پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آسیاب آبی ریگاره نائین | جاذبه های گردشگری شهرستان نایین – استان اصفهان

آسیاب آبی ریگاره

آشنایی با آسیاب آبی ریگاره نائین

آسیاب آبی ریگاره در محمدیه‌ی شهر نایین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می‌گردد. این آسیاب با تکنیک و روش کند و به وسعت بسیار زیاد به طول دست کم ۱۵۰ متر و عمق ۳۰ متر در دل خاک ایجاد شده است.

 

آسیاب آبی ریگاره

 

آسیاب آبی ریگاره محمدیه شاهکار دوره پیش از اسلام با شماره ۲۹۷۷۸ در سال جاری در فهرست آثار ملی قرار گرفت. آسیاب آبی ریگاره نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری نائین در سال ۱۳۸۴ از دل خاک نمایان شد و این آسیاب آبی دست کنده در عمق ۳۰ متری زمین در نوع خود منحصر به فرد است.

 

آسیاب آبی ریگاره

 

اتاقک آسیابان و تنوره (مخزنی است که آب در آن جمع می‌شود) از دیگر بخش‌های آسیاب آبی ریگاره محسوب می‌شود. این بنای تاریخی با استفاده از تکنیک کند در دل زمین کنده شده و هیچ مصالح ساختمانی در آن دیده نمی‌شود آسیاب آبی ریگاره در محمدیه نایین و به طول حداقل ۱۳۰ متر و عمق ۳۰متر حفر شده که پس از عبور از راهرو بسیار عمیق و طویل آن با شیب بسیار تند، به محل اصلی آسیاب به صورت چند اتاق و محل آرد کردن گندم‌ها می‌رسد.

 

آسیاب آبی ریگاره

 

آسیاب آبی ریگاره آب قنات بسیار قدیمی کیخسرو را در عمق ۱۸ متری و سپس به طرف  هدایت و در نتیجه آب قنات در عمق ۳۰ متری و با فشار بالا پره‌های چرخ آسیاب را چرخانده و به فعالیت خود ادامه می‌داده است، پس از آن آب را به وسیله سه کانال دیگر به قنات اصلی هدایت می‌نموده‌اند.
ورودی اصلی آسیاب در عمق ۳ متری ایجاد و در زیرزمین با عبور از دالانی بزرگ به طول ۶۰ متر و با شیب بسیار تند به مرکز اصلی و جایگاه اصلی آسیاب متصل می‌گردد. این دالان با ارتفاع متغیر ۲ تا ۴ متر و با شیب بسیار تند و به صورت عجیبی کنده شده است.

 

آسیاب آبی ریگاره

 

در محوطه اصلی آسیاب در عمق ۲۵ متری به فضاهای متعدد از جمله اتاق‌ها و محل اسطبل و محل قرار گرفتن سنگ‌های آسیاب و تنوره برخورد می‌نماییم. در این قسمت سکوهایی برای گذاشتن کیسه‌های گندم و آرد تعبیه شده است.

بر اساس گفته‌های پیشینیان محل این آسیاب در زمان کیخسرو و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده است چنانچه ضرب المثل‌های گوناگونی به این آسیاب منسوب می‌باشد.

 

آسیاب آبی ریگاره

 

 

گردآوری : مجله تصویر زندگی 

منابع:واژه یاب/نائینا/همگردی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,83 از 5)
Loading...