پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

برای تنظیم قند خون چه بخوریم؟ تنظیم قند خون با روش های طبیعی

تنظیم قند خون در بدن به وسیله هورمونی به نام انسولین صورت می گیرد. بدن افرادی که دچار دیابت هستند به میزان کافی از این هورمون تولید نمی‌کند و یا سلول‌هایشان نسبت به آن مقاوم شده است. در نتیجه به سختی می‌تواند قند خون بالا را کنترل کند.

توجه داشته باشید که میزان قند خون نرمال باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر باشد.

 

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

خطرات قند خون بالا

افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برند باید به طور مرتب دنبال روش‌هایی برای کنترل هر چه بهتر قند خونشان باشند در غیر این صورت همین مسئله باعث بروز عواقب جدی در سلامتی می‌شود.

اغراق نیست اگر بگوییم که داشتن  تعادل در قند خون برای انسان یک امر حیاتی است. داشتن  قند خون بالا به صورت مزمن به بدن بسیار آسیب می رساند و با از بین بردن اندام ها و عروق خونی ، مسیر را برای حملات قلبی هموار می کند همچنین سبب بروز دیابت نوع ۲، سکته مغزی، از بین رفتن کلیه ها، آسیب های عصبی، اختلال نعوظ و یا حتی کوری می شود. نکته ی مثبت در این جریان این است که بالا و پایین شدن سطح قند خون را می توان با تغذیه ی مناسب  مهار و تنظیم کرد .
در ادامه به چند مورد از موثرترین مواد غذایی که باعث کاهش و تنظیم قند خون می شوند اشاره کرده ایم تا شما بدانید چگونه قند خون خود را به طور طبیعی پایین بیاورید .

 

مواد غذایی که می توانند قند خون شما را به طور طبیعی تنظیم کنند.

تنظیم قند خون با خوردن سیب
اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتماً در رژیم غذایی یک فرد دیابتی سیب باشد زیرا این میوه کالری بسیار پایینی دارد و فیبرش که همان پکتین است بسیار بالا بوده و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. به این دلیل به کاهش قند خون نیز بسیار کمک می‌کند.

 

تنظیم قند خون با مصرف جو
می‌توان جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ها ثابت بماند. زیرا فیبرهای محلول جو، هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می‌شوند. جوی دو سر نیز همین خاصیت را دارد به طوری که مصرف آن باعث می‌شود بین آنزیم‌های هضم‌کننده در معده و ترکیبات کربوهیدراتی غذا یک سد چسبناک به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می‌شوند.

افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن  زیتون، میوه و سبزی‌ها، غلات و گوشت کم‌چرب می‌خورند کمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند.

مصرف گوشت گاو و مرغ

تنظیم قند خون , کاهش قند خون
می‌توانید قسمت‌های کم چرب گوشت گاو را انتخاب کنید و یک‌چهارم بشقابتان را در هر وعده غذایی به آن اختصاص دهید. رساندن به اندازه پروتئین به بدن باعث می‌شود مدت طولانی‌تری سیر بمانید و در صورت لاغر شدن حجم بافت ماهیچه‌ای‌تان کاهش نیابد. در ضمن، مصرف پروتئین به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. گوشت سینه مرغ نیز در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ها چربی کمتری دارد و خوردن این گوشت نیز برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی روزانه به مبتلایان دیابت توصیه می‌شود.

 

میوه‌های قرمز و بنفش

انواع میوه‌های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند.

محققان می‌گویند این رنگ‌دانه‌ها می‌توانند سبب کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.

 

تنظیم قند خون باخوردن کلم بروکلی
این سبزی غنی از کروم بوده که در طولانی مدت نقشی اساسی و مهم در تنظیم قند خون دارد. در ضمن این سبزی از منابع غنی ویتامین C است بنابراین عادت به مصرف آن به صورت خام و بخارپز شده به این بیماران توصیه می‌شود.

 

مصرف هویج برای تنظیم قند خون
هویج، یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

می‌توان جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ها ثابت بماند.
در گذشته تصور بر آن بوده که هویج باید از برنامه غذایی دیابتی‌ها حذف شود در حالی که این روزها مصرف این سبزی می‌تواند آثار مفیدی را برای آن‌ها داشته باشد.

