پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آثار شگفت انگیز حیوانات معمار

حیوانات معمار و آثار باورنکردنی‌شان!

بسیاری از حیوانات اصولا جای خواب چندان برایشان مهم نیست و اولین جای گرم و نرمی که پیدا کنند در همان جا می خوابند. اما حیوانات و پرندگانی هستند که نسبت به محل زندگی خود وسواس خاصی دارند. آنها برایشان مهم است شب کجا سر کنند و برای همین منظور، خودشان دست به کار ساخت خانه برای خود می شوند. در میان آنها، ۱۳ حیوان که بهترین معمارهای طبیعت هستند را به شما معرفی کرده ایم.

این حیوانات برای ساخت خانه خود ابزار لازم را از اطراف جمع آوری می کنند و با اوصولی که به طور ذاتی با آن آشنا هستند، در برابر برف و باد و باران خانه هایی مقاوم می سازند.

 

۱ –  معمارهای اجتماعی

این پرنده های دوست داشتنی، بومی آفریقای جنوبی، نامبیا و بوتساوانا هستند. لانه هایی که این پرنده می سازند برای یک زندگی دسته جمعی است و گاهی تا صدها پرنده درون این لانه ها می توانند زندگی کنند. این لانه ها از شاخه های ظریف درختان و علف تهیه می شوند و بسیار مقاوم هستند. این لانه گرم موجب می شود تا پرنده ها هنگام شب از سرمای بیرون در امان باشند.

حیوانات معمار
حیوانات معمار
حیوانات معمار
حیوانات معمار
۲ –  مورچه‌های معمار استرالیایی
مورچه‌های بافنده نیز بومی های آفریقای مرکزی و جنوب شرقی آسیا هستند. آنها برگ های زنده و سبز را با کمک چسبی که از بدن خود ترشح می کنند، به هم می چسبانند و یک لانه مقاون می سازند. این لانه در اندازه های مختلف ساخته می شود و گاهی اندازه آنها به نیم متر ارتفاع هم می رسد.
 حیوانات معمار
۳ –  مرغ کریچ‌ساز
مرغ نر Vogelkop برای خود آلاچیق حصیری می سازد تا به این روش، مرغ ماده را به خود جلب کند. این معمارِ جالب طبیعت، علاوه بر ساخت سقف، داخل این آلاچیق را نیز با انواع میوه، گل و خوراکی های رنگی تزئین می کنند تا بتواند نظر مرغ ماده مورد علاقه خود را به خود جلب کنند.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
حیوانات معمار
۴ –  موریانه قطب‌نما
این موریانه ها لانه های خود را به صورت پشته ای روی زمین می سازند. این لانه ها اصولا به صورت شمال به جنوب هستند و به همین دلیل نام «قطب‌نما» هم روی آن گذاشته شده است.
حیوانات معمار حیوانات معمار حیوانات معمار
۵ – شانه عسل
زنبورها عموما در لانه خود وقتشان را سپری می کنند. لانه آنها هم همان شانه های عسل خوشمزه ای هستند که مومشان را در دهان می توان همانند آدامس جوید.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
۶ – مورچه های قرمز اروپایی
مورچه های قرمز و جنگلی اروپایی لانه های خود را به صورت پشته ای می سازند و همانند تپه بالا می آورند. البته یک نمونه دیگر نیز در کنار آن ساخته می شود تا در مواقع ضرورت به آنها مهاجرت کنند. این تپه ها به یکدیگر راه دارند
 حیوانات معمار
۷ – مرغ مورچه‌خوار قرمز
مرغ مورچه‌خوار قرمز خانه خود را با گل و خشت می سازد.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
۸ – بافنده بایا
بافنده Baya اصولا لانه های خود را به صورت آویزان می سازند. این لانه ها در بالای آب یا تنه درختان قرار دارند تا دسترسی دیگر حیوانات به آنها سخت باشد.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
حیوانات معمار
۹ – Wasp (زنبور بد زهر و غیر عسلی)
این زنبورها دو نوع اجتماعی و غیراجتماعی دارند. انواع اجتماعی، لانه های زیبایی در گوشه های دنج برای خود می سازند. این لانه ها با انواع گیاهان و رزین و دیگر مواد ساخته می شود و سطح بیرونی آن همچون لایه ای کاغذ است که دور موم را پوشانده است.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
۱۰ – سگ آبی
بیدستر یا همان سگ‌های آبی، در مناطق جنگلی در عمق خاصی، گنبدهای چوبی می سازند. ورودی آن را نیز درون آب می سازند تا دیگران اجازه ورود به داخل خانه را نداشته باشند. این مساله برای امنیت خود و خوراکی هایی که برای زمستان انبار کرده اند، بسیار مهم است. گاهی لانه این حیوانات می تواند بسیار بزرگ باشد. بزرگ ترین نمونه آن در کانادا در پارک ملی «بوفالو وود» قرار دارد که حدودا ۸۵۰ متر ارتفاع دارد.
 حیوانات معمار
۱۱ – مرغان سیاه «مونتِزوما»
این پرنده های سیاه نیز لانه های خود را از انواع شاخ و برگ و علف به صورت کیسه های آویزان روی شاخه درختان می سازند. اصولا هم به صورت کلونی زندگی می کنند و مثلا ۳۰ پرنده روی یک درخت، لانه می سازند.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
۱۲ –  چلچه
چلچله ها لانه های خود را از مواد گوناگون می سازند. برای چسباندن متریالی که استفاده می کنند نیز از بزاق خود کمک می کنند که حکم چسب را دارد. برخی از این لانه ها به طور کامل با آب دهان این پرنده ساخته می شوند و خوردنی هستند.
 حیوانات معمار حیوانات معمار حیوانات معمار
۱۳ –  Caddisfly
Caddisfly نوعی حشره است است که به طرز جالبی انواع مواد سرراه خود را دور خود می پیچاند و برای خود پیله می سازد. این مواد شامل مروارید، صدف، شن، سنگ، ماسه  و … می شوند.
 حیوانات معمار
حیوانات معمار
 برترین ها
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 15, میانگین امتیاز: 4,20 از 5)
Loading...