جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

آفتاب زدگی یا راش های پوستی

measles04

آفتاب زدگی چیست؟

بسیاری از ما از آفتاب لذت می بریم، اما برخی از افراد هستند که پوست آنها نسبت به آفتاب در فصل های بهار و تابستان بسیار حساس است. این افراد معمولا پوست و موی روشن دارند.

برای این افراد، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند باعث بروز راش های پوستی شود که در طول تابستان عود می کنند.

به بروز راش های پوستی به علت قرار گرفتن در معرض آفتاب، آفتاب زدگی گفته می شود.

 

علائم آفتاب زدگی چه چیزهایی هستند؟

آفتاب زدگی به صورت تاول های کوچک و قرمز رنگ و یا به صورت لکه های کوچک یا بزرگ در مناطقی از پوست که در معرض تابش آفتاب قرار گرفته اند، بروز می کند. ممکن است بعضی از مناطق بدن مانند صورت از این عارضه در امان باشند.

این راش های پوستی معمولا بعد از چند دقیقه تا چند ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب بروز می کنند و می توانند باعث احساس خارش شدید شوند.

 

چه کسی بیشتر در معرض آفتاب زدگی قرار دارد؟

این عارضه بیشتر در کودکان و زنان جوان دیده می شود. این افراد تنها در طول زمستان از دست این راشهای پوستی راحت می شوند. آفتاب زدگی معمولا با بالا تر رفتن سن و از دهه پنجم و ششم زندگی به بعد بهبود پیدا کرده و دیگر بروز نمی کند.

 

برای پیشگیری از آفتاب زدگی چه می توان کرد؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند منجر به پیری زودرس پوست شده و خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا ببرد.

از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت هایی که مستقیم می تابد (ظهر، قبل از ظهر و بعد از ظهر) اجتناب کنید. سعی کنید خود را در سایه نگه دارید. استفاده از کلاه لبه دار، عینک های آفتابی با UV مناسب و همچنین پوشیدن لباس هایی که جنس آنها از شما در مقابل آفتاب محافظت می کند نیز می تواند در پیشگیری از آفتاب زدگی به شما کمک کند.

ممکن است شما برای آخر هفته به یک شهر گرم با تابش آفتاب شدید تر از محل زندگی خود مسافرت کنید و به جای خاطرات خوب، با خود راش های پوستی آفتاب زدگی را سوغات بیاورید. این قضیه می تواند بسیار آزار دهنده باشد. متاسفانه هنوز علت ابتلای برخی از افراد به راش های پوستی مشخص نیست. با این حال یک راه پیشگیرانه برای مقابله با این عارضه وجود دارد.

تنها راه چاره برای مقابله با آفتاب زدگی استفاده از کرم های ضد افتاب با فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) بالا است. SPF نشان دهنده میزان حفاظتی است که کرم ضد آفتاب می تواند از پوست شما در مقابل اشعه های مضر آفتاب داشته باشد. کرم ضد آفتابی که SPF آن ۱۰ باشد می تواند زمان مقاومت پوست شما را در مقابل سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

بنابراین فردی که به طور معمول بعد از ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب با سوختگی مواجه می شود، بعد از استفاده از ضد آفتابی با SPF ۱۰ می تواند تا ۱۰۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب را تحمل کند. البته این قضیه تئوریک بوده و ممکن است در عمل، نتیجه متفاوت باشد.

افرادی که از آفتاب زدگی رنج می برند باید از کرم های ضد آفتابی با SPF ۱۵ تا ۲۵ و حتی بالاتر استفاده کنند.

برای انجام ورزش های آبی حتما از امولیسیون های مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

 

حساسیت به آفتاب به خاطر استفاده از ماده شیمیایی خاص بر روی پوست یا مصرف برخی داروها

این نوع حساسیت به علت تابش نور آفتاب به پوستی که در معرض یک ماده شیمیایی خاص بوده است به وجود می آید. برخی از مواد شیمیایی مانند عطر ها و صابون ها می توانند حساسیت پوست نسبت به آفتاب را بیشتر کنند.

در این زمینه با پزشکتان مشورت کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از این نوع راش پوستی عدم استفاده از آن مواد خاص است.

حساسیت به نور ناشی از مصرف برخی دارو ها نیز می تواند به خاطر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بعد از مصرف یک نوع داروی خاص به وجود بیاید و باعث بروز راش های پوستی شود. قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما با پزشک و داروساز مشورت کنید و در مورد عوارض جانبی احتمالی آن دارو سوال کنید.

منبع: شفاجو
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...