 

برای تنظیم قند خون ماهی بخورید

یکی از دلایل مرگ‌ومیر بیماران دیابتی، ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است و مصرف یک یا دو بار ماهی در هفته می‌تواند این احتمال را حداقل ۴۰ درصد کاهش دهد. از سوی دیگر، اسیدهای چرب موجود در این منبع پروتئینی احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را که از جمله فاکتورهای اصلی ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است، پایین می‌آورد.

 

 تنظیم قند خون با دانه کتان

دانه‌های کتان غنی از پروتئین، فیبر، چربی‌های خوب (از نوعی که در ماهی موجود هستند) و منیزیم است. یادتان باشد که این ترکیبات همگی قند خون را تنظیم کرده و به سلول‌ها در جذب انسولین کمک می‌کنند. بنابراین چه بهتر که آن را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 

خوردن شیر و ماست برای تنظیم قند خون

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

این‌ها مواد غذایی غنی از پروتئین و کلسیم هستند و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. از سوی دیگر این مواد مقاومت در برابر انسولین را از بین می‌برند. پس روزانه یک لیوان شیر و یک لیوان ماست کم‌چرب میل کنید.

 

گردو

گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و قند موجود در آن به آهستگی جذب می‌شود. می‌توانید روزانه دو عدد از این مغز را در وعده‌های غذایی‌تان در طول روز میل کنید.

 

روغن زیتون

روغن زیتون طلای مایع نامیده می‌شود زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی و قوی است که محققان آن را با آسپیرین مقایسه می‌کنند. افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزی‌ها، غلات و گوشت کم‌چرب می‌خورند کمتر به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی دچار می‌شوند. هر دوی این بیماری‌ها در پی التهاب در بدن به وجود می‌آیند. برخلاف کره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می‌دهد. روغن زیتون با انتشار هورمون لپتین اشتها را سرکوب می کند.

 

کره بادام زمینی قند خون را تنظیم می کند

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

تحقیقات به تازگی نشان داده‌اند، مصرف کره بادام زمینی می‌تواند اشتها را کم کرده و سبب سیری بیشتر فرد در مقایسه با زمانی شود که مواد قندی کم فیبر مصرف می‌کند.

در ضمن، کره بادام زمینی غنی از چربی‌های غیراشباعی است که می‌توانند قند خون را تنظیم کنند پس برای تنوع این خوراکی را در صبحانه‌تان بگنجانید.

 

نان سبوس‌دار

مصرف زیاد نان سفید نیز می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و سبب افزایش قندخون شود در صورتی که نان سبوس‌دار دقیقاً برعکس عمل می‌کند. به همین دلیل مصرف مرتب این ماده غذایی در رژیم افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

 

زغال اخته مفید برای قند خون

مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه مقدار مشخصی از مواد مغذی موجود در زغال اخته سبب مقاومت بدن و افزایش سطح انسولین شده و از این طریق خطر ابتلا به دیابت در افراد در معرض خطر را کاهش میدهد. این مسئله مهم است چون خوردن بیش از حد بسیاری از کربوهیدرات ها سبب افزایش انسولین در خون شده و در صورت عدم مقاومت انسولینی ممکن است زمینه ساز بروز دیابت نوع ۲ خواهد شد .

 

آووکادو مفید برای تنظیم قند خون : 

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

اجازه ندهید که محتوای چربی آووکادو شما را گمراه کند چرا که این چربی برای شما مفید است! آووکادو سرشار از چربی اشباع می باشد ، نوعی از چربی که کمک می کند تا انتشار قند به جریان خون آهسته تر صورت پذیرد و در نتیجه سبب ترشح انسولین کمتر شود. آووکادو همچنین حاوی ترکیبی است که می تواند التهاب پس از تمرین شدید را از بین ببرد. فقط خودتان را به یک چهارم از یک آووکادو برای جلوگیری از اضافه کالری محدود کنید یا سعی کنید کمی روغن آووکادو به سالاد تازه و سبزیجات خود بیفزایید.

 

دانه چیا مفید برای قند خون:

این دانه ی فاقد گلوتن، یک تثبیت کننده قند خون قدیمی می باشد  که سبب کاهش اثر دیابت، بهبود حساسیت به انسولین و کمک به کاهش علائم مربوط به سندرم متابولیک، از جمله عدم تعادل در کلسترول، فشار خون بالا و افزایش شدید در میزان قند خون بعد از غذا می شود، دانه های کوچک چیا همچنین عوامل ضد التهاب قوی هستند و حاوی فیبر، منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک، آهن و کلسیم می باشند.

