سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

بیوگرافی الویس پریسلی خواننده ای با سرانجام تلخ

بیوگرافی الویس پریسلی - عکس الویس پریسلی

الویس آرون پریسلی ۸ ژانویه ۱۹۳۵ در توپِلو ایالت می‌سی‌سی‌پی متولد شد. او پسر ورنون الویس پریسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در هنگام تولد از دنیا رفت.

خانواده او در سال ۱۹۴۹ از توپِلو نقل مکان کرده و به ممفیس در ایالت تنسی رفتند. پریسلی جوان برای تحصیل به دبیرستان ال. سی هیومز رفته و در سال ۱۹۵۱ درسش تمام شد. در تابستان آن سال وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام شادمانی من به همراه ترانه اینجاست که اندوهت آغاز می‌شود به‌عنوان هدیه‌ای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت. پریسلی یک سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی کرد.

او در دوران شکوفا شدن موسیقی سبک راک اند رول به ویژه در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنانکه به سلطان راک اند رول مشهور شد. الویس از سال ۱۹۵۶ به بعد با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و با بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌ های تلویزیونی و کنسرت ها موفقیت اقتصادی رکوردشکنی را کسب کرد و مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش و به فروش موفق کارهای او خاتمه نبخشید. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت و حتی بازدید از آرامگاه او جزو یکی از نمادهای صنعت گردشگری آمریکا به شمار می‌رود.

الویس پریسلی

الویس پریسلی به عنوان یک فرهنگ دیداری شنیداری بزرگترین هنرمند دوران معاصر محسوب می‌شود. او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه از آثار، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده تاریخ است.

در سال ۱۹۵۵ شرکت آرسی‌اِی ویکتور قرارداد ضبط موسیقی او را از فیلیپس خریداری کرد و در سال ۱۹۵۶ و پس از اجرای ترانه هتل دل‌شکستگان الویس پریسلی از لحاظ فروش کارهایش و بازی در برنامه‌های تلویزیونی به موفق‌ترین هنرمند تبدیل شد. نخستین فیلم سینمایی او به نام به ملاطفت دوستم بدار نیز در همان سال بر پرده سینماها قرار گرفت.

در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۵۸ الویس نامه‌ای از طرف ارتش ایالات متحده برای به اعزام به خدمت ضروری به مدت دو سال دریافت کرد. و پس از رفتن به خدمت پس از چندی به عنوان سرباز صفر از طریق نیروی دریایی به آلمان سفر کرد و به عنوان راننده کامیون خدمت وظیفه را به پایان رساند. او در ۲ مارس سال ۱۹۶۰ به آمریکا بازگشت و پنجم مارس درجه خود را دریافت کرد.

بیوگرافی الویس پریسلی - عکس الویس پریسلی و پریسیلا بیولو - الویس پریسلی و همسرش

مرگ الویس پریسلی

الویس پریسلی در ۱ می ۱۹۶۷ با پریسیلا بیولو ازدواج کرد و در ۱ فوریه ۱۹۶۸ تنها فرزند آنها لیزا ماری متولد شد. پریسیلا در ۱۹۷۳ از الویس جدا شد، الویس پس از آن دیگر هرگز ازدواج نکرد. الویس پس از جدا شدن همسرش ، رفته رفته گوشه‌ نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سال های پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویز شده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد. سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تاثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.

گفتنی است هواداران وفادار الویس پریسلی همه‌ساله برای او سالگرد تولد و وفات می‌گیرند و با گذشت ۳ دهه از مرگ این ستاره، او را از یاد نبرده‌اند.

رکورد اجرای بزرگ‌ ترین کنسرت جهان به الویس تعلق دارد. کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به عنوان بزرگ‌ ترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است.

به ملاطفت دوستم بدار، دوست داشتن تو، وحشی در دهکده، تفریح در آکاپولکو و زنده باد لاس وگاس از فیلم های او هستند.

 elvis-presley - بیوگرافی الویس پریسلی + عکس

زندگینامه الویس پریسلی:

قد او ۱۸۲ سانتیمتر بود.

پریسلی یکی از مشهورترین نوازندگان و افراد با نفوذ در قرن بیستم محسوب می شود.

الویس ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه ی گرمی شد و ۳ بار این جایزه را دریافت کرد.

در سال ۱۹۶۰ کمربند سیاه کاراته را دریافت کرد.

فوتبال ورزش مورد علاقه ی او بود.

الویس پریسلی از بی خوابی مزمن رنج می برد.

او کلکسیونی از اسلحه و مدال های مختلف داشت.

تخمین زده شده که او در سال های فعالیتش ۴.۵ میلیارد دلار پول به دست آورده است.

 elvis-presley - بیوگرافی الویس پریسلی + عکس همسر الویس - عکس دختر الویس

بیوگرافی الویس پریسلی - عکس الویس پریسلی

 elvis-presley - بیوگرافی الویس پریسلی + عکس همسر الویس - عکس دختر الویس

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 89, میانگین امتیاز: 4,52 از 5)
Loading...