ چگونه توانسته ده سال با آرامش در بلگراد زندگی کند و به حرفه پزشکی مشغول باشد بدون اینکه هویت وی فاش گردد. آیا طرفدارانش به وی خیانت کرده اند یا اینکه وی قربانی یک معامله سیاسی شده است.

نیروها و قدرتهایی که از وی حمایت می کردند اکنون در چه جایگاهی هستند و بر اثر چه روندی از دیدگاههای خود عقب نشینی کرده اند. آیا اعلام استقلال یکجانبه کوزوو و تمایل بلگراد به نزدیکی بیشتر به محور بروکسل باعث شده که روند همکاری با دادگاه لاهه جدی تر شود؟ از دیدگاه کارشناسان یافتن پاسخ های دقیق و مناسب به هر یک از این سوالات می تواند در درک بهتر معادلات حاکم بر بالکان و نیز در تبیین نقش جناحهای تندرو داخلی و نفوذ قدرتهای خارجی در آن موثر باشد. بویژه اینکه در محافل مختلف سیاسی وخبری جمهوری صربسکا و نیز در میان صربهای تندرو و ملی گرا گفته می شود “کاراجیچ ” با “ریچارد هالبروک” نماینده پیشین آمریکا در بالکان و مبتکر قرارداد صلح دیتون توافق کرده بود که وی از تمامی مقام های حزبی و سیاسی خود کناره‌گیری کند و در مقابل از سوی آمریکا و جامعه بین‌الملل دستگیر یا محاکمه نشود.

 

حکم رادوان کاراجیچ قصاب بوسنی صادر شد

محاکمه رادوان کاراجیچ 

دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه در مارس ۲۰۱۶، رادوان کاراجیچ را به ارتکاب نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت به ۴۰ سال حبس در زندان محکوم کرد. قضات دادگاه او را برای اقدامات “وحشت‌آفرین” در سارایوو در طی جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ مسئول دانستند. این دادگاه همچنین آقای کاراجیچ را برای کشتار سربرنیتسا که در جریان آن حدود ۸ هزار مرد و پسر نوجوان را قتل عام کردند، مجرم شناخت. قضات دادگاه لاهه گفتند که رادوان کاراجیچ در طرح و برنامه‌ریزی برای محاصره، گلوله‌باران، بمباران روزانه و هدف قرار دادن غیرنظامیان در این شهر بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی، که طی آن ۱۲۰۰۰ نفر کشته شدند، نقش بزرگی داشته است.

کاراجیچ این اتهام ها را همواره رد کرده است و مدعی است که نیروهای تحت رهبری او هیچ یک از این جنایات را مرتکب نشده‌اند، بلکه این جنایات به دست نیروهای خودسر انجام شده است. یازده مورد اتهام از جمله ارتکاب جنایت‌های جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی علیه رادوان کاراجیچ مطرح بوده است.

این محاکمه که ۸ سال به طول انجامید، به عنوان مهمترین محاکمه جنایات جنگی از زمان جنگ جهانی دوم یاد می‌شود.

 

 

 

منبع : ویکی پدیا فارسی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...