 

دارچین مفید برای قند خون:
مطالعات نشان داده اند که دارچین ممکن است باعث شود سلول های عضلانی و کبد به آسانی به انسولین پاسخ داده در نتیجه باعث بهبود درکاهش وزن شود. پاسخ بهتر به انسولین به معنای تعادل قند خون بهتر و در نتیجه، کاهش ترشح انسولین در بدن است.
همچنین به نظر می رسد که این ماده  به منظور کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله قند خون بالا و سطوح تری گلیسیرید، LDL بد و کلسترول میتواند کمک کننده باشد.مصرف  تنها ½ قاشق چای خوری در روز به مدت ۲۰ روز،برای بهبود پاسخ بدن به انسولین و تنظیم قند خون تا ۲۰ درصد موثر است.

 

انبه مفید برای کاهش قند خون:

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

انبه با اینکه طعم شیرینی دارد اما این میوه خوشمزه در واقع قند خون را پایین می آورد. با توجه به تحقیقات به عمل آمده نتایج به ما نشان می دهد که مصرف روزانه ۱۰ گرم انبه خشک یخ زده، که معادل حدود نیمی از یک انبه تازه (حدود ۱۰۰ گرم)است، ممکن است به تنظیم قند خون در افراد چاق کمک کند.

انبه همچنین حاوی بیش از ۲۰ ویتامین و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین C و A، فولات، و فیبر است. به علاوه، انبه ها جز لیست ۱۵ محصول زمین پاک  با تولید ۸۸ درصد بدون آفت کش های شیمیایی می باشند اند.

 

ادویه مفید برای کاهش قند خون 

با توجه به مطالعات انجام شده ، مخلوط مواد غذایی حاوی ادویه جات و ترشی جات مختلف باعث بهبود سوخت و ساز بدن از هر دو منبع سوخت بدن یعنی گلوکز و کلسترول و کاهش سطح قند خون و انسولین خون می شود.مخصوصا دانه شنبلیله و زردچوبه که قند خون را پایین می آورد ، همچنین در برخی از مطالعات زیره، زنجبیل، خردل، برگ کاری و گشنیز  هم خواص مبارزه را با دیابت را  نشان داده اند.

 

تخم مرغ مفید برای قند خون: 

تنظیم قند خون , کاهش قند خون

مطالعه ای که  در سال ۲۰۰۸ در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، نشان داد افراد چاق و دارای اضافه وزنی که دو تخم مرغ در روز برای صبحانه مصرف می کردند  ۶۵ درصد بیشتر از کسانی که صبحانه مشابه بدون تخم مرغ  داشتند وزن از دست دادند به گفته این پژوهشگران خوردن تخم مرغ ممکن است از ارسال پیغام گرسنگی به مغز با جلوگیری از پاسخ بدن به ترشح انسولین و نوسانات بزرگ در سطوح گلوکز و قند خون جلوگیری کند.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که  عادت به خوردن تخم مرغ برای صبحانه  دارند تا ۳۶ ساعت بعد آن کالری کمتری مصرف می کنند.

 

سرکه برای تنظیم قند خون 

سرکه به عنوان  تنظیم کننده قند خون و افزایش دهنده انسولین شناخته شده است و همچنین سبب تشدید احساس سیری بعد از غذاهای با کربوهیدرات بالا می شود. دانشمندان در یک مطالعه دریافتند افرادی که یک وعده غذایی را با یک نوشیدنی سرکه آغاز می کنند قند خون و انسولین آن ها بهتر تنظیم شده و از غذا لذت بیشتری می برند.
به نظر می رسد اثرسرکه در تعادل قندخون در افراد مبتلا به پیش دیابت، در مقایسه با افراد  با حساسیت به انسولین طبیعی بهتر و بیشتر است. ازسرکه سفید یا سرکه سیب طبیعی استفاده کنید و از مصرف همیشگی سرکه بالزامیک به دلیل وجود شکر در آن اجتناب کنید.

 

گیلاس مفید برای کاهش قند خون

گیلاس حاوی مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین است که به طور طبیعی می تواند سطح قند خون در افراد را پایین آورده و به مبتلایان به دیابت کمک کند. آنتوسیانین می تواند ۵۰ درصد تولید انسولین را کاهش دهد. آنتوسیانین گیلاس همچنین ممکن است از افراد در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت کند.

 

گردآوری : مجله تصویر زندگی 

منابع :  شفاجو / تبیان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 84, میانگین امتیاز: 4,26 از 5)
Loading...